Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Adium 1.3b - Nu med "personliga meddelanden"

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-19 17:10

Kanske redan har tagits upp men...
Adium 1.3 är inte så väldigt långt borta och med den får vi MSN-användare äntligen stöd för personliga meddelanden
Vill man som jag inte vänta på den färdiga versionen finns betan (7e betan) att ladda ned härifrån: Adium Beta - That bird knows how to get down.

Jag använder Adium.. men vad menar du egentligen? Personliga meddelanden?

Underbart och se att den funktionen är på ingående till Adium, en funktion jag saknat i något år nu. Speciellt eftersom msn är så pass stort i sverige (i alla fall min bekantskapskrets). Den senaste betan fungerar för mig utan anmärkningar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 18:53

Jag håller med Fredde/pandemonium; vadå "personliga meddelanden"? Är det inte precis det ett meddelande via MSN är?

*ser ut som den där smileyn med ena ögonbrynet högre än det andra*

Personliga meddelande är den text man skriver in under användarnamnet i msn (om man kör original klienten). Jag skulle snarare vilja kalla det för status meddelande, uppvuxen med icq som man är.

Ett personligt meddelande kan ju vara vad som helst t.ex ute och fiskar, äter middag etc.

Bifogad bild visar vad ett personligt meddelande är. Texten "I'm in London for the week" är det personliga meddelandet.

aha... det ja. Men det går väl göra redan? Under cutom status kan man ju sätta status meddelande och autorepy o allt. Jag kanske har betan iof vet ej för en kompis till mig installerade det.

Adium i tidigare versioner än den kommande stödjer ej personliga meddelanden.

Du ställer i och för sig in ditt personliga meddelande under custom status, men eftersom Adium ej stödjer det så syns det inte hos andra msn-användare. Status som du ställer in under custom status syns endast i icq (i alla fall för mig som använder det utöver msn, hur det fungerar med alla andra i Adium kan jag inte svara på).

Autoreply är inte samma sak som personliga meddelanden, autoreply är meddelanden som Adium automatiskt skickar när du får ett meddelande från någon bland dina kontakter.

Om du har personliga meddelanden måste din kompis i så fall ha installerat någon av de senaste betorna som släpptes under de senaste tre veckorna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 19:38

Aha, då fattar även jag lite bättre, tack.

En annan väldigt onödig, men ack så viktig funktion som jag inte sett hos Adium (och därför kör jag fortfarande MSN Messenger) är att jag tycker det är kul att se vad folk spelar i sin iTunes. Finns det nån sån som funkar än i Adium?
Jag har sett att man kan ändra nån pryl till "iTunes" eller ställa in nåt med "%_nowplaying" men ingen av dem har funkat...för mig iaf.

Ursprungligen av JLJ27:

Aha, då fattar även jag lite bättre, tack.

En annan väldigt onödig, men ack så viktig funktion som jag inte sett hos Adium (och därför kör jag fortfarande MSN Messenger) är att jag tycker det är kul att se vad folk spelar i sin iTunes. Finns det nån sån som funkar än i Adium?
Jag har sett att man kan ändra nån pryl till "iTunes" eller ställa in nåt med "%_nowplaying" men ingen av dem har funkat...för mig iaf.

Jag har då ett val när jag väljer status som heter typ iTunes och då visas det vad jag lyssnar på för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 23:25
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Jag har då ett val när jag väljer status som heter typ iTunes och då visas det vad jag lyssnar på för tillfället.

Ja, det var den jag menade (lite luddigt) i mitt inlägg. Well, antingen ljuger mina vänner eller så är det nåt knas just hos mig isf, men tack ändå.

Ursprungligen av JLJ27:

Ja, det var den jag menade (lite luddigt) i mitt inlägg. Well, antingen ljuger mina vänner eller så är det nåt knas just hos mig isf, men tack ändå.

Använder du senaste betan av Adium då? För som jag förstår det är visning av vilken låt itunes spelar en sorts personliga meddelanden i msn:s bemärkelse, och för att de ska synas hos andra behöver du i så fall senaste betan av adium. Gäller det andra protokoll i adium borde det fungera redan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-20 11:41
Ursprungligen av Mikael E:

Använder du senaste betan av Adium då? För som jag förstår det är visning av vilken låt itunes spelar en sorts personliga meddelanden i msn:s bemärkelse, och för att de ska synas hos andra behöver du i så fall senaste betan av adium. Gäller det andra protokoll i adium borde det fungera redan.

Det låter ju rimligt. Nej, jag använder inte betan men på den version jag testat (har den på jobbet, vet ej version) så finns just "iTunes" som status, men den har aldrug fungerat som jag hoppats. Får testa betan då.

jag kör mercury och kan göra sånt som ni pratar om

Ursprungligen av ledin:

Kanske redan har tagits upp men...
Adium 1.3 är inte så väldigt långt borta och med den får vi MSN-användare äntligen stöd för personliga meddelanden
Vill man som jag inte vänta på den färdiga versionen finns betan (7e betan) att ladda ned härifrån: Adium Beta - That bird knows how to get down.

Kört sedan beta 5 här. Funkar perfa med personliga meddelanden Bara A/V chatt och snabba överföringar kvar nu.

