Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation med bibehållen data?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 15:53

Min macbook startar inte upp, istället visas en blinkande mappikon med ett frågetecken i. Har förstått att detta kan bero på att operativsystemet blivit korrupt och systemmappen inte hittas. Jag skulle vilja testa att installera om mac os, men vill såklart behålla all data som jag har på datorn.

Hur gör jag för att installera om operativsystemet utan att förlora datan?

Tack för hjälpen!

Det du vill göra är något som heter "Arkivera & Installera", här kan du läsa mer om det Mac OS X: About the Archive and Install feature.

/Adam

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 16:58

Tack för hjälpen. Men tyvär hittar den ingen målenhet att installera programvaran på, vilket jag antar betyder att jag har ett hårdvaruproblem. Så det får väl bli en macverkstad och hoppas på det bästa istället!

/Kristoffer

Tyvärr så skulle det kunna vara något med hårddisken då. Hårddisken i en MacBook kan man byta själv så det bör Apples support kunna skicka till dig och du byter hårddisken själv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 17:26

Om det inte vore för en del icke-backuppade grejer så vore det kanske bara att byta ut disken själv. Hoppas dock kunna komma åt detta, så det är väl bara att hålla tummarna.

Datorn är snart två år gammal så det finns ingen garanti kvar, men man tycker ju att hårddisken borde hålla mer än två år. Har inte tappat den i golvet en endaste gång. Vet någon om det är ett känt problem hos macbooken? Kan man hävda garanti för tillverkningsfel enligt konsumentköpslagen?

Har du tillgång till en annan mac så kan du starta upp din dator i Target Disk Mode och koppla en Firewire kabel emellan och se ifall den dyker upp.

Ifall du inte har garanti så måste du hur som helst ringa Apple för att kolla ifall dom kan göra ett garanti undantag för hårddisken ifall den är trasig.

/Adam

1
Bevaka tråden