Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med mobilt bredband på iMac G4

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Har en liten fråga om min dator,har tagit hem en burk från jobbet som kanske inte är vassast på marknaden ......nåja den var gratis och det var en mac:$
problemet är att den låser sig och står och snurrar när jag surfar.
Har mobilt bredband(telenor) och alltid efter en kort tid så slutar det fungera och tappar kontakten,dvs total trafik låser sig när jag tittar på telenors aktivitet.
Det hjälper inte att jag "dissconectar" och ansluter igen! jag måste ta ur telnor ur usb-porten och stoppa in igen och skriva pinkod,då funkar det ett tag igen.
När det precis är uppkoppat fungerar det hyfsat fort,fast jag bor på "landsbyggd"men som sagt det låser sig.
är det bara ett telenorproblem eller finns det nåt med datorn som kan vara galet,och finns det nåt jag kan göra åt de?
fakta:
Datormodell: iMac
Typ av CPU: PowerPC G4 (2.1)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 700 MHz
L2-cache (per CPU): 256 K
Minne: 128 MB
Busshastighet: 100 MHz
Boot ROM-version: 4.3.5f1
DIMM1/j13 123MB SDRAM PC133-333 Vad är detta??

Vad är detta?
ATA-4-buss:

Maxtor 4D040H2:

Kapacitet: 38.16 GB
Modell: Maxtor 4D040H2
Revision: DAK019K0
Serienummer: D2342CJE
Borttagbart medium: Nej
Borttagbar enhet: Nej
BSD-namn: disk0
Protokoll: ATA
Enhetsnummer: 0
Sockeltyp: Intern
OS 9-drivrutiner: Ja

HD:

Kapacitet: 38.16 GB
Tillgängligt: 30.05 GB
Skrivbar: Ja
Filsystem: Journaled HFS+
BSD-namn: disk0s5
Plats: /

Många frågor,men är det nånstans man får hjälp så brukar det vara här:)
//Kenneth

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-23 08:59

Ska det inte vara USB II för att det ska funka?
Och det är det inte i den burken.

Ursprungligen av Konrad:

Ska det inte vara USB II för att det ska funka?
Och det är det inte i den burken.

vad menas med det?? varför har jag inte det? går det att göra nånting åt?
ps: men funkar gör det ju....fast inte så länge!!

Ursprungligen av sasseboy:

vad menas med det??

Det menas att den 3g-dongeln kanske kräver USB2, och din dator är så gammal att den bara har USB1.

Hastighetsmässigt borde det inte vara några problem, eftersom mobilt bredband ändå inte kommer upp i "USB1-hastighet". Men det kan vara så att dongeln rent fysiskt kräver att sitta i en USB2-port för att fungera.

Om detta skulle vara problemet, så finns det USB2-kort som du kan installera i din dator. T.ex detta: Macoteket - MacLine USB2 PCI-kort. 5P, eller detta: Macoteket - Sonnet Allegro USB 2.0 4-port

Jag läste lite mer i första inlägget, och det verkar vara en iMac du har. Varför har du postat detta i PowerMac-forumet?

Är det en sådan här dator du har? Apple iMac G4/700 (Flat Panel) Specs (iMac Flat Panel - M8672LL/A*) @ EveryMac.com

I så fall finns där inga kortplatser där du kan sätta i ett USB2-kort, och då kan du glömma mitt tidigare svar. Jag utgick från att det var en PowerMac G4.

Vilket operativsystem kör du?

Jag ser i första inlägget att du bara har 128 MB minne, vilket är alldeles för lite.

Rekommendationen för hur mycket minne du bör ha varierar lite beroende på vilken version av OSX du har, men jag skulle vilja påstå att 512 är ett absolut minimum, och att minnesbristen kan vara orsaken till låsningarna.

Minnen till iMac G4, 700-800 Mhz

Ja det är en sån som på bilden!
Att jag postar här beror på att när jag klickade för att få information om datorn så stod det "power pc" nånting...sitter inte på den datorn nu så.... men sorry om jag postade fel!
har väl avslöjat att jag inte är nån hacker direkt va??haha
nåja,det verkar som jag har för slö dator för att använda det mobila bredbandet.
tack för engagemang och hjälp.

Ursprungligen av sasseboy:

Ja det är en sån som på bilden!
Att jag postar här beror på att när jag klickade för att få information om datorn så stod det "power pc" nånting...sitter inte på den datorn nu så.... men sorry om jag postade fel!
har väl avslöjat att jag inte är nån hacker direkt va??haha
nåja,det verkar som jag har för slö dator för att använda det mobila bredbandet.
tack för engagemang och hjälp.

ja just kör 10.3.9

men datorn är väl inte sååå gammal va?? men kanske för gammal,det går fort i den här branchen...tydligen

Ta reda på huruvida dongeln funkar i en USB1-port. Det borde tillverkaren eller teleoperatören kunna svara på.

Sätt i mer minne, så funkar din dator betydligt bättre.

Efter att ha rett ut missförstånden, så är nu tråden flyttad till sitt rätta forum (från PowerMac till iMac).

/Mod

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ta reda på huruvida dongeln funkar i en USB1-port. Det borde tillverkaren eller teleoperatören kunna svara på.

Sätt i mer minne, så funkar din dator betydligt bättre.

jag ska ta reda på det.
är det värt att sätta i mer minne? vad kostar det och är det svårt att göra?

Ursprungligen av sasseboy:

jag ska ta reda på det.
är det värt att sätta i mer minne? vad kostar det och är det svårt att göra?

kollade länken på minne...gör det datorn snabbare kan de ju vara värt det va?? en ny mac är ju aaaasdyr!

Ursprungligen av sasseboy:

jag ska ta reda på det.
är det värt att sätta i mer minne? vad kostar det och är det svårt att göra?

Den typen av minne är ju inte så vanliga längre, och därför kostar de lite mer än "moderna" minnen.

Kanske kan du hitta dem lite billigare någon annanstans (kolla Prisjakt - Den nya generationens prisjämförelser t.ex).

Om det är värt det kan bara du själv svara på. Det beror på din budget, och vad du vill använda datorn till, och hur länge du vill behålla den, osv osv osv.

Just nu, med bara 128 MB minne, så är den i mina ögon i det närmaste oanvändbar.

har ju i princip bara datorn till att betala räkningar msn och "slösurfa" lite.
Men man vill ju att det ska funka något sånär i alla fall.
Tusen tack för hjälpen
//Kenneth

SO-DIMM SDRAM-minnen - Hitta de bästa priserna, information och omdömen

Lite billigare än det tidigare exemplet från Macoteket...

1
Bevaka tråden