Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nordeas internetdosa är dåligt utformad

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det har diskuterats en hel del om internetbankernas dosor och koder, själv var jag nöjd med Nordeas skrapkoder men det är inte det jag tänkte ta upp här.

Nu är den #!$ dosan här och vi får försöka leva med det. Men min undran är: hur tänkte de när de designade den?

En så enkel liten sak som att sifforna på ett datortangentbord sitter med 123 längst ner och 789 längst upp.
Hur sitter de på dosan? Naturligtvis tvärtom, 123 längst upp....
Löjligt litet fel, men det visar uppenbarligen hur mycket energi som lagts ner på användarupplevelsen.

Sen undrar jag också, med tanke på att dosan är stor som en mobiltelefon från 90-talet, varför varför varför finns det inte en miniräknare i den?
Jag vet inte hur många gånger jag har greppat efter dosan för att räkna ut hur stort belopp jag ska skriva in på en överföring exempelvis.

Årets designpris går inte till Nordea iallafall.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-18 22:11

[ironi}
Jag tog upp min mobiltelefon och skulle slå ett nummer. Tror du inte att de jävlarna har satt 123 högst upp och 789 längst ner, vilken stenålder. Jag tror att de har konsulterat hankolsen för designen. [/ironi]

Vänligen koppla in förståndet innan fingrarna når tangentbordet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 22:23

Visst är det bra färgval! Mörkblå tangenter med svart text. Tydligare än så kan väl inte knappar bli

(ironi men inkopplat förstånd )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-19 08:22

Det är lite irriterande att de inte har en miniräknare på den, det hade varit lite smidigt Men å andra sidan använder man den vid datorn och då är det ju bara att räkna i spotlight. Ctrl+space -> skriv tex 435+43 så har du svaret som ett sökalternativ.. Eller tex (43+21*6)/sqrt(32)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 01:01
Ursprungligen av doomas:

Det är lite irriterande att de inte har en miniräknare på den

Det är ju ganska självklart varför den inte kan fungera som miniräknare - då hade ju knapparna fått vändas på så att dom satt som på en miniräknare!

Nu har de istället valt att placera knapparna som på en... ... en bankomat! Och en bankomat kan man ju inte använda som miniräknare - ju!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 01:11

(Offtopic angående knappsatser)

Stod i en handikapp-hiss härförleden där nöd-telefonen var en anslutning till öppna telefonnätet med en skylt intill vilka nummer man lämpligen skulle ringa vid ett stopp. Till tele-urtaget hade man kopplat en snygg röd väggtelfon där knappsatsen såg ut så här:

0 1 2
3 4 5
6 7 8
  9  

Försökte slå några telenummer jag ofta använder, och det var faktiskt riktigt svårt! Kändes helt sjukt.

Undrade om det var en bug eller feature.... Göra det svårare att gratisringa medan man åker hiss, för man hinner inte slå rätt nummer innan man är framme (hissen gick bara en våning). Men det blir ju inte lättare att slå rätt nöd-nummer när man verkligen behöver det och börjar känna av klaustrofobin...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-07-22 17:55
Ursprungligen av IngoX:

(Offtopic angående knappsatser)

Stod i en handikapp-hiss härförleden där nöd-telefonen var en anslutning till öppna telefonnätet med en skylt intill vilka nummer man lämpligen skulle ringa vid ett stopp. Till tele-urtaget hade man kopplat en snygg röd väggtelfon där knappsatsen såg ut så här:

0 1 2
3 4 5
6 7 8
  9  

Försökte slå några telenummer jag ofta använder, och det var faktiskt riktigt svårt! Kändes helt sjukt.

Undrade om det var en bug eller feature.... Göra det svårare att gratisringa medan man åker hiss, för man hinner inte slå rätt nummer innan man är framme (hissen gick bara en våning). Men det blir ju inte lättare att slå rätt nöd-nummer när man verkligen behöver det och börjar känna av klaustrofobin...

Du är säker på att det inte bara var någon lustigkurre som flyttat runt på tangenterna?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-22 19:10

Nope, jag lyckades ringa till men egen telefon, men det var svårt att få fingrarna att lyda ögonen, vanans makt...

Jag får då inte upp något svar i spotlight!

Du måste ha 10.5

Telefoner är på andra hållet. De följer standard ITU E.161 / ISO 9995-8

Tydligen har det varit bökigt värre med olika standards i olika delar av världen, och denna går ju dubbelt med bokstäver som finns representerade på de flesta av knapparna. Varför bankdosor följer denna standard vet jag inte, men det gör min från swedbank också

Telephone keypad - Wikipedia, the free encyclopedia om du vill läsa lite mer.

Jag har 10.5.4! får bara "inga träffar"

Kul ! Det fungerar hos mig att skriva in tal i Spotlight. Svaret kommer direkt och dessutom poppar det upp en liten kalkylator som jag kan fortsätta räkna på. Var sjutton kom den ifrån ?

1
Bevaka tråden