Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använda Time Capsule som extern hårddisk?

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har letat och letat, men ingen verkar veta. Kommer man kunna använda Time Capsule som en extern hårddisk till sitt iTunes, eftersom den tar upp för stor plats i Macen. Eller är den bara till för Time Machine?

jag undrar också! väntar med spänning!
Tänk dig att ha all musik/filmer/bilder på den som alla datorer i huset kommer åt=toppen pryl!
//Svante

Det har funnits både rykten för och emot detta. Att den kommer fungera som en vanlig nätverksdisk och att den bara kommer fungera för Time Machine.

Personligen skulle jag bli väldigt förvånad om den inte kommer att fungera på samma sätt som en Airport Extreme-ansluten disk. Om den gör det så kommer du kunna ha ditt Itunes-bibl på den. Det har jag.

Tror du kan hitta några källor till rykerna i dessa trådar:
http://www.99.se/datalagring-lagringsmedia/233773-time-capsule-vs-extreme-500gb-usb2.html?highlight=time+machine
http://www.99.se/mac-os-x/228263-traden-foer-timemachine-fragor-svar.html?highlight=time+machine

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-22 20:48

Enligt Apple själva då frågan ställdes på MacWorld så kommer timecapsule disken dyka upp på skrivbordet som vilken annan disk som helst.

TUAW är ju en ide att läsa istället för att spekulera..

Macobservers Mac Geek Gab - en podcast säger att det skall funka så som peacerich säger.

Skulle det totalt skita sig får man väl ta ur disken och partitionera den i två bitar. Efter det skall det väl kunna bli en Time-Machine-disk och en vanlig lagringsyta....

Följdfrågan blir om alla i hushållet kan dela på samma iTunes mapp som ligger i Time Capsule? Det vore praktiskt.

Ursprungligen av whoami:

Följdfrågan blir om alla i hushållet kan dela på samma iTunes mapp som ligger i Time Capsule? Det vore praktiskt.

Samma musikfiler borde den kunna dela på men kanske inte på själva biblioteksfilen. Om man delar på biblioteksfilen borde det krocka om den skulle användas samtidigt av två datorer. Har dock inte testat själv.

Ursprungligen av peacerich:

Samma musikfiler borde den kunna dela på men kanske inte på själva biblioteksfilen. Om man delar på biblioteksfilen borde det krocka om den skulle användas samtidigt av två datorer. Har dock inte testat själv.

Jo, det krockar. Jag och min sambo kör så hemma.

Vi har en server med en gemensam iTunes library på. Visserligen brukar bara en av oss vilja spela musik, sällan samtidigt.
Det är trots allt det smidigaste sättet för två olika datorer att dela på exakt samma musikbibliotek och säkerställa att jag kan ta del av dom låtar hon lagt till och tvärtom. Då får vi dock stå ut med att vi delar samma spellistor och att bara en av oss kan ha iTunes igång.

Jag fick dock svar på min fråga som gjorde att jag sökte upp den här tråden. Nu åker servern ut och in åker en TimeCapsule. Den får fungera som delat musikarkiv samt backup för min sambos MacBook via Time Machine.

Gissa om hon ska bli glad att slippa surret från servern!

Jo, visst ska det funka att använda den som extern hårddisk, åtminstone enligt Apple själva!

saxat från applestore

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-12 23:55

Följdfråga på detta:

kan man koppla till en extern hårddisk till usb-utgången? Det verkar så om man läser på applestore om Time Capsule MEN om man också vill ansluta skrivare, kan man då istället ansluta en liten hubb till TC så man både har externa hdd och en skrivare, allterinativt har flera hdd och en skrivare (1TM-hdd och en lagrings-hdd)

Vad säger ni?

Ursprungligen av Ricard:

Följdfråga på detta:

kan man koppla till en extern hårddisk till usb-utgången? Det verkar så om man läser på applestore om Time Capsule MEN om man också vill ansluta skrivare, kan man då istället ansluta en liten hubb till TC så man både har externa hdd och en skrivare, allterinativt har flera hdd och en skrivare (1TM-hdd och en lagrings-hdd)

Vad säger ni?

