Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Entourage har tappat kontakten - kan det vara 10.5.4?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-08 12:17

Jag kör Entourage (12.1.0) mot en Exchangeserver. Har funkat utmärkt tills igår då Entourage helt plötsligt säger Frånkopplad. Felloggen säger Det går inte att ansluta till servern, felnumret är -3260.
Jag kan nå exchangeservern på andra sätt, den svarar t ex på ping och portscan och jag når den via imap både med Mail och Entourage (något som inte funkat tidigare).
Jag skulle iofs kunna köra imap, men då går det inte att skicka mail utanför vår domän, servern svarar 5.7.1 Unable to relay. Däremot funkar mail till andra inom samma domän... Kontot funkar för övrigt perfekt med Outlook 2003 på Win.
Jag fattar noll.
Man skulle kunna tro att någon har ändrat något i exchangeservern, men de som gör sånt är på semester och bedyrar att de inte gjort något. De är för övrigt ändå totalt ointresserade av att supporta macar även när de inte har semester.
Det enda som ändrats i övrigt är jag körde den automatiska programuppdateringen i helgen, numera kör jag 10.5.4. Kanske kan det vara någon nyhet i MacOS 10.5.4 som spökar?
Någon som upplevt liknande problem?
Alla idéer på lösningar mottas tacksamt!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-18 09:05

Omöjligt är det väl inte att 10.5.4 ställt till det.

Har du provat att kopiera göra en backup på dina konfigurationsfiler och din databas i Office - sen avinstallera (använd det medföljande avinstallationsprogrammet) starta om datorn och helt sonika installera om - i alla fall Entourage.

Inställningar och databas ligger i din dokumentmapp.

En bökig väg men den kan lösa ditt problem.

Innan du gör det - ta en snabbtitt i den interna brandväggen så att det är inte den som blockerar Entourage.

  • Medlem
  • 2008-07-18 12:44

Det har löst sig!
Det var så klart inte 10.5.4.
Antagligen var det så här: IT-nissen hade startat om nån annan server (kanske brandväggen), men inte rört exchangeservern. Då ströp brandväggen exchangetrafiken - men öppnade samtidigt för POP och IMAP-åtkomst som normalt är strypt... Hur som helst, efter en omstart av exchangeservern funkade det igen.
Så du var på rätt spår, northwiz...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 10:39

Ja, si dessa IT-Nissar ...

Vad fint att det kört med en temporär konfig för brandväggen och när de startade om den laddas istället default konfigen. Det är inte lätt att hålla tungan rätt i munnen varje gång.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Vad fint att det kört med en temporär konfig för brandväggen och när de startade om den laddas istället default konfigen. Det är inte lätt att hålla tungan rätt i munnen varje gång.

Hehe, det där har man själv råkat ut för någon gång eller två med ciscos brandväggar, fast dr har jag för mig att de gick tillbaka till default konfigen efter x dagar

1
Bevaka tråden