Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kolla på HD-filmer?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag undrar en sak. Kan man spela upp HD filmer som redan ligger på datorn kopplat till en HD-Ready TV via Mini DVI-DVI-HDMI? Har sökt men har inte förstått hur det ligger till. Borde väl gå att spela upp i något program?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-19 15:33
Ursprungligen av Johisco:

Jag undrar en sak. Kan man spela upp HD filmer som redan ligger på datorn kopplat till en HD-Ready TV via Mini DVI-DVI-HDMI? Har sökt men har inte förstått hur det ligger till. Borde väl gå att spela upp i något program?

Tack på förhand.

Då måste tv och datorns grafikkort vara HDCP klart.
Annars är det analogt som gäller.

B.D:cool:

Hur tar jag reda på det? Macen är en iMac näst senaste modellen fast jag köpte den för en och en halv månad sen och tydligen så var enda skillnaden processon mot den modellen för drygt 12500.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 18:09
Ursprungligen av bodahl:

Då måste tv och datorns grafikkort vara HDCP klart.
Annars är det analogt som gäller.

B.D:cool:

Hur menar du?
Du kan inte få ut en analog signal från mini-DVI då det är DVI-D såvitt jag vet, det fungerar dock utmärkt att trycka in till hdmi-ingångar (som tv/projektor)

Finns ett tjog prylar som går från dvi till hdmi på clas ohlsson, kjell mfl.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 18:01

Det är inga problem att spela upp filmer i HD, beroende på hur mkt cpu din burk har orkar den med 1080 men 720p flyter problemfritt på min två år gamla macbook iaf. Min nya iMac spelar allt jag gett den hitills

De flesta filformaten fungerar finfint att spela upp i VLC.

HDCP gäller kopieringskyddet endast. Om materialet är skyddat som på en blu-ray film så måste man ha stöd för HDCP i grafikkortet på datorn men det betyder också att grafikkortets utgång måste vara HDMI eftersom DVI inte stöder HDCP.

De senaste iMacarna med ATI HD2600 har inte stöd för HDCP vad jag förstått. Men de har inte heller någon blu-ray läsare för den delen.

Det går utmärkt att kolla på HD material via mini-DVI utgången på din iMac, det gör det på min. Kollade senast igår på "Paranoid Park" i HD, strömande från SF-anytime (genom min iMac på min 37'' HD TV).

Jag har fixat det med mini-DVI till DVI adapter och en DVI till HDMI sladd.

Tänkte att jag skulle "fixa" ett par HD-filmer till hårddisken för att sedan koppla iMacen till TV:en. Ingen som har länk till en billig och bra DVI-HDMI adapter samt en HDMI kabel? Bästa vore om det fanns någon bra på NetOnNet, Harald Nyborg, Kjell & Co eller Claes Ohlson då dessa affärer finns där jag bor.

Jag har sett att det ska finnas för humana priser men undrar vilken ni rekomenderar, vill ju inte köpa dåliga saker då jag inte är mästare inom detta.

Förresten, min tv är en Sony Bravia KLD-32U2000, den är HD-Ready, någon som vet vilken upplösning den klarar, enda jag vet är att den inte klarar Full-HD.

Tackar för alla svar!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-20 13:03
Ursprungligen av Johisco:

Tänkte att jag skulle "fixa" ett par HD-filmer till hårddisken för att sedan koppla iMacen till TV:en. Ingen som har länk till en billig och bra DVI-HDMI adapter samt en HDMI kabel? Bästa vore om det fanns någon bra på NetOnNet, Harald Nyborg, Kjell & Co eller Claes Ohlson då dessa affärer finns där jag bor.

Jag har sett att det ska finnas för humana priser men undrar vilken ni rekomenderar, vill ju inte köpa dåliga saker då jag inte är mästare inom detta.

Förresten, min tv är en Sony Bravia KLD-32U2000, den är HD-Ready, någon som vet vilken upplösning den klarar, enda jag vet är att den inte klarar Full-HD.

Tackar för alla svar!

