Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på MBP 15"

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min bärbara (MBP 15" 2,2) ville inte riktigt vakna ur vila i morse. Svart skärm.
När jag provar att starta om låter startljudet och den går igång, man hör små pling från mailprogrammet. Så datorn verkar alltså gå, men är svåranvänd på grund av den svarta skärmen.

Har sökt runt för att hitta bot, men det har inte hjälpt hittills.

Har provat att plocka ur minnena, bytt plats på dem, provat med några andra minnen oxå.
Har även provat att nollställa PMU och "zappa" parameterminnet och sånt som jag knappt vet vad det betyder

Har provat att koppla till extern skärm, men det ger inget det heller. Fast det funkar att anlsuta den som Target Disk" till annan dator så jag bör inte förlora någon info.

Är det inlämning som gäller tror ni? Eller finns det några trix?

/erik

Om det inte fungerar med extern skärm heller, så lutar det väl åt att det är grafikkortet som har lagt av. Och i så fall är det nog inlämning och reparation som gäller.

Precis så var det när moderkortet gick på min MBP för några veckor sedan, hoppas att du har garanti kvar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 15:52
Ursprungligen av panther:

Precis så var det när moderkortet gick på min MBP för några veckor sedan, hoppas att du har garanti kvar.

Samma här, hörde startljudet och att hårddisken jobbade dock inte Mail-programmet. De sa att det var logikkortet. Antagligen någon del som har med på det då jag har svårt att se att datorn skulle starta upp om hela logikkortet var sönder.
Hoppas som sagt att du har garanti då det kostar en fin slant att få det ersatt. Jag hade tur och hade 3 veckor kvar på garantin.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-18 15:52
Ursprungligen av eriksjos:

Min bärbara (MBP 15" 2,2) ville inte riktigt vakna ur vila i morse. Svart skärm.
När jag provar att starta om låter startljudet och den går igång, man hör små pling från mailprogrammet. Så datorn verkar alltså gå, men är svåranvänd på grund av den svarta skärmen.

Har sökt runt för att hitta bot, men det har inte hjälpt hittills.

Har provat att plocka ur minnena, bytt plats på dem, provat med några andra minnen oxå.
Har även provat att nollställa PMU och "zappa" parameterminnet och sånt som jag knappt vet vad det betyder

Har provat att koppla till extern skärm, men det ger inget det heller. Fast det funkar att anlsuta den som Target Disk" till annan dator så jag bör inte förlora någon info.

Är det inlämning som gäller tror ni? Eller finns det några trix?

/erik

Det hände mig i början på juni. Tog nästan 2 veckor att fixa. Moderkortet fick bytas ut eftersom grafikkortet har lagt av. Bara att ringa Apple alltså.

Det kan vara det felet som det rapporterades för ett tag sen att NVIDIA 84xx och 86xx korten slutar fungera plötsligt.

//Rob

Nu är den inlämnad. Men det var ändå ganska vältajmat i alla fall med 3-4 veckor kvar på garantin.
/erik

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 17:44

Nu har min MBP15 (santarosa, LED, nvidia 8600) drabbats av "black screen of death". Den är tyvärr 65 dagar förbi garantin och Apple ville inte göra ett undantag. Nu måste jag nog byta hela logikkortet á 7000 + arbete. Men nu undrar jag om man kan uppgradera sig när man ändå byter hela logikkortet? Kan man sätta in en Penryn 2,5GHz eller åtminstone en Santarosa 2,4GHz och maggigare grafikkort (som erbjöds som tillval när jag beställde den)? Några andra tips?

Ursprungligen av c5j:

... Men nu undrar jag om man kan uppgradera sig när man ändå byter hela logikkortet? Kan man sätta in en Penryn 2,5GHz eller åtminstone en Santarosa 2,4GHz och maggigare grafikkort (som erbjöds som tillval när jag beställde den)? Några andra tips?

Jag tycker att det borde gå för sig om man betalar för det. Men förra sommaren svartnade min 17' Powerbook. Moderkortet behövde bytas och jag frågade reparatören om han kunde sätta i ett med vassare processor och grafik. Men nej det gick inte sa han. Och detta var inte ett grantiärende. Jag vet inte om det inte funkar rent tekniskt eller om det bara är att de inte orkar beställa hem reservdelar.

Han fick behålla skrotet mot att jag fick hårddiken i en externt fw-låda och sedan beställde jag en 17' MBP. Vilken även den har lagt av, som sagt. Surt.

konstigt att apple inte har utökat garantin för detta fel. nvidia har ju själva erkänt att det är tillverkningsfel på G84/86 chipsen...

om detta skulle hända mig (vilket risken för inte är obetydlig) skulle jag reklamera maskinen och hävda att det handlar om ett ursprungligt fel.

Samma sak hände mig i måndags. MacBook "Pro" 17 tum köpt i juni förra året. Inbyggd och extern skärm svarta när jag kom tillbaks från från lunchen. Datorn funkade i övrigt.

Tog den direkt till reparatör förberedd för strid eftersom jag inte ville acceptera att garantin just löpt ut när felet av allt att döma är ett fabrikationsfel. Till min förvåning hade jag Apple Care så striden uteblev, men tyvärr verkar det ta tid att få moderkortet utbytt. Just nu har jag inte tid att vänta.

