Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera en PowerMac G5 till Intel?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Novis som man är på hårdvaruområdet tänker man kanske i omöjliga banor men jag måste iaf fråga. Låt oss säga att man har en G5:a idag. Går det att stoppa in en Intelprocessor i den vid ett senare tillfälle då? Och plötsligt få en IntelMac? Eller måste man isf. byta ut en massa moderkort och grejer så det inte blir ekonomiskt hållbart i längden? Jag läste nämligen nånstans på nätet (minns inte var) det var en kille som hade byggt ihop en Mac på egen hand med hjälp av lösa delar, tack vare Intel-bytet. Så teoretiskt sätt borde det gå? Eller?:rolleyes:

Här var länken också. Längst ner hittar man bland annat getting started med alla delar han använt:

http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1886868,00.asp

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 17:36

Du måste byta moderkort. Jag har svårt att tänka mg något annat. Eventuellt behöver du byta RAM också om den varianten du har inte passar till det nya moderkortet.

Men skulle detta kunna vara ett alternativ för dem som inte är sugna på Intel just nu? Köra PPC tills dom tröttnar eller tills Apple tröttnat och inte stödjer den mer?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 17:44

Det förutsätter att moderkorten har samma storlek om några år när man vill byta. Även placering av komponenter kan ställa till det (pga kylning t.ex).

Teoretiskt går det nog, men köper man inte en Mac för att slippa sånt meckande som artikeln handlar om?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 17:56

Han som skrivit artikeln har vad jag förstår det byggt en vanlig PC som han sedan installerat utvecklarversionen av OSX för Intel på. Det som utmärker utvecklarversionen är att den går att installera på en dator med BIOS. Det han behöver göra är att gå omkring kontrollen av TPM-modulen som bekräftar för OS:et att det är en äkta Intel-mac som det körs på.
Detta är han inte den första som gjort utan det finns mängder med sidor på nätet om hur folk lyckats med detta.

Detta kommer inte vara möjligt (eller lika enkelt) med den version av OSX för Intel som skeppas med de nya macarna eftersom dessa använder sig av EFI för att lagra datorns start-instruktioner.
Om EFI blir standard på pc-datorer i framtiden så kommer eventuellt denna modifiering göras möjlig igen, men det kommer definitivt Apple att motarbeta.

Så till din fråga: Att kunna bygga sin egen "mac" och sedan installera en retail-version av nya OSX för Intel kommer inte gå utan att fippla med antingen OS:et eller hårdvaran - det är Apples ståndpunkt iaf.
Att byta din G5-processor mot en Intel-processor kommer inte heller att fungera eftersom det är två olika arkitekturer vad gäller moderkorten.

Som vanilj säger så verkar det högst osannolikt att det kommer att gå, åtminstone utan att vara enormt duktig på att meka med både hård- och mjukvara.

Däremot har jag läst någonstans att de nya Intel-Macarna kommer att ha utbytbara processorer som vilken PC som helst. (Fast det kanske man inte ska lita på förrän någon har testat.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 18:21

Men hur relevant är det egentligen att kunna byta processor? Det förutsätter bl.a. att moderkortet klarar av snabbare processorer. Ett exempel: Jag hade en PC med en AMD 900 MHz, moderkortet stödde upp till 1,4 GHz. Så jag hade kunnat uppgradera från 0,9 till 1,4 GHz. Knappast värt besväret och kostnaden. Och när man tröttnat på den gamla är det troligen besvärligt att få tag på snabbare av samma modell eftesom den inte tillverkas längre.

Att kunna byta cpu är till nytta för marknadsförare och entusiaster. För vanliga dödliga kommer det inte att vara praktiskt användbart att byta till en snabbare cpu. Men det var nog en bra ide' när man kunde gå från 8 till 25 Mhz i ett språng!

Det håller jag med om, och kan tillägga att när processorn har blivit för gammal så har det dessutom ofta införts en rad nya standarder som man får på köpet om man köper ny dator. Nätverk, anslutningar till utrustning, grafik osv. Om jag hade suttit med en PM G4 på 500 MHz eller lägre idag, så skulle byte av processorn vara rimligt, ekonomiskt sett. Sedan finns det en massa modeller där det inte lönar sig. Antagligen är det svårt att avgöra när man köper sin dator hur möjligheterna kommer att se ut i framtiden. Eller så kanske det är som oskard säger, att det har blivit mindre lönsamt med tiden.

Det är ju möjligt att det kommer ett kompatibilitetskort med inbyggt x86-processor som kan ge kompatibilitet till äldre datorer för program som inte innehåller PowerPC-kod. Kanske det inte kommer att gå hur snabbt som helst, men mer som en hårdvarulösning av Virtual PC.

