Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone via iMac till internet

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en fast lina från min iMac till internet och täntke då starta delning av den uppkopplingen via airport på iMacen så att jag kan koppla upp mig med iPhonen utan att behöva köpa en router.

Jag vill ju kunna låsa nätverket för andra då så det enbart är min iPhone som kopplar upp sig. Vilka protokoll klarar telefonen? Jag har nämligen testat men inte fått det att fungera med nån av dom två krypteringarna jag kan välja.
Testade med min powerbook och öppet och då gick det. Men inte fått det att fungera med öppet via iMacen än.

Okej, funkar via öppet nu (måste glömt en inställning förut :S ) men fortfarande inte när jag krypterar nätverket.

det står airport alternativ i högra hörnet längst ner i rutan under internet delning. Där kan du välja namn på det trådlösa nätverket lösenord osv...
Iphone klarar WEP, OSX och ps3..

Lycka till!

kan välja 40 och 128 bitars WEP när jag delar anslutningen där. Har testat det men lösenordet fungerar inte. Men iPhonen ska klara WEP alltså? Får väl testa med något annat lösenord då...

hum... har läst någon stans om att det ska vara mellan ett vissta antal siffror och bokstäver.. googla!

Tänk på stor och liten bokstav!

nu verkar det funka. jag kollade upp antal tecken och använde enbart 5 ascii tecken på 40-bitars WEP och då funkade det!

okej, va skönt:)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 09:08

Med risk för att vara den som "målar f*n" på väggen - du är medveten om att du nu har sänkt skyddet runt din dator och din uppkoppling högst väsentligt?

Visst, sannolikheten att just du ska bli attackerad är liten men idag finns det nätverk med datorer som scannar av IP-nummer serier efter IP-nummer serie i jakten på datorer och uppkopplingar som inte har ett fullgott skydd.

Vill du dela uppkoppling så är en switch med inbyggd brandvägg att rekommendera. Slå på den inbyggda brandväggen, slå på WPA och komplettera med ett Mac-filter om du känner att du vill ha det bästa skyddet för din uppkoppling (trådlöst). Då kan du ansluta de enheter du vill, surfa säkert och enkelt.

Ursprungligen av Northwiz:

Med risk för att vara den som "målar f*n" på väggen - du är medveten om att du nu har sänkt skyddet runt din dator och din uppkoppling högst väsentligt?

Visst, sannolikheten att just du ska bli attackerad är liten men idag finns det nätverk med datorer som scannar av IP-nummer serier efter IP-nummer serie i jakten på datorer och uppkopplingar som inte har ett fullgott skydd.

Vill du dela uppkoppling så är en switch med inbyggd brandvägg att rekommendera. Slå på den inbyggda brandväggen, slå på WPA och komplettera med ett Mac-filter om du känner att du vill ha det bästa skyddet för din uppkoppling (trådlöst). Då kan du ansluta de enheter du vill, surfa säkert och enkelt.

Japp, jag vet. Hade det förut men den gick sönder (pga choklad) när min lägenhet renoverades. Så det är en temporär lösning tills jag får pengar igen och kan köpa en ny.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 13:11
Ursprungligen av poseidon84:

Japp, jag vet. Hade det förut men den gick sönder (pga choklad) när min lägenhet renoverades. Så det är en temporär lösning tills jag får pengar igen och kan köpa en ny.

Dåsårå ...

1
Bevaka tråden