Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Pro väcks automatiskt ur vila, vad göra?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 22:05

Har provat att stänga av all mjukvara som är igång på datorn innan jag lägger den i vila på morgonen innan jag går till jobbet. När jag kommer hem så har den satt igång sig själv.

Det jag har anslutet till datorn är:

Nätverkskabel till TimeCapsule
USB mus: Logitech MX1000
Iphone Docka (gen 1)
optisk ljudkabel
Apple Cinema Display
HDMI -> TV: Sony KDL46W3000
Apple Wireless Keyboard (Det lilla nya Bluetooth)

Finns det ett enkelt svar eller måste jag prova koppla bort enheter?
Jag har haft det här problemet förut men det har försvunnit och nu kommit tillbaks igen.
Jag har inte installerat någon ny hårdvara sedan det började igen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 09:15

Du har kollat vilka processer (program) som är igång så att det inte är något av dessa som skakar liv i burken?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-19 09:23

Jag har märkt samma sak med min Mac Pro. Dock är det långt ifrån varje dag det händer. Men det har hänt ett par-tre gånger åtminstone sen januari.

Om jag inte missminner mig så hände detsamma med min G5:a vid ett par tillfällen innan dess.

  • Medlem
  • 2008-07-19 09:26

Du hade inte någon USB-hub ansluten? Den fick min dator att ploppa ur sömnläget konstant. (iMac 2006)

/Fredrik

Under "Systemsinställningarna", ikonen "srömsparare", fliken "alternativ" finns en ruta som heter "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer (Ethernet" Prova med att bock ur den och se vad som händer.

Lyckat till!

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 10:23

Norhwiz: Jepp och har inte haft någonting annat igång än standardgrejjer som följde med Leopard. Ett program borde ju inte kunna väcka datorn när det ligger i sleep mode heller? (men man vet ju aldrig) Har ju tidigare haft alarmklocka (under tiger) som kunde detta.

Hugin: Då vet jag att jag inte är ensam iaf

Nifo: Nope, bara dom prylarna jag listade i mitt första inlägg...

Treasuremine: Tack för tipset, återkommer med om det fungade eller inte!

Hjälpt till en annan gång, då var det en extern mus med väldigt hög känslighet som vibrerade lite på bordet då en buss körde förbi under natten...

Det var långsökt redan då

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-19 11:33
Ursprungligen av Goflorp:

Hjälpt till en annan gång, då var det en extern mus med väldigt hög känslighet som vibrerade lite på bordet då en buss körde förbi under natten...

Det var långsökt redan då

Skumt! Det räcker ju inte att röra på musen för att väcka datorn ur vila, man måste ju klicka.

Jag tvivlar på att min MX-500 är så känslig dessutom.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 11:49

Har också råkat ut för detta med min Mac Pro 2008.
Inte ofta men trodde att det berodde på min UPS som började få dåliga batterier.

Däremot så går den inte ner i vila själv. Har dragit ur alla externa usb-hubbar, så att det inte är några tillbehör inkopplat, annat än de interna diskarna och bildskärmskablaget.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-19 11:50

Min mbp (med locket stängt) brukar också vakna ur vila ibland. Jag har misstänkt att mina katter springer över tangentbordet (har också ett nytt apple bluetooth). Kan det vara så att tangentbordet är det som orsakar detta? (med eller utan katter...)

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 11:55

Jag har provat att stänga av musen när jag satte datorn i viloläge så det är inte musen.

Är det någon av er som också haft problemet som har provat att boka av "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer"?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-19 11:59
Ursprungligen av kainen:

Är det någon av er som också haft problemet som har provat att boka av "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer"?

Jag har inte provat, men jag har tänkt tanken. Det är det enda jag har kommit på som jag tycker kan påverka det. Men samtidigt är det så sällan problemet inträffar så det skulle ta väldigt lång tid att märka om det hjälper, och jag vill gärna ha möjligheten att väcka datorn.

  • Oregistrerad
  • 2008-07-19 15:25

Kollat Strömsparare - Schema...?

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-19 15:47

Jupp inget aktiverat där... har stängt av "vakna för åtkomst..." nu så får se om datorn står på när jag kommer hem imorrn på morgonen, skall stänga ner här om några timmar

  • Medlem
  • Gotland
  • 2008-07-19 16:27

Jag hade samma problem med min macbook, problemet började när jag köpte BT-tangentbordet. Jag har inte pratat med någon kunnig om varför eller om det går att lösa på något annat sätt än att: stänga av tangentbordet när jag lämnar datorn, väcka den gör jag genom att slå på tangentbordet igen. Du stänger av det genom att hålla in strömbrytaren några sekunder, tills lampan slocknar vill jag minnas.