Hur lång kabel har du tänkt dig? Då hdmi/dvi-d är tokdigitalt är allt "guldpläterat/ninjaoxiderat" irrelevant om du får en bild. Dvs antingen får du en klockren bild eller ingen alls. Får du ingen alls om du köpt en kabel är det ju rätt enkelt case av att kabeln inte fungerar = pengarna tillbaka. Jag skulle säga köp det billigaste du hittar på de butiker du nämnde, speciellt om du inte tänker ha mer än 5m kabel. Skall du ha mer finns repeaters att tillgå.

Så det du behöver är alltså; mini-dvi till dvi (apple-store eller webhallen t.ex). Du har då DVI ut från iMacen. Sen har du ett val, antingen köper du en kabel som direkt går från DVI-hdmi eller så köper du hdmi-kabel och en dvi-hdmi adapter. Jag hade gjort det senare då du i framtiden kanske skulle vilja använda hdmi-kabeln igen men förmodligen inte har så många andra dvi-ingångar att använda.

Se bara till att du får rätt kombination av hane/hona (finns könsbytare men borde vara overkill).

Kjell hdmi-kabel 5m: Kjell & Company - 98123 - HDMI kabel - 5m

Kjell hdmi/dvi adapter: (Kan inte se om det är dvi-hane, verifiera detta så den funkar ihop med apple's mini-dvi -> dvi som jag är dvi-hona)

Kjell & Company - 68469 - ATi HDMI-adapter HD2400/2600

Apple's mini-dvi -> dvi (köpes förmodligen enklast i valfri mac-butik)
WEBHALLEN.com [Apple Mini DVI till Adapter]

När det gäller film från piratbukten eller dylikt är det förmodligen VLC du vill använda ja. Lycka till!

Ursprungligen av elsevero:

Det går utmärkt att kolla på HD material via mini-DVI utgången på din iMac, det gör det på min. Kollade senast igår på "Paranoid Park" i HD, strömande från SF-anytime (genom min iMac på min 37'' HD TV).

Kör du Windows då alltså?
SF-Anytime kräver ju Windows.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-20 16:46
Ursprungligen av elsevero:

HDCP gäller kopieringskyddet endast. Om materialet är skyddat som på en blu-ray film så måste man ha stöd för HDCP i grafikkortet på datorn men det betyder också att grafikkortets utgång måste vara HDMI eftersom DVI inte stöder HDCP.

De senaste iMacarna med ATI HD2600 har inte stöd för HDCP vad jag förstått. Men de har inte heller någon blu-ray läsare för den delen.

Det går utmärkt att kolla på HD material via mini-DVI utgången på din iMac, det gör det på min. Kollade senast igår på "Paranoid Park" i HD, strömande från SF-anytime (genom min iMac på min 37'' HD TV).

Jag har fixat det med mini-DVI till DVI adapter och en DVI till HDMI sladd.

Stämmer om det inte är copy skydd.
DVI-I stöder HDCP har det på min TV.
Ska man köra HD copy skyddat material typ Bluray eller HD Dvd .
Krävs HDCP.:cool:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 08:38
Ursprungligen av bodahl:

Stämmer om det inte är copy skydd.
DVI-I stöder HDCP har det på min TV.
Ska man köra HD copy skyddat material typ Bluray eller HD Dvd .
Krävs HDCP.:cool:

Det framstår som du är mäkta nöjd med din TV, good for you. Nu är det väl ingen som har BluRay eller HD-DVD på sin iMac förutom de som gör det just för att rippa det till h.264 eller motsv så jag skulle tro att kommentarer om HDCP är mer förvirrande än hjälpande. Har en användare HD-film på sin iMac är det i 99.99% inget som kräver HDCP.

Ja, precis via bootcamp. Inte bara Windows utan måste vara med Internet Explorer och Windows Media Player med rätt kopieringsskyddskomponenter. Snacka om att göra det otillgängligt.

Det lär inte bli många fler gånger för filmutbudet är rätt trist men jag ville så gärna testa något i HD och det var väl OK.

Ladda ner från Pirate Bay i stället.

