Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time Machine, hur stor hårddisk behövs?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fram tills nu kört en egenhändigt scriptad backup-lösning, men nu när jag kör Leopard funderar på att börja nyttja Time Machine.

Min iMac har en hårddisk på 500GB och min fråga är sålunda:
Eftersom Time Machine gör inkrementella backups och håller flera versioner av filerna, hur stor extern hårddisk behöver jag för att kunna nyttja Time Machine vettigt mot min iMac?

Hur ofta ska du ta backup?
Ska du ta backup på allt, eller bara vissa delar?
Hur många "generationer" har du tänkt dig att spara?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 11:19

Hur mycket av din hårddisk är full? Vet du med dig att du aldrig kommer att fylla mer än hälften så kanske det räcker med en 500GB.
En annan sak att tänka på är att om du ändrar lite i stora filer som tex Quicktime-filmer ofta så tar Time Machine en helt ny kopia av just den filen. Samma gäller Entourage, ett nytt mail så tar den en helt ny kopia av databasen.
Hur mycket är viktigt för dig att spara och hur länge?

Men generellt så är hårddiskar så billiga idag så känner du dig osäker så ta i lite extra.
Här har du en tråd om USB vs Firewire för backup: http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/246950-usb-f-r-l-ngsamt-f-r-backup-med-time-machine.html#post1570579

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 12:13

Ska du köra automatiskt (rekommenderas) varje timme så rekommenderas 2-3 gånger storleken på den information du ska ha kopior på. Då lär du få med allt och du kommer att kunna backa tillbaka om du skulle ha behov av det.

Du kan välja det du inte vill kopiera i konfigurationen för Time Machine så det går att hålla nere både storlek och antal säkerhetskopior.

Hörde på lite podcaster att dubbelt upp mot din inbyggda HD är en bra tumregel.

Vi har bärbara med 250GB HD så det blev en Time Capsule 1GB - fick nu uppgraderat till "n"-nät och trådlös skrivarkoppling på köpet.

Det är GRYMT smidigt att ha trådlös backup.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-27 01:49

jag har min mba på backup varje timme när jag är hemma på en 1tb hdd och hittils (på ca 2månader) har jag fyllt 160gb med ungefär 4backuper/dag.

kort o gott räcker det långt.

Vi kör en 500GB Time Machine hemma för min MacBook Pro och tjejens MacBook. Vi tar tillsammans 330GB stora hårddiskar (250+80GB) och totalt används 261,2GB på Time Machine efter fem månaders backupande.

Såvitt jag vet körs backuperna på min egen maskin minst 10 gånger om dagen.

Min poäng är att datamängden inte skenar iväg trots att vi kör inkrementella backuper.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-27 05:40

Man behöver större hårddisk för Time Machine än vad man tror.
Särskilt om man låter en massa stora filer (högupplösta bilder etc) passera revy.
Filer som man sedan bränner ut eller spar på andra diskar eller media.
Om Time Machine gör backup när man tillfälligt har 50 GB med bilder på hårddisken, så blir dom kvar på den backupen fastän flyttat dom till annat ställe senare.
Håller man på mycket med sånt så räcker inte 500 GB långt.

1
Bevaka tråden