Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter av Windows mobile 6.1?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag tyckte jag såg windows 3.11 men tydligen var det windows mobile 6.1.

Någon som har en windows mobile enhet och kan berätta lite om den och erfarenheter med den?

Tror att det kommer att bli allt mer relevant att jämföra Iphone och windows mobile. inte för att de är lika utan för att de inte är likadana...

Ladda ner videos (länkar längst ner på sidan) med en kille som presenterar windows mobile- ganska lik "mac killen" i apple annonserna eller är han lik någon annan i sin ungdoms dagar?

Windows Mobile Phone Video | Software and Applications Video

intressant att man numera inte måste ha silverlight installerat för att kunna se videos...

Luktar plagiat långa vägar... Windows mob verkar ju ändå riktigt bra, frånsett att det var ruggigt fult. Men man kanske kan anpassa teman och så lite mer på dessa.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-22 08:51

Jag provade en HTC Diamond telefon i helgen (med WM6), den var väldigt långsam i själva "händet" efter att man tryckt på knappar eller touchdisplayen, man visste inte riktigt om man tryckt rätt (eftersom det inte hände något direkt).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-22 08:58

Jag kör Windows Mobile 6. Och måste säga att det är inget alls för den kräsne rent utseendemässigt.
Alla tekniska finesser finns, men inget går att använda. Och väldigt få grejer har ett bra gränsnitt, framförallt för touchanvändande utan stylus. I vissa menyer har telefontillverkaren själv stylat till ett utseende, men rätt som det är öppnas ett klassiskt windows mobile-utseende som är 10 år gammalt. Då har man öppnat ett program som tillverkaren inte har designat om. Det är de flesta förutom kalender och telefonmenyer ofta.

Öppnar man tex Anteckningar eller Word, då är det bara glömma allt med touch om du ska skriva. Upp med stylus-pennan eller tangentbordet.
Alla telefoner upplevs också extremt långsamma i jämförelse med tex iphonen. Menyer kan ta en halv sekund att ens reagera ibland. Och när man trycker på knapparna för att ringa på skärmen så vet man inte riktigt att man trycker rätt, den indikerar väldigt dåligt och med lite fördröjning kommer siffran upp på skärmen.

GUI-mässigt saknas det väldigt mycket också. Öppna tex Active Sync eller Windows mobile. För 10 år sedan hade det varit "modernt". Men idag är det bara Windows95-känsla.

Det bra är däremot att det finns en uppsjö av finesser överallt. Som att välja peak-tid för att syncning av exchange, och lite sådant.
Däremot är telefonerna värdelösa på att hantera tex wlan. Anslutningsmekanismen är bökig och den har problem att känna igen vilken form av kryptering som används.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-22 20:08

Jag har avverkat tre generationer av Windows Mobiler och funktionerna finns, du kan göra en hel del men det grafiska skalet - det du ser och jobbar med - är inte lika användarvänligt, inte lika intuitivt som Apples. Generellt är Windows Mobile också långsammare vilket delvis kan förklaras av operativsystemet, delvis av att Windows Mobiler har långsammare processorer.

En rak jämförelse - när det enbart handlar om funktioner vinner Windows Mobile. Det finns mer program att välja mellan och de flesta telefoner har mer och fler funktioner.

Enkelheten, snabbheten och koppling till andra datorer vinner Apple. iPhone är betydligt lättare att hantera, betydligt lättare att synkronisera, underhålla och jobba med.

Jag har testkört en HTC Diamond och den ser ut som en iPhone. Försöker vara en Phone men kommer inte ens nära. Jag har testkör en LG. Samma sak där - en iPhonekopia som är och förblir en kopia.

Surfningen är alla Windows Mobilers akilleshäl. Den mobila versionen av Internet Explorer är närmast outhärdlig.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-22 22:07

Jag kör själv WM6 och kan bara säga att det suger stenhårt. Visst alla funktioner finns och alla funktioner fungerar (för det mesta) men alla funktioner är totalt skitjobbiga att försöka använda och det mesta är lite halvinstabilt.

Kort och gott så lever Windows upp till sitt vanliga kvalitetsrykte om att vara en kasse med blandade ettor och nollor som kan göra precis vad du vill om du kan hacka ihop dom rätt och precis vad det vill om du inte kan det.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-22 23:46

Bytte till iPhone från en Qtek 8500 (WM5). Det är ett helt klart kompetent system, med fördelar och nackdelar. Men en buggig programvara/hårdvara/både och, gjorde att jag tröttnade. Plus att en del "vanliga" saker kändes så omständiga att göra liksom... Nackdelarna vägde för mycket helt enkelt.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-23 12:09

Det är väl där skiljelinjen går.

Microsoft trycker in massor av funktioner och funderar först i efterhand på om någon kommer att hitta dem och kunna använda dem.

Apple funderar först på hur saker och ting ska se ut och hur folk ska använda funktionerna.

1
Bevaka tråden