Eller Azureus Vuze.
Där finns en massa kortfilmer i HD, lagligt.

Således funkar det att kolla i VLC om man tankat via TPB?

Ursprungligen av Johisco:

Således funkar det att kolla i VLC om man tankat via TPB?

Jajjamensan!
Jag rekommenderar Blu-Ray 720p rippar i mkv-format.
1080p är väldigt krävande att köra.
Min MacBook Pro klarar inte det.
Och du ser ändå ingen skillnad om du inte sätter dej 1 meter framför TV.n.

Ursprungligen av the örjan:

Jajjamensan!
Jag rekommenderar Blu-Ray 720p rippar i mkv-format.
1080p är väldigt krävande att köra.
Min MacBook Pro klarar inte det.
Och du ser ändå ingen skillnad om du inte sätter dej 1 meter framför TV.n.

Det är väl inte såå krävande. Beror väl på att det finte finns något bra codec ute till det. Va djag läst mig till.,

Jag trodde det berodde på grafikkortet.

Hur som helst tycker jag att 1080 är en himla overkill att köra.
Du måste sitta så nära TV.n för att se skillnad att det blir löjligt.
Är ni två personer som tittar kommer ni automatiskt att sitta så långt ifrån TV.n att ni inte ser skillnad.
Helt onödigt format tycker jag.
Det tar bara upp plats på hårddisken.

Jag anser att formatet endast kommer till sin rätt i fall man har en hemmabio med väldigt stor duk.
Ca 100 tum eller mer.
Då kan man se skillnad.

(Själv har jag 82 tum och är nöjd med 720p).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 10:02
Ursprungligen av the örjan:

Jag trodde det berodde på grafikkortet.
...

En del grafikkort har ju haft stöd för standarder historiskt sett (t.ex. mpeg2 för DVD-uppspelning stöddes ju hårdvarumässigt för ett gäng år sedan på många kort) men vad jag vet är det inget som görs idag (om man bortser från iPods eller liknande portabla prylar som är speciellt utvecklade för vissa format).

Det är med andra ord cpu som avgör.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 09:59
Ursprungligen av blodsugare:

Det är väl inte såå krävande. Beror väl på att det finte finns något bra codec ute till det. Va djag läst mig till.,

För att reda ut begreppen lite.

Mkv är en container (som är open-source), likt avi eller liknande. Det vill säga det har inget med kodningen att göra.

h.264 är en komprimeringsstandard som är det mest använda/effektiva för närvarande. Väldigt förenklat kan man säga att en codec minskar diskutrymme/bandbredd till priset av cpu.

Skulle någon vilja titta på 720x1280 i 24bit i 25 fps är det duktigt mkt data som skall lagras/pressas ut till skärmen. Det är egentligen inget alternativ, frågan är hur "komplicerad" algoritmen är för att komprimera detta, den måste minska ner mängden data till något rimligt samtidigt som den skall hinna med att dekoda det snabbt nog (t.ex. 25fps).

Bättre codecs kommer givetvis att komma, men fokus då lär vara att komprimera bättre snarare än snabbare (med tanke på att både cpu-kapaciteten och upplösningen ökar).

Tack för Azureus tipset

Tack så mycket d99gnu!

Kan man bara plugga in mini dvi -> dvi adaptern i dvi -> hdmi eller måste det vara en sladd i mellan? Ingen som vet om den d99gnu länkade till är en hane eller kan länka till en annan?

Tror dessutom att jag måste ha en 10 m hdmi kabel så jag kan dra den runt sängen och bokhyllan istället för rakt över golvet. Datorn står på ett skrivbord och tv:en står på andra sidan rummet (som inte är speciellt stort, kanske 15 m2) och då är är det bättre för mig att dra runt sängen.

Edit: Borde väl vara någon som gjort såhär som kan berätta?

Tack på förhand och tack för alla svar!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-07-20 16:48
Ursprungligen av Johisco:

Tack så mycket d99gnu!