De första PowerPC-Macarna hade något liknande. Orange tror jag att korten hette.

>Knappast värt besväret och kostnaden..

Få datorn nästan dubbelt så snabb för någon tusenlapp och en timmes jobb inklusive tiden det tar att beställa processorn och hämta den på postkontoret?

Nicklas påpekande om nya standarder är bara dumt, vilka standarder har vi idag som inte fanns för fem år sedan annat än SATA, PCI-E och USB2 varav alla kan ersättas/kompletteras utan någon direkt prestandaförlust.

Ursprungligen av Hakro807:

Nicklas påpekande om nya standarder är bara dumt, vilka standarder har vi idag som inte fanns för fem år sedan annat än SATA, PCI-E och USB2 varav alla kan ersättas/kompletteras utan någon direkt prestandaförlust.

Jag påstår inte att det aldrig lönar sig att uppgradera, bara att det inte alltid lönar sig. Problemet är ju att kostnaden springer iväg när man ska komplettera med minne, kort för SATA, USB2 grafikkort osv. Och vi snackar ju Mac nu, så visa mig hur du får in PCI-E i en fem år gammal burk. Och när du köpt alla prylar, och det inte blev särskilt mycket billigare än en ny dator, så sitter du fortfarande med systembussen på 133 MHz, som stryper processorn.

Räkna sedan på vad du får för din gamla Mac om du säljer den begagnad, och dra ifrån det på priset för en ny dator…

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-26 19:47

Men en dubbling av processorhastigheten är inte samma sak som en dubbelt så snabb dator. Och i många fall kan du inte ens dubbla processorhastigheten eftersom moderkortet inte stöder det. Eller för att det faktiskt inte finns snabbare. Hur dubblar du en Pentium 4 på 3 GHz?

Jag tyckte inte 0,9 till1,4 GHz var värt besväret och pengarna.

kanske skulle tillägga att jag i samband med funderingar på cpu-uppgradering av pc:n jag nämnde även funderade på att skaffa mer RAM. Men det skulle bli löjligt dyrt eftersom den typen inte var den som såldes nu. Och udda typer blir dyra. Det är möjligt att minne var dyrt vid den tidpunkten, men det var även dyrt relativt nyare minnestyper.

Antingen får man byta rubbet med några års mellanrum, eller så får man hålla på och småuppgradera och hålla sig uppdaterad hela tiden. Det är bara att välja.

Får väl erkänna att jag är inne i x86-tänket där vi talar om hundra- och inte tusenlappar för att uppgradera en äldre maskin.

>Men en dubbling av processorhastigheten är inte samma sak som en dubbelt så snabb dator.

Inte alltid, ibland betyder det _mer_än_en_fördubbling_, ibland mindre. Det beror givetvis på vad man håller på med. Som du säkert vet är renderingar något som är extremt CPU-krävande men belastar diskar osv betydligt mindre.

>Hur dubblar du en Pentium 4 på 3 GHz?

Det kan knappast klassas som en äldre maskin. P4 3.0 är väl ungefär likvärd med en PM G5 på 2 GHZ och de säljer för runt 15000:- nu. En äldre maskin för mig är 1 GHz och långsammare.

Nicklas, som svar på din fråga, PCI-E kan jag inte stoppa in i en gammal burk om jag inte vill byta moderkort, minne och processor men än finns det inga grafikkort som drar verklig nytta av det, AGP duger än.

Att sälja begagnat och köpa nytt är inte riktigt samma sak som stegvisa uppgraderingar. Jag har kollat lite på det och ungefär 4000:-/år kostar det att ha en maskin som alltid är "top of the line" utan att ta till de mest extrema mått.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-01-27 10:30
Ursprungligen av Hakro807:

Får väl erkänna att jag är inne i x86-tänket där vi talar om hundra- och inte tusenlappar för att uppgradera en äldre maskin.

En äldre maskin för mig är 1 GHz och långsammare.

men i PC-världen är det inte troligt att du kan uppgradera din 1 GHz Pentium/AMD speciellt mycket. Som jag nämnde tidigare måste moderkortet klara en snabbare cpu av samma typ. Har cpu-tillverkaren bytt "socket" är det kört. Och även med en 3 år gammal cpu bytt bör du byta hårddisk till något som är snabbare, annars kommer den att bli en flaskhals.

Även med den "flexibla" (traditionella) x86:an kommer man ofta till lägen där någon komponent begränsar vidare uppgradering och tvingar fram ett byte av rubb & stubb. Förutom lådan och nätaggregatet, ATX-format har ju varit standard ganska länge. Men då måste såklart ditt gamla nätaggregat vara tillräckligt kraftigt för de nya prylarna. :rolleyes:

Men Apples moderkort kanske har mer bakåtkompabilitet och möjliggör byte till snabbare cpu:er?

