Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PushMail och PushCal på egen server

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag kör egen IMAP-server hemma i garderoben med hjälp av MailServe.

Har iPhone gen 1 men ska köpa en gen 2. Då vill jag såklart använda PushMail och PushCal med min server. Funkar det?

Jag mailade till Cutedge och frågade om PushMail.
Q: I was wondering if it will be possible to use push email with the mail server in some way?
A: UW/IMAP and Dovecot supports IDLE which supports the push mode but I'm not sure if this works with iPhone.

Verkar lite oklart, men förhoppningsvis så funkar det. Hur är det med PushCal? Vad behövs för att få det att lira? Och alla kontakter vill man ju helst ha synkade automatiskt. Går det?

PushMail och PushCal på egen server

För att hantera Pushmail och Pushcal måste din MailServer ha stöd för den senaste versionen av ActiveSync.

Räcker det med att man har en mail-server som har ActiveSync för att både mail, kalender och kontakter ska synkas?

Är ActiveSync något som är standardiserat?

Ja det räcker. Någon direkt standard är det inte - det är en tecknologi som MS utvecklat. Kerio MailServer har det som standard och det finns nog andra också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 19:47

Ytterligare ett par alternativ:
Zimbra
PostPath

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 21:58

Hur fungerar ActiveSync med iCal och Addressboken i Mac OS X, dessa synkar väl inte dessa protokoll?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 15:12
Ursprungligen av ahmedmo:

Hur fungerar ActiveSync med iCal och Addressboken i Mac OS X, dessa synkar väl inte dessa protokoll?

Inte ännu men i Mac OS X 10.6 så ska fullt stöd finnas i Mail, iCal och Adressboken.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-23 16:26

Tråkigt, annars skulle man ju ha sluppit betala MobileMe årsavgiften Men det borde väl fungera med Entourage?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 16:36
Ursprungligen av ahmedmo:

Tråkigt, annars skulle man ju ha sluppit betala MobileMe årsavgiften Men det borde väl fungera med Entourage?

Kan inte uttala mig om push-funktionen men rent generellt funkar det inte alls 100%. Har bla annat att göra med att Entourage använder webbdelen av Exchange eller liknande lärde jag mig av Richard Rönnbäck i förmiddags.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-23 16:42

Ah okej, jaja det är inte aktuellt nu, ska flytta hemifrån och måste dra ner på serverparken :P. MobileMe är ju perfekt för att synca diverse macar och iPhones som man har liggandes...

Jag använder Kerio MailServer och synkar Mail, adresser i Adressboken och kalendern i iCal via Push-funktionen - och det fungerar klockrent.
Jag kör Mac OS X 10.5.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-24 14:03

Det här är lite off topic. Men om man har Google Calendar och vill synka automatiskt med sin iPhone så finns det nu en riktigt smidig och gratis lösning. https://www.nuevasync.com

Man behöver inte lämna ut sitt Google-användarnamn och lösenord.

Om man kör Leopard Server, får man push då?

1
Bevaka tråden