Kan man bara plugga in mini dvi -> dvi adaptern i dvi -> hdmi eller måste det vara en sladd i mellan? Ingen som vet om den d99gnu länkade till är en hane eller kan länka till en annan?

Tror dessutom att jag måste ha en 10 m hdmi kabel så jag kan dra den runt sängen och bokhyllan istället för rakt över golvet. Datorn står på ett skrivbord och tv:en står på andra sidan rummet (som inte är speciellt stort, kanske 15 m2) och då är är det bättre för mig att dra runt sängen.

Edit: Borde väl vara någon som gjort såhär som kan berätta?

Tack på förhand och tack för alla svar!

I så långa kablar har du signal förlust.
Köp en bra kabel typ Supra. Många billiga klarar inte 10m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 08:47
Ursprungligen av bodahl:

I så långa kablar har du signal förlust.
Köp en bra kabel typ Supra. Många billiga klarar inte 10m.

Varför köpa onödigt dyra saker? Som tidigare påpekat så antingen fungerar det eller inte. Fungerar det inte lämnar man tillbaka kabeln. Tror du en återförsäljare skulle sälja (eller en tillverkare tillverka) kablar som lämnas tillbaka 99% av gångerna?

En billig 15m Deltaco HDMI till HDMI 15m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI-kablar kostar ca en tredjedel av vad en Supra 15m kostar, Supra HDMI till HDMI 15m - Hitta lägsta pris, omdömen och information om HDMI-kablar
.
Klart folk får köpa saker som är dyra om de vill men att köpa "märkeskablar" när det gäller digitala signaler är något jag inte förstått varför folk gör eller än mindre varför man rekommenderar andra göra. Du får det låta som om de billiga kablarna inte fungerar varannan gång, har du någon statistik, skröna eller egen erfarenhet av detta?

Ursäkta den syrliga tonen, jag skyller på måndag morgon, min poäng är att visst får folk köpa vad de vill men oftast vill den som frågar ha ett enkelt och billigt alternativ, speciellt om det inte finns skäl till annat

Ursprungligen av bodahl:

I så långa kablar har du signal förlust.
Köp en bra kabel typ Supra. Många billiga klarar inte 10m.

Detta är en myt. Om en "billig" kabel inte klarar 10m beror det i regel på att den inte är så lång… Jag har stor erfarenhet av HDTV/HDMI-kablage och skillnaden mellan supra och "no-name" är fullständigt försumbar i fråga om signalkvalitet. Den skillnad som finns är att Supras kontakter är gedignare byggda, vilket kan ha betydelse om man ofta flyttar sladden eller om den sitter så till att det blir en liten tänjning på kabeln där kontakten sitter (pga att den sitter klämd, att utgångarna bakom tv:n/projen sitter knasigt och trängs med varandra etc).

En annan, ibland viktig, skillnad är att Supra byter ut kablar kostnadsfritt om de glappar osv. På så sätt kan man motivera de högre kostnaderna.

Ursprungligen av Stinky:

Detta är en myt. Om en "billig" kabel inte klarar 10m beror det i regel på att den inte är så lång… Jag har stor erfarenhet av HDTV/HDMI-kablage och skillnaden mellan supra och "no-name" är fullständigt försumbar i fråga om signalkvalitet. Den skillnad som finns är att Supras kontakter är gedignare byggda, vilket kan ha betydelse om man ofta flyttar sladden eller om den sitter så till att det blir en liten tänjning på kabeln där kontakten sitter (pga att den sitter klämd, att utgångarna bakom tv:n/projen sitter knasigt och trängs med varandra etc).

En annan, ibland viktig, skillnad är att Supra byter ut kablar kostnadsfritt om de glappar osv. På så sätt kan man motivera de högre kostnaderna.

Hade problem med detta med min första HDMI kabel ca.3 år sen.
Köpte Supra och då funka det perfekt.
Kablarna har blivit bättre så det är väl inte så stor skilnad idag.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-25 10:09
Ursprungligen av bodahl:

I så långa kablar har du signal förlust.
Köp en bra kabel typ Supra. Många billiga klarar inte 10m.