Jag står fast vid min åsikt: att kunna uppgradera cpu:n är bra i teorin, men kommer inte att vara ett realistiskt alternativ i praktiken - förutom för entusiaster. Jag anser inte ens att det funkar på den traditionella x86-plattformen längre. Det var nog användbart för 10-20 år sen, men inte idag.

Det är visserligen rätt trevligt att uppgradera även på en Mac. Jag har själv köpt minne i flera omgångar, bytt grafikkort och satt i ett USB2-kort i min PM G4. Två nya hårddiskar och DVD-brännare har den också fått. Alla de uppgraderingarna har känts värda pengarna, och det är ju ofta enklare ekonomiskt att lägga till små saker då och då, än att ha en stor summa att betala en gång. Processor tänker jag dock inte byta. Jag har 1 GHz nu, och 133 MHz systembuss. En processor på 1.8 GHz skulle nog behövas för att det ska kännas som att det blir ordentlig skillnad, och då kostar det 4000 kr.

Den som har en G4 AGP på 350 MHz kan å andra sidan köpa en processor på 1 GHz för ca 2000 kr, och en nästan tredubblad hastighet på processorn känns nog väl värd de pengarna.

Men vem vet? Kanske läget blir bättre med Intel-propparna? Det borde ju bli ordentligt mycket billigare att uppgradera dem, eftersom det inte behövs några speciella lösningar som Sonnets, och eftersom vi hamnar på samma marknad som resten av PC-världen. Sannolikt kommer det väl även i fortsättningen vara så att vissa maskiner lönar sig mer än andra att uppgradera.

Har alla PowerMac G5:or samma moderkort idag? Kan man t.ex byta ut en enkel 1,6Ghz mot en dubbel 2,0? Går det över huvud taget att uppgradera den på det sättet och isf. när krävs det moderkortsbyte?

  • Medlem
  • 2006-01-27 08:31
Ursprungligen av Executive:

Har alla PowerMac G5:or samma moderkort idag? Kan man t.ex byta ut en enkel 1,6Ghz mot en dubbel 2,0? Går det över huvud taget att uppgradera den på det sättet och isf. när krävs det moderkortsbyte?

Nej, 1,6 GHz PM har ett annat moderkort, bl.a. har den enbart vanlig PCI (32-bitars) och bara en processorsockel. Vill du uppgradera den till en dual måste du byta moderkort.

Rev. A av 1,8 och 2,0 dual har PCI-X (dvs, 64-bitars, 133 Mhz PCI-buss).

Rev C (eller vad det kan bli, D kanske, samma generation som Quad:en iaf) av PowerMac har ett helt annat moderkort med PCI Express (alltså något helt annat än PCI-X) istället för PCI-X + AGP som på de tidigare generationerna av PowerMac G5.

Apropå att uppgradera en PPC PowerMac till Intel så går det säkert bra men man lär få byta åtminstone minne, processor och moderkort och antagligen även grafikkort (moderkort med AGP är nog inte så vanliga längre). Har iaf sett bilder på nätet på nån som snubbe som installerat ett ATX-moderkort i ett G5-chassi så det borde funka. Frågar är hur mycket snabbare det blir och hur mycket man måste retail-versionen av OS X för att få det att funka.

  • Medlem
  • 2006-01-27 08:31
Ursprungligen av Executive:

Har alla PowerMac G5:or samma moderkort idag? Kan man t.ex byta ut en enkel 1,6Ghz mot en dubbel 2,0? Går det över huvud taget att uppgradera den på det sättet och isf. när krävs det moderkortsbyte?

Nej, 1,6 GHz PM har ett annat moderkort, bl.a. har den enbart vanlig PCI (32-bitars) och bara en processorsockel. Vill du uppgradera den till en dual måste du byta moderkort.

Rev. B har alla samma moderkort, i think. Eller fanns det en singelprocessormodell av rev. B också?

Rev. A av 1,8 och 2,0 dual har PCI-X (dvs, 64-bitars, 133 Mhz PCI-buss).

Rev C (eller vad det kan bli, D kanske, samma generation som Quad:en iaf) av PowerMac har ett helt annat moderkort med PCI Express (alltså något helt annat än PCI-X) istället för PCI-X + AGP som på de tidigare generationerna av PowerMac G5.

Apropå att uppgradera en PPC PowerMac till Intel så går det säkert bra men man lär få byta åtminstone minne, processor och moderkort och antagligen även grafikkort (moderkort med AGP är nog inte så vanliga längre). Har iaf sett bilder på nätet på nån som snubbe som installerat ett ATX-moderkort i ett G5-chassi så det borde funka. Frågar är hur mycket snabbare det blir och hur mycket man måste modifiera retail-versionen av OS X för att få det att funka.

