Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sortering i Finder: mappar först, filer sen?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 11:47

Vill ha möjlighet att sortera mina mappar på samma sätt som jag gjorde i windows och fick tipset att testa detta. Make Finder sort by type with Folders at top - Notebook Forums and Laptop Discussion

,men får det inte att fungera. Kan det vara någon uppdtaering som satt stopp för detta hack? Eller gör jag fel? Finns det andra sätt?

Hur yttrar sig felet?

Råkade du redigera textfilen och sparade den som RTF?

Har du startat om datorn? (Sådana där filer läses i regel då ett program eller datorn startar, man kan alltså inte räkna med att en ändring slår igenom förräns man gett programmet/datorn anledning att läsa in den igen).

Jo, när du ställer en fråga, glöm inte berätta vilket operativsystem du kör.

Tipset du länkar till gäller Leopard, 10.5, och fungerar inte i Tiger 10.4. Det står i tråden och det finns en länk till ett motsvarande tips för Tiger 10.4

Notebook Forums and Laptop Discussion - View Single Post - Leopard GUI Customizations

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 12:41

Ops glömde det, jag kör Leopard 10.5.4 och jag sparade först filen med äpple+s men fick då felmeddelande att jag inte hade rättigheter till det.

Jag gick då manuellt in och satte skrivrättigheter för mappen och sparade filen vilket fungerade. Den sparades med samma ändelse som innan. När jag öppnade filen igen såg jag att ändringen gått igenom. Jag testade först att bara starta om finder och sedan hela datorn.

Samma ändelse är inte nödvändigtvis att texten inte blivit rtf. Du kan kolla genom att öppna filen igen i textredigerare och se om det står: Format > Gör om till ren textfil.

Om det står Format > Gör om till RTF så är det redan textfil och då är allt bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 15:14

Det står >Gör om till RTF

Jag fick upp samma meddelande om behörigheter och ser till min fasa att jag har en användare som heter wheel?

Tog bort den och la till mig på plist-filen... hoppas jag inte gjorde knas..
Gick in och ville ändra behörighet till hela mappen resources och kollade men mitt användar-namn finns inte med nu heller? Vad ska jag göra?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-23 20:10
Ursprungligen av klarabara:

Vad ska jag göra?

Lägg tillbaka wheel igen.

hur gör man då?
jag menar jag försöker men det går inte att lägga till på samma vis som jag la till mig själv?

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-23 20:14

Du måste nog logga in som administratör/root för att kunna göra det. Wheel är en användargrupp som låter användare i gruppen få systemtillträde.

hur loggar man in som det?
måste jag inte ha ett särskilt lösenord för att vara administratör?

kanske en dum fråga, men spelar det roll när jag är den enda användaren som använder datorn och jag la till mig själv?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 21:42

ett tips är att via terminalen köra "su" och sedan använda nano för att redigera filen direkt som root. Så slipper man oroa sig för problem med RTF och behörigheter.

Ursprungligen av Zajber:

ett tips är att via.............och sedan använda......för att............ direkt som...... Så slipper man oroa sig för problem med......och..............

Så här mycket förstod jag av ditt inlägg.:tveksam:

Jepp Zajber, det löser verkligen alla problem om man är nybörjare. Bra tips!

det där är nog för mycket grekiska för mig... grejen som indikerar att firefox är igång har nu försvunnit också..

*ringer supporten imorrnbitti*

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-24 08:25

Någon som fått det att fungera?

jag fick det att fungera! killen i supporten berättade att jag kunde spara som på skrivbordet och sen dra den tillbaka. Han visste till o med vad det var jag ville göra, "så skriver du in ett tecken där då?". Kanske nån i tråden som jobbar på mac-support kanske? ;P

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-08-06 13:28

Efter en ominstallation av OSX och alla uppdateringar får jag inte detta att fungera längre. Fortfarande Leopard. Någon som vet om det finns någon uppdatering som kommit som sätter stopp för denna fix? Eller gör jag fel?

Är verkligen en av de sakerna jag jag ogillar med finder, får ju ingen struktur på det. Bara massa filer högt och lågt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-08-08 13:47

Vilket prefix valde du att använda? Såg i länken att man nämnde . som prefix, jag skulle nog inte använda just punkt som prefix eftersom det används för att dölja mappar av mac os. Det kan kanske vara problemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-10 19:30

Jag har testat med olika, men får det inte att fungera. Någon som fått detta att fungera i Snow Leopard?

Jag hade samma problem att ställa om mig efter bytet från windows och använde mig av tipset ovan. Problemet för mig blev då istället att finder la mapparna längst upp, precis som den ska, men filerna blev ju också sorterade efter "kind" och inte alfabetiskt. Således gick jag tillbaka till macos standardsortering och lärde mig leva med det istället.

Det verkar underligt? Jag har nu mapparna högst upp och filerna i bokstavsordning under?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 17:41
Ursprungligen av klarabara:

Det verkar underligt? Jag har nu mapparna högst upp och filerna i bokstavsordning under?

Va skumt, kör du Snow Leopard? Vad har du sorteringen i Finder inställd på?

Ursprungligen av klarabara:

Det verkar underligt? Jag har nu mapparna högst upp och filerna i bokstavsordning under?

Ja, då har du förmodligen sorteringen inställd på "Kind" (eller "Typ" på svenska).

Då får du först alla mapparna i bokstavsordning, och sedan alla JPEG-bilder i bokstavsordning, och sedan alla Excel-dokument i bokstavsordning, och sedan alla Word-dokument i bokstavsordning, och sedan alla text-dokument i bokstavsordning, osv osv.

Frågeställaren vill ha först alla mappar, och sedan alla dokument i bokstavsordning (inte varje typ för sig).

Sorterat på Kind..

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2009-09-13 18:11
Ursprungligen av klarabara:

Sorterat på Kind..

Jo men ibland vill man inte det heller!

eh.. nä. Mapparna är i alla fall för sig, man får liksom ta det som är minst dåligt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-09-13 18:32
Ursprungligen av klarabara:

eh.. nä. Mapparna är i alla fall för sig, man får liksom ta det som är minst dåligt.

Men du hade mappar överst? När jag sorterar på typ får jag dem i mitten.

landen: jag verkar ha missat att du frågade vilket os. Jag kör Leopard, fortfarande sommar-versionen, så det kan vara att det inte funkar med snön.

Nu finns ett enkelt sätt att få mapparna överst. Använd TotalFinder, som är en plugin till Finder.

"New features:
* Make Finder available system-wide on a hot-key (like Visor)
* Add TABS like in Google Chrome!
* Stop creating .DS_Store litter
* Show the folders always on top"

Jag har inte provat det själv ännu, men det verkar ju bra.

Men man bör vara medveten om att det är en tidig version (v.0.6.4), som kanske inte är helt stabil ännu.

Och det funkar bara i Snow Leopard.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-05-18 12:29

Flikar in i denna tråd att TotalFinder börjar närma sig release.
Man har bl.a skippat behovet av SIMBL.
TotalFinder brings tabs to your native Finder and more!

Jag kör just nu 0.91 på min 15" i7:a, och hitils fungerar det fint. Vissa småsaker funkar inte riktigt, men det beror troligen på att OS:et som följde med de nyaste Mac'arna skiljer sig lite från den "officiella" releasen av Snow Leopard (det nämns i kommentarerna här: TotalFinder almost gold).

1
Bevaka tråden