Så vad göra? Time Machine i all ära men när man behöver återskapa filer krävs det en mac med leopard. Hemma har jag bara en Powerbook Duo 230 och den enda på jobbet med mac kör Panther annars är det windows för hela slanten. Lösningen var att beställa en Mac Pro. Den står bredvid mig nu och hela rummet luktar nyuppackad mac. Att återställa från min TM-backup funkade förvånansvärt bra. Börjar visst bli långrandig och OT, sorry!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 21:40

Googlat runt nu på andra forum och det verkar ju som om alla nvidias 8600-chip är dåliga. Men hur får man Apple-Sverige att förstå det? Det går väl bara på direktiv från Apple-US och om inte nvidia och Apple erkänna det så måste man ju reklamera det den långa vägen. I Sverige är det väl 2 år på tillverkningsfel på elektroniska produkter? Men det känns ju lättare för en vanlig person (som en själv) att (tyvärr) utnyttja hemförsäkring eller liknande. Men det drabbar ju i bara oss själva i slutändan och inte bovarna nvidia och Apple.

Är själv sugen på en Mac Pro och börjar själv bli långrandig...

Ursprungligen av c5j:

I Sverige är det väl 2 år på tillverkningsfel på elektroniska produkter?

3 år sedan 2005.

Ursprungligen av c5j:

Är det inte 2 år reklamationsrätt för elektronikprodukter?

Ursprungligen av Gilbert 2:

3 år sedan 2005.

i samma tråd...

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-04-12 21:39

Vad är felet....

min MBP 15" har också ballat ur. Helt plötsligt är skärmen svart, extern skärm fungerar icke...

Första gångerna jag startade om den efter denna upptäckt så lät INTE startljudet, utan det hörde jag först när jag återställde PRAM eller vad det nu heter. Så nu när jag startar om datorn hör jag iallfall det ljudet, men när jag höjer och sänker volymen efter ett tag så hör jag inte det ljudet som borde höras då, utan det hör jag endast om jag låter datorn stå på utan strömsladd tills den går i viloläge och sen sätter i strömsladden så den vaknar. Då har jag även testat koppla i min ipod, då startas ju Itunes så då kan jag liksom lyssna på musik mha min fjärrkontroll. Så då verkar den ju helt normal.... men som sagt, om jag startar om datorn så verkar den inte starta om vanligt...

Snälla hjälp, vad är feeeel? Jag orkar inte med detta. Garantin gick ut för ett halvår sen.... finns det nån liten chans att man kan komma undan gratis (reklamationsrätt?) Jag blir så trött. Hittar inte ens mitt serienummer på datorn längre, har nu fått för mig att det försvann när jag lämnade in datorn en gång innan, då de bytte ut massa grejer, tangentbord styrplatta... kanske hela botten höljet, jag vet inte. Det står iallafall inte i batteriluckan längre!! Hjälp!

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-14 21:53

Men mest vill jag ju byta (om jag nu byter hela logikkortet mot betalning) så att jag inte får ett grafikkort från nvidias kassa 8600-serie igen. För då kommer ju den att paja om nåt år igen. Jag hade även otur med min förra powerbook15. Den hade "dreaded white spots" när jag fick den. Men den fick jag ju byta direkt. Sen dess har den funkat klockrent.. trots att jag hällt mjölk i den och skärmen ser ut som... ja som om nån hällt mjölk i den. Fanns det andra grafikkortsmöjligheter att tillgå när denna SantaRosaMBP såldes?

  • Medlem
  • 2008-08-20 01:06

Fasen också, nu svartnade det för mig också. När jag startar kommer tjonget och grå skärm men precis när den blivit blå mörknar skärmen. Kan ana en dialogruta om det är mörkt i rummet när jag tryckt på avstängning. Är det likadant för er? Tur att man har en fast burk också.
Per

om du kan se grafik på skärmen (lys med en lampa bakifrån genom äpplet) är det inte grafikkortet som gått sönder, utan skärmens bakbelysning.
det är förmodligen inte lika dyrt att laga. (?)

  • Medlem
  • 2008-08-20 18:42
Ursprungligen av gabriela:

om du kan se grafik på skärmen (lys med en lampa bakifrån genom äpplet) är det inte grafikkortet som gått sönder, utan skärmens bakbelysning.
det är förmodligen inte lika dyrt att laga. (?)

Sant Gabriela. Lite joxande med F2 så kom ljuset igång men fick göra om det igen efter omstart så något knas är det.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-20 07:53

Pröva sätta MBPn i T-läge och använd den som FW-disk ett tag. Sen stänger du av den och startar den igen och rycker ut FW-kabeln samtidigt, typ. Jag fick skärmen att starta då, 2 gånger. Och då hade jag prövat att starta den flera flera gånger innan.

Men annars är det bara att byta logikkkortet. Kostnad ca 8-9000,- om du inte har garanti eller AppleCare. Men det sura är ju att de sätter ju i samma dåliga nvidia 8600 krets, så om ett år kanske samma sak händer.

