Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HJÄLP MIG, vill mixa låtar, och göra mina egna typ techno vilket program??

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 01:54

Hello!!
ny börjare på denna sidan men ja tror det är här man kan få hjälp.
jag vill typ göra en "techno" låt men mixa med andra också nån som vet vilket program??

Vill du remixa någons låt? plocka ljud från andra eller vill du göra en låt och sen DJ'a den?

Sony Acid, otroligt enkelt och ganska billigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-19 13:18

finns det inget man bara kan ladda ner snabbt och enkelt?

det vi vill du ska använda är inte lagligt att ladda ner gratis på internet, piratkopierat. (hittils iaf)
dock så kan du testa många program gratis, och därmed lära dig vad du senare kommer tycka om.

jag vill Inte göra det här till en pirat-eller-inte-diskussion, men personligen anser jag att det är OK att ladda ner ett program, lära sig det och sedan köpa det. det finns inte många argument till varför man som köpare ska betala tusentals kronor för något man kanske inte kan använda.

nåja, nog med OT.

Propellerheads Reason (klicka HÄR för hemside-länk) är ett ganska stort, men simpelt program. det är uppbyggt på att efterlikna riktig musikhårdvara (dvs: det ser ut som lådor du kopplar samman, med knappar och knobbar).

faktum är att jag annars vill ge dig tipset Ejay. det är konstruerat för fem-minutersupplärning i målgruppen 6-60. du kan knappast göra vilken musik du vill, men det är ett bra sätt att lära sig uppbyggnad på. dessutom är det fett med kul att göra en färdig fet (eh) låt på tio minuter.
(hemsidelänk)

om du vill göra mixtapes så finns det flera gratis program för laptop dj's kolla runt på download.com audacity är också ett gratis program för att spela in ljud och klippa sönder det. vokaler, andras låtar m.m.

Göra egen elektronisk musik: Reason, Fruityloops/FL Studio, Ableton Live är väl de som brukar nämnas oftast och är (relativt) nybörjarvänliga. Sen finns det också massa mer eller mindre förenklade program, typ eJay, Garageband, osv.

Ett alternativ kan också vara Rebirth (är gratis numera), det härmar en klassisk technosetup men kan kanske vara lite begränsande/svårbegripligt om man vill ha med sånt som melodier eller ackord.

Vill du mixa/DJ:a så finns det också en hel del alternativ, både sampleredigare som Audacity som nämns här ovan, men också program som Traktor eller (återigen) Live.

Dessutom finns det en hel del billigare program, som Tracktion eller Energy-XT som kan vara värt att kika på om programmen ovan är för dyra eller för krångliga.

  • Medlem
  • 2008-07-21 22:18

eejaaay is tha shit, etype använder nog det!!!!

gratis, förmodligen bästa musikprogrammet du kan köra direkt i browsern:
hobnox.com :: Your Music, Film & Urban Culture - Welcome
->noxtools

Skall testa programmen som ni tipsat om imorgon!

Men finns det något enkelt program för mig som endast ska klippa ihop snuttar och sedan Cross Fade ihop resten.

Prövade nyligen idag då jag använde mig av Audacity och någon mp3splitter/joiner program..

Allt blev så rörligt och känns som att jag vill ha allt i en "låda"...

Musiken skall användas i mina Spinning-pass!

Köp en mac och pilla i Garage Band

Ursprungligen av henkebarn:

Köp en mac och pilla i Garage Band

Nej tyvärr, jag håller mig till ipod, iphone från Apple

  • Medlem
  • 2008-07-22 21:01

Gymping

Beror lite på vad du ska göra till spinningen men kombinationen quicktime/itunes går det göra en del, klipp låtar i qt och lägg en playlist i iTunes när du bränner ut skippa sekunderna mellan låtar. Funkar på min gymping.

Ursprungligen av macke:

Beror lite på vad du ska göra till spinningen men kombinationen quicktime/itunes går det göra en del, klipp låtar i qt och lägg en playlist i iTunes när du bränner ut skippa sekunderna mellan låtar. Funkar på min gymping.

Okej! Kan man Cross Fadea in/out i quicktime?
Ska mest köra på klippta låtar som jag fadear ihop och sedan kör till en stor fil och bränner ut. Men tack för tipset med itunes

låter som du letar efter ngt dj program snarare för mp3:or prova då : atomix dj eller traktor , bägge kostar en slant men har för mig att atomix har en trial version du kan testa O:-)

1
Bevaka tråden