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2008-07-25 13:34
Ursprungligen av Ipod_Lover:

Kört sedan beta 5 här. Funkar perfa med personliga meddelanden Bara A/V chatt och snabba överföringar kvar nu.

Snabba överföringar är fan lite segt att det inte funkar. Men en temporär lösning är att installera Papaya (http://lightheadsw.com/papaya/). Det funkar ju såklart inte åt andra hållet (d.v.s. när du får filer av folk), men om du ska skicka något är det fan guld.

Men hur ändrar man sitt eget personliga meddelande då?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Men hur ändrar man sitt eget personliga meddelande då?

Under Status -> Anpassa...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-20 22:18

Detta hade jag ju velat se en bättre lösning på...men men

Ursprungligen av ledin:

Detta hade jag ju velat se en bättre lösning på...men men

Det går även och byta status om man ställer in fönsterstil under utseende till Normalt fönster att enkelt ändra status.

Utveckla gärna på vilket sätt är det inte är en bra lösning. Tycker det är en bra lösning som funnits i de olika im-program jag använt sen icq kom 1996.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-21 00:05

Alltså jag hade velat se att det funkade på samma sätt som i ms messenger. Om jag vill ha samma meddelande oavsett status så måste jag ju skriva in det i varje status liksom. Okej det där låt rörigt, men nu har jag t.ex. en "Tillgänglig-status" döpt till det personliga meddelandet, och så har jag en "Borta-status" med samma namn.

Någon som fattade?

  • Medlem
  • 2008-07-21 00:21

då använder du ju inte statusmeddelandet för vad det är tänkt till. Om en awaystatus är "På toa" är det meningen att man ska byta till tex "Tbax från toa" när man är tillbaka vid datorn.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2008-07-21 14:22
Ursprungligen av Baron:

då använder du ju inte statusmeddelandet för vad det är tänkt till. Om en awaystatus är "På toa" är det meningen att man ska byta till tex "Tbax från toa" när man är tillbaka vid datorn.

Nej det är sant. Men om man som jag vill ha samma statusmeddelande hela tiden så är det inte så smidigt, men om man använder det som du säger så är det ju klockrent. Men nu har vi i alla fall stöd för det Bäst att sluta gnälla nu

Btw Beta 9 kom nu!

Helt underbart! Adium installerat igen och förhoppningsvis slipper man messenger nu

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-22 08:49

Kapar tråden lite... en liten varning!

Har den senaste betan istallerad, igår så lyckads den krasha min dator inte en utan 2ggr! Och imorse när jag skulle starta iTunes så var jag tvungen att importera backupen för att iTunes över huvud taget skulle lira, (hade iTunes igång när datorn krashade).
Adium krashade så hårt att jag var tvungen att stänga av min mac pro på power-knappen, allting frös, jag hade hunnit få fram "Force Quit" men sedan kunde jag inte avsluta någonting därigenom. Badboll på alltihop. Under Force Quit så stog det bara "Adium - Not Responding" eller liknande.

Så bara en liten varning för senaste betan.

Kommer avinstallera denna och installera senaste stabila versionen när jag kommer hem

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-22 16:43
Ursprungligen av kainen:

Kapar tråden lite... en liten varning!

Har den senaste betan istallerad, igår så lyckads den krasha min dator inte en utan 2ggr! Och imorse när jag skulle starta iTunes så var jag tvungen att importera backupen för att iTunes över huvud taget skulle lira, (hade iTunes igång när datorn krashade).
Adium krashade så hårt att jag var tvungen att stänga av min mac pro på power-knappen, allting frös, jag hade hunnit få fram "Force Quit" men sedan kunde jag inte avsluta någonting därigenom. Badboll på alltihop. Under Force Quit så stog det bara "Adium - Not Responding" eller liknande.

Så bara en liten varning för senaste betan.

Kommer avinstallera denna och installera senaste stabila versionen när jag kommer hem

…och för att förhoppningsvis slippa det här i den färdiga 1.3 bör du skapa en ticket om det i Adiums Trac. Vad du bör ha med i rapporten finns beskrivet här.

Nu ska man vara medveten om att när man installerar beta versioner av program att det är under utveckling och att det mycket väl kan vara instabila och krascha.

Det kan ju ha varit att något av de protokoll du körde i adium fick programmet att krascha, och där kan användare skilja sig åt med tanke på alla de protokoll som adium hanterar.

Min erfarenhet är att många av de program som är under utveckling för mac är otroligt stabila. Detsamma gäller för adium, jag har alltid kört beta versioner av adium och det är mycket sällan som programmet kraschat för mig. Betorna av kommande 1.3 av adium har för mig fungerat klockrent.

Jag gillar verkligen nya betan men en sak blir jag lite brydd på. Det verkar som inga av mina kontakter ser min profilbild. Är det någon som delar problemet?

Ursprungligen av Mikael E:

Vilken version av betan kör du?

1.3b11... Men det verkar som att fler har samma problem. Ingen direkt brådska för mig. Tack för länkarna!

Nu 1.3 är släppt i skarp version!

Testat och den verkar fungera utmärkt. Meddelandehistoriken är grymt mycket snabbare, hanteringen av kontakter (gruppering osv) är mycket bättre. Trevligt trevligt!

Bevaka tråden