Inga problem. Jag har en USB hub kopplad till TC. På hubben sitter en skrivare och en extern HD. Kommer åt allt utan problem från både mac och PC. Använder TC som extern HD, och den externa USB disken som time machine disk. Kör en mini med gigabit ethernet, PS3 och macbook trådlöst. Tydligen fungerar det bäst om man har en strömförsedd hub, och formatterar externa disken som HFS+.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-03-14 00:07

GULDKILLAR! Tack!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-05-20 22:53

Kan man bestämma hur mycket man vill använda till backup och hur som är kvar som vanlig disk?
Vad jag förstår så fyller Time Machine disken helt efter hand så jag skulle vilja reservera hälften till annat.

Extern hårddisk

Funkar bra. Sitter och säkerhetskopierar filer direkt via Airport just nu. Lite slöare än jag hoppas på. Har kanske inte fått rätt på uppkopplingen än.

P

Testade att partitionera upp min time capsule i 2 st partitioner igår. Den ena som jag vill ska göras backup på gav jag 150 gb och resten till den andra.

1. Tog mig 12 timmar att kopiera 80 gb med ethernet kabel, ska det ta så lång tid??

2. Som jag ser nu så ligger det en backup på ena partitionen och en likadan på den andra.... Varför lagras backupen på båda partitionerna?? Hur ställer jag in att det bara ska lagras på den ena?

Ursprungligen av jonatannn:

Testade att partitionera upp min time capsule i 2 st partitioner igår. Den ena som jag vill ska göras backup på gav jag 150 gb och resten till den andra.

1. Tog mig 12 timmar att kopiera 80 gb med ethernet kabel, ska det ta så lång tid??

2. Som jag ser nu så ligger det en backup på ena partitionen och en likadan på den andra.... Varför lagras backupen på båda partitionerna?? Hur ställer jag in att det bara ska lagras på den ena?

1) Tog mig över ett dygn att kopiera 154GB ..... klart det tar tid över Ethernet.

2) Dunno

Att tänka på:

Time Capsule är inte gjord för detta riktigt. Lägger du ditt iTunes-bibliotek på Time-Machine-volymen så går hela ditt bibliotek åt helvete den dag som disken rasar.
Backupen kan du troligen glömma.
Du tar ju backup till samma disk......

Hej!
Dum fråga: Hur gör jag för att göra backup på hårddisken till en Time Capsule? Jag har inte Leopard och kan därför inte använda den tidsinställda automatiska backupen. Har Tiger 10.4.11.
Tacksam för svar.
/Lars.

  • Medlem
  • 2008-07-20 23:08

lasseklef, din fråga lyfte jag ut till en egen tråd. Se inlägget ovanför ditt. Den här tråden handlar inte direkt om din fråga.

Jag bumpar den här gamla tråden...

Jag har samma frågeställning som redan ställts i tråden: Kan man lägga iTunes-biblioteket i Time Capsule?

Visserligen har frågan delvis fått ett svar, men jag tänkte att det gått några år och vi har en större erfarenhetsbank nu. Någon som kan ge mig ett svar?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-21 11:04
Ursprungligen av iTiger:

Jag bumpar den här gamla tråden...

Jag har samma frågeställning som redan ställts i tråden: Kan man lägga iTunes-biblioteket i Time Capsule?

Visserligen har frågan delvis fått ett svar, men jag tänkte att det gått några år och vi har en större erfarenhetsbank nu. Någon som kan ge mig ett svar?

Ja det fungerar fortfarande!
Let me google that for you

Ursprungligen av bERNA.:

Ja det fungerar fortfarande!
Let me google that for you

Tack för svaret. Och tack för en väldigt roande länk...

Om jag utvecklar mina funderingar lite mer... Vad händer om två dator samtidigt läser mot servern? Hur stabil är uppkopplingen? Kan man se filmer samtidigt på två olika datorer?

Egentligen undrar jag väl hur nöjd ni som kör den här setupen är? Något som är dåligt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-11-24 21:54

Let me tell you... jag blev så in h-e arg på mina två Dlink 655or tidigare ikväll. Jag inser att Media Markt i Kungens Kurva fortfarande är öppet och kastar mina Dlink i garderoben och kommer 30 minuter senare hem med en 2TB TimeCapsule. 1 timme senare är nätet uppe, hela mitt iTunes bibliotek flyttat till TCn och Airport Expressen ansluten som extender - allt bara fungerar. När jag läste din fråga bestämde jag mig för att testa och nu streamar jag HD till AppleTVn, musik till bastun och film till iPaden så ja, nemas problemas att skyffla data till flera enheter