>Men vem vet? Kanske läget blir bättre med Intel-propparna?

Det hoppas vi nog alla på. Alla former av uppgraderingar, från kontrollerkort till processorer borde bli billigare om inte Apple nu lyckas jävla till det.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2006-01-31 18:53

Varför?
Vad finns det för anledning att förstöra en stabil och välbyggd maskin och sätta in budgetgrejer som klarar mindre minne.. men ska man göra det ska man se till att hitta ett moderkort med animationer i bios så det är massa fina flaxande bilder när man startar.. ej heller får man förglömma att installera riktigt många neonrör i den.

Blåser liv i tråden då jag fått ett riktigt fint erbjudande av en polare. Han har sista generationens G5:a. Är dock inte säker på specarna, men det är en riktigt bra G5:a.
Jag får den för 2500:- (han köpte den för 5000 av sitt jobb, sen fick han en MBP 17" ) så jag köper den i vilket fall som helst, men jag funderar över möjligheterna att uppgradera den till Intel framöver.

Är det möjligt?
I så fall, vad mer måste göras?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-19 19:18
Ursprungligen av henkebarn:

Är det möjligt?
I så fall, vad mer måste göras?

Läste du tråden?

Ursprungligen av bolle:

Läste du tråden?

Jag har läst tråden, men då den är 2 år gammal och tekniken rasat iväg kan ju saker ha förändrats.

Ursprungligen av henkebarn:

Är det möjligt?
I så fall, vad mer måste göras?

Att köpa "reservdelar" från Apple, och bygga ihop en Intel-Mac - nej, det går förmodligen inte. Och även om det skulle gå, så skulle det säkert bli dyrare än att köpa en ny Intel-Mac.

Att byta ut alla delar mot "PC-delar", och sedan köra en modiferad/hackad version av OSX - ja, det är säkert möjligt.

Men, eftersom OSx86 är ett icke tillåtet samtalsämne här, så lägger vi ner diskussionen igen, tycker jag.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Att köpa "reservdelar" från Apple, och bygga ihop en Intel-Mac - nej, det går förmodligen inte. Och även om det skulle gå, så skulle det säkert bli dyrare än att köpa en ny Intel-Mac.

Att byta ut alla delar mot "PC-delar", och sedan köra en modiferad/hackad version av OSX - ja, det är säkert möjligt.

Men, eftersom OSx86 är ett icke tillåtet samtalsämne här, så lägger vi ner diskussionen igen, tycker jag.

Är det inte tillåtet att byta ut delar ur en mac mot delar som inte köpts utav Apple och sedan använda OS X som man köpt i butik?

Varför ska det vara så svårt att få ställa en fråga om att byta ut en processor i en dator?!

EDIT: Jag tänker alltså inte ge mig på någon x86-pryl utan vill bara uppgradera en dator! Herre gud..

Ursprungligen av henkebarn:

Är det inte tillåtet att byta ut delar ur en mac mot delar som inte köpts utav Apple och sedan använda OS X som man köpt i butik?

På icke-Apple-hårdvara kan du inte köra en standard-OSX som du köpt i butik. Du måste använda OSx86 för att kunna köra på annan hårdvara. Och därför är det ett "no-no" på det här forumet.

Ursprungligen av henkebarn:

Varför ska det vara så svårt att få ställa en fråga om att byta ut en processor i en dator?!

EDIT: Jag tänker alltså inte ge mig på någon x86-pryl utan vill bara uppgradera en dator! Herre gud..

Du kan inte bara byta ut processorn. Du måste byta i princip allt. Och då har du inget annat val än OSx86, vilket vi inte pratar om här.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

På icke-Apple-hårdvara kan du inte köra en standard-OSX som du köpt i butik. Du måste använda OSx86 för att kunna köra på annan hårdvara. Och därför är det ett "no-no" på det här forumet.

Du kan inte bara byta ut processorn. Du måste byta i princip allt. Och då har du inget annat val än OSx86, vilket vi inte pratar om här.

Okej, tack Jesper! Då tror jag att jag förstår bättre.

Bra att du förklarade som du gjorde, för jag ledsnade på att bli tystad utan en i mina ögon tillräcklig förklaring.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-19 19:33

Ok. Om det fortfarande ska vara en mac så blir det nog enklast att slita ut det mesta inuti datorn, köpa en mac mini och spänna fast inuti

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-19 20:23

Det är ungefär som att försöka byta till en Intel CPU på ett AMD moderkort.

Det går inte utan att byta moderkort.

Bevaka tråden