Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mobilt bredband -stänga av roaming nära gränsen?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag har precis lyckats koppla upp macen (osx 10.4) till telias mobila bredband med hjälp av denna tråd:
http://www.99.se/internet/107501-telia-tr-dl-st-bredband-mac.html

Nu är det så att jag är nära gränsen, och mobiltelefoner har en tendens att vilja byta till norska nät. Sånt kan bli dyrt, speciellt när det gäller bredband:
PTS - Mobilt bredband kan bli dyrt vid gränsen

När man använder telias programvara telia connect, kan man se vilket nät man är uppkopplad mot. Men det kan jag inte på macen. Så mina två frågor är:

1. Kan man se vilket nätverk man är uppkopplad mot?
2. Kan man stänga av roaming på något sätt, enbart tillåta telias svenska nät?

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2008-07-19 14:40

Du borde kunna kontakta telia och be dem stänga av utlandstjänsten, då fungerar det bara med svenskt nät.

En idealisk lösning, om det inte vore för att jag inte har mina kunduppgifter här.

För tillfället håller jag på att försöka dela internetanslutningen från pc över trådlöst nätverk. Men tyvärr var inte det trådlösa nätverkskortet installerat.

Om inte det går, funderade jag på om man kunde exempelvis se vilken dns eller gateway man blir tilldelad, och se vilket företag den tillhör? Kanske köra nån form av traceroute (vilket jag inte egentligen vet vad det är, men det låter användbart!)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 18:46

Är inte ditt personnummer uppgifter nog?

Det hoppas jag inte, då skulle ju vem som helst kunna ändra mitt abonnemang.

Hur som helst kör jag nu en traceroute -exempelvis traceroute 99.se- och ser hur olika telia-urler dyker upp. Det måste väl vara en säker nog indikation på att jag är rätt uppkopplad?

Du behöver nog inte något mer än ditt personnummer, vad mer ska man behöva? Kundnummer? Det har jag bett att få av Telia flera gånger genom att just ange mitt personnumer.

Ganska OT, men ändå. Ring Telia, dom hjälper dig.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-21 09:02

Kolla med telia för jag har en känsla att dom är spärrade för utlandet normalt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-21 09:28

Næe, det tror jag inte. Jag har surfat på ett svensk 3G abb, i grannlandet. Det blev dyrt kan jag lova

Gør det inte!

1
Bevaka tråden