Ursprungligen av enkel:

Jag hade samma problem med min macbook, problemet började när jag köpte BT-tangentbordet. Jag har inte pratat med någon kunnig om varför eller om det går att lösa på något annat sätt än att: stänga av tangentbordet när jag lämnar datorn, väcka den gör jag genom att slå på tangentbordet igen. Du stänger av det genom att hålla in strömbrytaren några sekunder, tills lampan slocknar vill jag minnas.

Kan det va så enkelt?

Om har det lite äldre, då får man vända på det och flytta den lilla switchen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-19 22:08
Ursprungligen av enkel:

Jag hade samma problem med min macbook, problemet började när jag köpte BT-tangentbordet. Jag har inte pratat med någon kunnig om varför eller om det går att lösa på något annat sätt än att: stänga av tangentbordet när jag lämnar datorn, väcka den gör jag genom att slå på tangentbordet igen. Du stänger av det genom att hålla in strömbrytaren några sekunder, tills lampan slocknar vill jag minnas.

Du kan ju också avaktivera att bluetooth kan väcka datorn.

Blir ju lite jobbigare att väcka den när man vill då förstås...måste ju trycka på startknappen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-20 13:19

Nu hade datorn inte startat inatt iaf efter att jag kryssade bort "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer". Återkommer senare i veckan när jag provat i några dagar till

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-20 14:29
Ursprungligen av kainen:

Nu hade datorn inte startat inatt iaf efter att jag kryssade bort "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer". Återkommer senare i veckan när jag provat i några dagar till

Om det nu är det som är problemet så vore det ju verkligen intressant att veta vad det är för trafik som väcker datorn.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-20 19:15

Mycket intressant då jag inte har någon annan utrustning på när datorn ligger i vila (förutom min TimeCapsule)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 21:45
Ursprungligen av kainen:

Mycket intressant då jag inte har någon annan utrustning på när datorn ligger i vila (förutom min TimeCapsule)

Kan du inte ha svarat på din fråga själv där?

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-20 22:13
Ursprungligen av acke:

Kan du inte ha svarat på din fråga själv där?

Jag har förvisso också en Time Capsule, men den har jag alldeles nyss köpt, så jag skulle nog inte vilja skylla på den. Det känns snarare som att det blivit bättre sen dess.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-21 00:21

Jag man tycker ju att eftersom jag inte har någon annan utrustning på så borde det ha med den att göra. Fortsätter datorn att starta så blir det till att prova dra ut nätverkssladden innan jag sätter den i vila så får jag se då.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-02 17:12

Nu har det gått ett tag sedan jag postade i denna tråden, tänkte bara meddela att efter att jag valde bort "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer" så har datorn inte vaknat en enda gång av sig själv...

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-09-02 20:04
Ursprungligen av kainen:

Nu har det gått ett tag sedan jag postade i denna tråden, tänkte bara meddela att efter att jag valde bort "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer" så har datorn inte vaknat en enda gång av sig själv...

Skönt att du har hittat en lösning. Men nu vill man ju veta vad som triggar det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-02 22:04
Ursprungligen av kainen:

Nu har det gått ett tag sedan jag postade i denna tråden, tänkte bara meddela att efter att jag valde bort "Vakna för åtkomst av nätverksadministratörer" så har datorn inte vaknat en enda gång av sig själv...

Bra, det skall jag testa!
Har haft problem med att den vaknar av sig själv i tid och otid.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-09-03 19:17
Ursprungligen av Chilleboy:

Bra, det skall jag testa!
Har haft problem med att den vaknar av sig själv i tid och otid.

Det verkade funka under natten, men under dagen hade den vaknat och var i gång när jag kom hem.
Trist när den inte vill gå i vila själv heller…

Äger ännu ingen Time Capsule, men det verkar ju nästan som att den då kan väcka datorn vid synkningar?

Det är ju logiskt att TC har vissa rättigheter mot datorn när den är inställd som backup. Inte för att jag vet... låter mest tankarna vandra... Men man vill ju hellre att den sköter allt snicksnack när datorn vaknar igen.

Datorn styr över TC och inte tvärt om. TC orsakar inte att datorn vaknar.

En dator i vila uppdaterar väl inga filer som behöver backupas....

Bevaka tråden