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-26 19:34

Åkte också till MM och köpte mig en 2Gb Time Capsule, fast i Bäckebol då......
Uppgraderade från en Airport Express. (...vilken nu är "slavad" och fortfarande kommer till sin rätt! )
Till saken; Jag har en sambo som är Windows-kramare. Windows 7 dessutom.
När hon plockar fram sin lista över tillgängliga nätverk, syns vårt nya gäst-nätverk (öppet), och det kan hon ansluta till,....men nätverket vilket är "kopplat" till Time Capsylen (WPA2-skyddat), kommer upp i listan med ett rött kors vid sidan. Självfallet går det ju då inte att ansluta....
Är det någon som kan förklara för mig, vad det är som går snett här? (Min teori är att det har med formatet på Time Capsule-HD:n, men.....det är ju bara en lekmanna-gissning.)

God fortsättning!, för övrigt!!

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-26 19:49

Det har inget med hårddisken att göra. Jag gissar på att den datorn antagligen inte stöder nivån på krypteringen, dvs antingen enbart WPA eller i sämsta fall WEP. Kan även vara så att den inte klarar av N 5 GHz, men då skulle inte nätet synas alls i listan, inte ens med ett rött kryss.

Du bör inte heller använda ÅÄÖ i nätverksnamn eller lösenord om du nu skulle göra det.

Ursprungligen av mattem:

Jag gissar på att den datorn antagligen inte stöder nivån på krypteringen, dvs antingen enbart WPA eller i sämsta fall WEP.

Är datorn så ny att den klarar Windows 7 så klarar den dessa krypteringar också.

Kan vara så att Win-burken inte stödjer 802.11n men för det dyker ändå nätverket upp eftersom man kan köra 802.11a. Därför dyker många 5Ghz-band upp på ens dator även om man inte kan ansluta till dem.

  • Medlem
  • Fränninge, Skåne
  • 2011-12-27 19:57

Jag håller med, det bör verkligen fungera med krypteringen på en så ny maskin, men det bör även ett 5 Ghz N-nätverk göra.

Men jag förstår inte hur du menar att nät på 5 GHz skulle kunna visas om nätverkskortet inte stöder det, den bör ju rimligen inte kunna ta emot signaler som sänder på det bandet utan enbart​ på 2.4 GHz bandet.

Ursprungligen av mattem:

Jag håller med, det bör verkligen fungera med krypteringen på en så ny maskin, men det bör även ett 5 Ghz N-nätverk göra.

Men jag förstår inte hur du menar att nät på 5 GHz skulle kunna visas om nätverkskortet inte stöder det, den bör ju rimligen inte kunna ta emot signaler som sänder på det bandet utan enbart​ på 2.4 GHz bandet.

802.11a är på 5Ghz bandet. Det betyder dock inte att ett kort stödjer 802.11n.

Ursprungligen av IEB:

Det står i en dialog-ruta, som poppar upp vid det röd-kryssade nätverket, någonting om att "den här maskinen inte är konfigurerad för den här anslutningen",......typ.

Radera den trådlösa profilen och sök efter nätet på nytt. Kommer gå mycket bättre.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2011-12-28 00:37

Tack för tips!
Jag satte mig igår kväll och pysslade litet med detta....
Gästnätverket är nu utrustat med ett WPA2-lösen, och till det kan Windows-burken ansluta. Så det har nog inte med det att göra....

Det står i en dialog-ruta, som poppar upp vid det röd-kryssade nätverket, någonting om att "den här maskinen inte är konfigurerad för den här anslutningen",......typ.
Så det kan ju vara som illerG antyder, att den inte kan prata 5GHz-iska.
...och kanske är det så, att den delen av nätverket som är kopplat till Time Capsule huvudsakligen arbetar på 5GHz-bandet (men även på 2.4Gz), för att kunna arbeta så ostört som möjligt gentemot hårddisken?
Troligtvis sänder den då ID-signal på båda frekvensbanden.

Det är inte omöjligt att sambons W7-bytta inte är helt "up-to-date", vad det gäller närverkskortskapacitet.
Exempelvis är den inte utrustad med Bluetooth, vilket nästan fick mig att trilla av stolen, då jag upptäckte det! (Jag som hade köpt henne en splajdans ny Magic Mouse å allt.... )
Fördelen är förstås att mina argument för att hon skall "switcha", bara blir starkare och starkare.....

Tack för att ni hjälper mig att klura ut det här!!

Bevaka tråden