Jag fick tillbaka min MBP idag med nytt moderkort och kan bekräfta att gafikkortet har samma beteckning som innan byte. Som väntat. Hoppas att denna "batch" håller högre kvalitet.

Hmm... det hjälper inte att hoppas tydligen. Efter endast två timmars arbete med det nya moderkortet slocknade datorn helt. Suck! Denna gång verkar det inte vara Nvidias grafikkort utan strömförsörjningen eftersom inget funkar när man trycker på start. Knäpp tyst!
Dålig kvalitet eller slarv vid monteringen eller bara otur? I vilket fall börjar jag förstå varför Apple Care är i särklass dyrast för MBP.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-08-21 12:08

Är det inte 2 år reklamationsrätt för elektronikprodukter?

Ingen aning. Jag orkar aldrig läsa de trådar som träter om garantitider i EU o.s.v till slutet. På reparationen av min dator gäller 3 månaders garanti. Det hade räckt med tre timmar i mitt fall...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-12 22:01

Låter som detta kända problem.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu-4.html

Garantitiden är förlängd till två år på just det felet.

EDIT: 31/5

Numera tre år!

http://support.apple.com/kb/TS2377

Senast redigerat 2009-05-31 08:52

Nu hände samma sak igen

Nu har samma sak hänt igen...
Det var inte länge det nya grafikkortet höll... Knappt ett år.
Får se vad de säger denna gången. Hände dock lite olämpligt i tiden eftersom det bär iväg på semester i morrn (utan dator dock) och det hade klart varit kul att ha datorn fungerande när man kommer hem igen...

Ursprungligen av planB:

Låter som detta kända problem.

http://www.99.se/powerbook-macbook-pro/246601-macbook-pro-med-defekt-nvidia-ligger-vi-illa-till-nu-4.html

Garantitiden är förlängd till två år på just det felet.

EDIT: 31/5

Numera tre år!

MacBook Pro: Distorted video or no video issues

Där hade vi länken jag leta efter! Tack

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-07 19:07

Ställer mig i ledet med svarta skärmar.

Igår satt jag och arbetade som vanligt för att sedan stänga av datorn på korrekt sätt.  > Shut down. När jag startade den idag är skärmen svart. Allt fungerar som det ska och med min brors MacBook kan jag lätt "Screen share:a" mig in på min MBP 15" med död skärm.

Här kommer det luriga. Jag har INTE nvidia kort i min burk.. det är en late 2007 MBP MacBook identifier 3.1 med GMA X3100 grafikkort.

Skärmen är helt död. Har provat att lysa på den men inget syns. Jag får heller ingen bild via ext. monitor.

Vad kan det vara, nämnvärt är kanske att jag kan starta och spela spel via screen sharing så grafikkortet verkar fungera kalas.

Om det vore moder/logic kortet borde det väl inte fungera alls.. eller?

EDIT: Allt har hänt efter en omformatering samt ominstallation av 10.6 Snow Leopard. Installationen var lyckad. Jag kan inte heller använda Firmware Recovery CD 1.7, datorn svara inte över huvudtaget på skivan. Enligt EFI och SMC updater har jag dem senaste updateringarna och är inte tillåten att ominstallera någon av dem.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-07 20:01
Ursprungligen av gustaf_h:

Här kommer det luriga. Jag har INTE nvidia kort i min burk.. det är en late 2007 MBP MacBook identifier 3.1 med GMA X3100 grafikkort.

Nej, det är Nvidia. Det du ser är den Intel-GMA-grafik som finns integrerad i cpu-chip'setet. Nvidia-grafiken är död, därför ser du den inte, utan bara den andra.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2009-10-07 22:52
Citat:

gustaf_h skrev:
Här kommer det luriga. Jag har INTE nvidia kort i min burk.. det är en late 2007 MBP MacBook identifier 3.1 med GMA X3100 grafikkort.
Nej, det är Nvidia. Det du ser är den Intel-GMA-grafik som finns integrerad i cpu-chip'setet. Nvidia-grafiken är död, därför ser du den inte, utan bara den andra.

går det inte att koppla förbi nvidias döda crets och använda den onboard intel grafik som fungerar?

Det är oxå så att jag inte har kvittot kvar. Och för detta felet är det förlängd garanti 3år eller hur? Kan jag hävda denna garanti fr o m tillvärkningsdatumet?

Om inte någon som har en humm om vad det kostar?

Tack för snabbt och hjälpsamt svar planB

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-10-08 00:14
Ursprungligen av gustaf_h:

går det inte att koppla förbi nvidias döda crets och använda den onboard intel grafik som fungerar?

Nej, det hade annars varit praktiskt. Men på de nya MacBook Pro kan man göra det.

Ursprungligen av gustaf_h:

Det är oxå så att jag inte har kvittot kvar. Och för detta felet är det förlängd garanti 3år eller hur? Kan jag hävda denna garanti fr o m tillvärkningsdatumet?

Hör av dig till den som sålde den till dig. Annars blir det nog svårt.

Ursprungligen av gustaf_h:

Om inte någon som har en humm om vad det kostar?

10000+

Bevaka tråden