Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Betala frakt för att skicka tillbaka trasig extern HD?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 10:37

Köpte en Iomega extern hårddisk hos Macoteket för en månad sedan. Den funkade i 10.4 men visar sig nu inte funka på en kompis dator med 10.3 - varken via firewire eller USB. Detta ska den enligt Iomega webbplats och specen göra.

I "bruksanvisningen" stod att man inte skulle lämna tillbaka disken till affären man köpt den i utan istället kontakta Iomegas support om det var fel på den.

Testade först alla tips här och på Iomegas webplats (googlade väl lite också ...) Hade sedan lite idiotkorresponden (jag beskrev från början allt jag gjort och så svarade de med länkar till sidor som beskrev just det) med Iomegas support. Nu har jag fått ett svar att den anser att den ska bytas ut eftersom dom ser den som trasig. Så långt allt väl - men de skriver att jag ska betala frakten 7-20 Euro.
(Till det kommer att det tar tid först postgången dit, när de fått den skickas den nya inom 7-10 arbetsdagar och så postgången hit.)

Min fråga är ska jag betala frakten eller ska jag knata ner till Macoteket med den?

Tror nog du får en ny av Macoteket, det är ändå så vi gör här i Sverige. Så kanata du över gatan med den.
Det där med att den skall skickas till ngt kontor i Utah är väl mera amerikanskt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 11:59

Varje gång jag fick min Iomega Ultramax utbytt skickade dom en ny först. Jag returnerade sedan den trasiga produkten i samma paket, efter att ha skrivit ut en förbetald fraktsedel från internet. Jag förstår inte riktigt varför de inte gör så i det här fallet.

Hänvisa bestämt till Iomegas svar om Macoteket vill ta ut en återköpsavgift (den funkar ju till 10.4).

Jag köpte en hårddisk åt brorsan där som jag uttryckligen frågade om den kunde drivas av en Powerbook med en (1) usb-sladd på vilket de svarade kunnigt och branchmässigt "Javisst, de där gamla powerbookarna hade rätt vassa usb-portar". När jag sedan skulle lämna tillbaka den på grund av att det inte fungerade fick jag just betala den där 10%(?)-iga återköpsavgiften i alla fall, trots hänvisning till tidigare svar.

(Varför inte bara svara "jag vet inte" och eventuellt kolla upp svaret?)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:15

Tack för svar.
Något återköp hoppas jag inte på utan en fungerande disk - Iomega säger att den ska klara från 10.2

Ska använda helgen till att kopiera över materialet och tar den sedan till Macoteket
Återkommer med rapport

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 19:44

Enligt konsumentköplagen skall du returnera den dit därifrån du köpte den och du skall inte behöva betala någon frakt.

Konsumentverket/KO

1
Bevaka tråden