Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiering vid byte av hårddisk.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har länge tänkt byta hårddisk i min gamla powerbook och nu undrar jag hur man går till väga för att kopiera över informationen från den gamla hårddisken. Finns det möjligtvis nått sätt att göra en exakt kopia av den gamla så man inte behöver installera om operativsystemet på nytt? Har en viss känsla att den CD'n inte kommer bli helt lätt att hitta bland all bråte...

Tack på förhand
Gustaf Wallin

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 23:03

Det finns ett program som heter Carbon Copy som kan göra det, eller så kan du om du inte har något emot att använda Terminal använda kommandot dd. Oavsett vilket så är det allra bäst om du kan ha både den gamla och den nya disken (en av dem i ett externt kabinett, t.ex.) inkopplade samtidigt.

Om du har en installationsskiva (måste inte vara orginalet till datorn, bara en som går att starta datorn med) så kan du när du datorn startat öppna Terminal och köra dd-kommandot.

Om du är intresserad skriver jag en liten instruktion.

mvh

/genell

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-23 11:50

Frågar man så brukar man gilla GUI. Jag röstar på Carbon Copy Cloner. Med det programmet behöver du ingen skiva utan allt, även systemet, kopieras över.

ASR är annars ett bra verktyg för detta och följer med OS X. "asr restore --source /Volumes/GammalHD --target /Volumes/NyHD --erase" formaterar NyHD-volymen och kopierar över allt från GammalHD.

Annars kan man också återställa mellan volymer i Skivverktyg.

1
Bevaka tråden