Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail 144 gånger mer komplicerat än iTunes

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-21 22:17

Är det bara hos mig som iTunes.app väger 2MB, och Mail.app väger 288MB.
Varför denna enorma skillnad?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-21 22:19

131 respektive 289 MB här...

Faktiskt verkar itunes binär vara större än mails, 31 MB för itunes mot 5,7 MB för mail. Verkar mest vara Resources som tar upp mycket plats.

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-21 22:19

Våra Mail.app är lika stora men min iTunes.app är 146MB stor.

Mitt iTunes är 130,9MB (7.7) och Mail 288,9MB. Vilken version av Mac OS X och iTunes kör du? Måste vara något galet på den rapporterade storleken bara ifall iTunes funkar dvs.

Mail.app: 37,2Mb. iTunes.app: 40,4Mb. Leopard 10.5.4.

Mail: 288,9 Mb. iTunes: 146,1 Mb. Leopard. 10.5.4.

Den största delen av programmen är oftast inte binärklumpen, utan sådant som bilder, ljud och språk. Man kan väldigt enkelt se detta på paketbaserade program genom att controlklicka på dem och välja att visa paketets innehåll.

Om du vill få ner iTunes och Apple Mails storlek, radera onödiga språk och ha bara kvar det som behövs, tex Engelska och svenska. Både iTunes och Mail kommer bli mycket mycket mindre.

Mitt mail ligger med hjälp av detta på: 46mb
och iTunes ligger på: 57mb

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-24 23:16
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Om du vill få ner iTunes och Apple Mails storlek, radera onödiga språk och ha bara kvar det som behövs, tex Engelska och svenska. Både iTunes och Mail kommer bli mycket mycket mindre.

Mitt mail ligger med hjälp av detta på: 46mb
och iTunes ligger på: 57mb

Det gör man när man installerar från början? Eller kan det göras senare?

Ja, det går att göra. Språken ligger ofta som enskilda mappar inne i programmen och dessa kan man systematiskt söka upp och ta bort. Ett bra verktyg för det tycker jag är Monolingual.

Ursprungligen av Marcus K:

Ja, det går att göra. Språken ligger ofta som enskilda mappar inne i programmen och dessa kan man systematiskt söka upp och ta bort. Ett bra verktyg för det tycker jag är Monolingual.

Fungerar Monolingual som det skall på 10.5? Enligt sajten så är den för up till 10.4.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-26 01:18

Mail lär ha krympt något alldeles fantastiskt mycket i 10.5.4 eftersom Apple i tidigare version glömt att konvertera vissa filer till binärt format istället för ett mer utrymmeskrävande format.

Jag vet inte om de är alla plist-filer som gjorts till binära istället för XML-baserade eller vad det är. Mail skall visst vara den app som krympt mest.

Ursprungligen av bjelkeman:

Fungerar Monolingual som det skall på 10.5? Enligt sajten så är den för up till 10.4.

Språkfiler hanteras på samma sätt i 10.5 som i 10.4, så åtminstone språkdelen borde fungera. De andra funktionerna i programmet borde också fungera. Såvitt jag vet hanteras inte arkitekturspecifik kod olika av Mach-O heller.

  • Medlem
  • 2008-07-22 16:38

Mail: 44,3 Mb
iTunes: 97,6 Mb
Tiger 10.4.11

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2008-07-24 23:15

Och i dag väger iTunes 134 MB. Mysko...

Ursprungligen av knappen:

Och i dag väger iTunes 134 MB. Mysko...

Jag tycker att det är mer mysko att den först var 2 MB. Bara iTunes ramverk för att uppdatera iPod tas så stor plats. Jag tror att den första mätningen av någon anledning visade fel värde.

1
Bevaka tråden