Det har iofs. väldigt lite med kabeln o göra.
Ska du köra DVI kan du glömma 10 meter, oavsett kabel om du inte har ett grafikkort som kan driva en så pass lång kabel + att du har en mottagare som är duktig på att hantera bitfel.

Jag har inte lyckats att köra DVI till min 42" plasma på en 10 meters kabel i mer än 800x600 på mint ATI kort. Med NVidia går det i överhuvudtaget inte alls. Kör jag en 5 meters kabel fungerar det dock utmärkt, men jag känner inte för att ha en kabel kort o tvärs över rummet. Skaffar jag en förstärkare så fungerar det dock säkert, men det har jag inte testat.

HDMI är ju också en digital standard så jag tror inte den beter sig annorlunda, framförallt inte om du ska göra den i datorn, där det ändå är DVI out som gäller.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-25 10:17
Ursprungligen av studiox:

Jag har inte lyckats att köra DVI till min 42" plasma på en 10 meters kabel i mer än 800x600 på mint ATI kort. Med NVidia går det i överhuvudtaget inte alls.

Jag kör från Xbox 360 till en plasma på full upplösning, på 10 meter billig kabel från Kjell & Co, det går bra.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-21 09:01
Ursprungligen av Johisco:

Tack så mycket d99gnu!

Kan man bara plugga in mini dvi -> dvi adaptern i dvi -> hdmi eller måste det vara en sladd i mellan? Ingen som vet om den d99gnu länkade till är en hane eller kan länka till en annan?

Tror dessutom att jag måste ha en 10 m hdmi kabel så jag kan dra den runt sängen och bokhyllan istället för rakt över golvet. Datorn står på ett skrivbord och tv:en står på andra sidan rummet (som inte är speciellt stort, kanske 15 m2) och då är är det bättre för mig att dra runt sängen.

Edit: Borde väl vara någon som gjort såhär som kan berätta?

Tack på förhand och tack för alla svar!

Varsågod

Se strax ovan om 15m kablar, vill du ha mer än det skulle jag nog rekommendera hdmi-repeaters. När jag köpte kablar var 10m övre gränsen men ser ut som den ligger på 15-20m nu så det skall nog mycket till innan det behövs dock.

Vill du vara på säkra sidan med kablarna skulle jag först köpa mini-dvi till dvi (som bara ser ut på ett sätt) och sedan ta med mig den till ngn clasohlsson-motsv butik och på plats hugga tag i någon anställd eller själv verifiera att det passar alla ihopkopplingsteg. Notera dock att en del säljer enbart "bra" kablar. Var själv inne på elgiganten som försökte kränga hdmi-kabel på en meter för dryga tusenlappen när det begav sig.

Ursprungligen av d99gnu:

Varsågod

Se strax ovan om 15m kablar, vill du ha mer än det skulle jag nog rekommendera hdmi-repeaters. När jag köpte kablar var 10m övre gränsen men ser ut som den ligger på 15-20m nu så det skall nog mycket till innan det behövs dock.

Vill du vara på säkra sidan med kablarna skulle jag först köpa mini-dvi till dvi (som bara ser ut på ett sätt) och sedan ta med mig den till ngn clasohlsson-motsv butik och på plats hugga tag i någon anställd eller själv verifiera att det passar alla ihopkopplingsteg. Notera dock att en del säljer enbart "bra" kablar. Var själv inne på elgiganten som försökte kränga hdmi-kabel på en meter för dryga tusenlappen när det begav sig.

Då är det bättre att köpa en kvalitets kabel från början så slipper man använda repeaters.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-23 09:49
Ursprungligen av litzamoura:

Då är det bättre att köpa en kvalitets kabel från början så slipper man använda repeaters.

På vilket sätt skulle det vara bättre att köpa en 30m kabel för 7.5k (billigaste på prisjakt) än två st 15m + repeater för totalt dryga tusenlappen på kjell om det ger likvärdigt resultat (dvs bild)?

Jag förstår inte varför folk hela tiden förespråkar dyrare kablar som inte ger bättre resultat...

1
Bevaka tråden