Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac från Apple-store utan moms?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej igen.

Jag hade tänkt beställa min soon-to-be älskling idag. Och när det väl blir så kommer det bli utan moms.
Men det verkade krånligt att kunna handla utan den där momsen.

Jag skrev in Namn, telefonnummer och namnet på företaget och sen sa apple (vars sida jag befann mig på) att de skulle kontakta mig så snart som möjligt.

Varför är det så? Och är det krångligt efter det att dra iväg beställningen och få den utan moms?

Btw så sökte jag runt på forumet men hittade inget om just detta.

MVH / Thomas

  • Medlem
  • 2008-07-14 20:56

Det mor gjorde var att hon köpte en MacBook till fullpris, och deklarerar kvittot så att hon får tillbaka moms vid årsbokslut senare.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-07-14 21:00

Beställ som vanligt och betala moms, den drar du av i skattedeklarationen varje månad.

tack så mycket. går från klarhet till klarhet tack vare dessa fina forum!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:49

Momsbefriade verksamheter - företag och organisationer redovisar inte moms men betalar moms. Kravet är att du är registrerad som momsbefriad.

Övriga (företag/organisationer) kvittar inbetald moms mot den moms de har betalat. Den redovisningen görs i samband med momsdeklarationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 23:20

Northwiz, nu blev det nog fel.
Momsbefriad verksamhet är en sak - det är en del verksamheter som t ex sjukvård, undervisning, vissa banktjänster (en hel sida i senaste momsbroschyren). Det har inte med om företaget/organisationen är momsregistrerad eller inte.

När jag i våras undervisade ett par timmar på universitetet (grundnivå!) så skulle jag från min lilla enskilda firma som är momsregistrerad inte debitera moms. Jag blev osäker och ringde skatteverket som bekräftade att det var helt rätt. Såväl i bokföringsprogrammet som på deklarationsblanketten finns det speciellt konto/ruta för detta. Man kan mao ha både momsbelag och momsbefria verksamhet i sitt företag

Att som företag (det låter det!) handla utan moms från länder inom EU gör jag numera varje gång jag köper programvara från företag utanför Sverige, senast med iPresenter. Men man ska komma ihåg att man sedan måste ta upp det i en speciell ruta på deklarationsblanketten, räkna ut på vad momsen skulle varit i Sverige och sedan hantera den summan som vilken ingående moms som helst.

När jag senast handla dator från Apple så var det med studentrabatt och då gick det ju inte att hävda att jag var ett företag så jag vet inte hur Apple hanterar försäljning via den svenska Apple Store. Det kan hända att de anser att det är ett svenskt företag och då går det inte att handla utan moms - det är bara från andra EU-länder

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-18 09:23
Ursprungligen av Katinka:

Northwiz, nu blev det nog fel.
Momsbefriad verksamhet är en sak - det är en del verksamheter som t ex sjukvård, undervisning, vissa banktjänster (en hel sida i senaste momsbroschyren). Det har inte med om företaget/organisationen är momsregistrerad eller inte.

När jag i våras undervisade ett par timmar på universitetet (grundnivå!) så skulle jag från min lilla enskilda firma som är momsregistrerad inte debitera moms. Jag blev osäker och ringde skatteverket som bekräftade att det var helt rätt. Såväl i bokföringsprogrammet som på deklarationsblanketten finns det speciellt konto/ruta för detta. Man kan mao ha både momsbelag och momsbefria verksamhet i sitt företag

Att som företag (det låter det!) handla utan moms från länder inom EU gör jag numera varje gång jag köper programvara från företag utanför Sverige, senast med iPresenter. Men man ska komma ihåg att man sedan måste ta upp det i en speciell ruta på deklarationsblanketten, räkna ut på vad momsen skulle varit i Sverige och sedan hantera den summan som vilken ingående moms som helst.

När jag senast handla dator från Apple så var det med studentrabatt och då gick det ju inte att hävda att jag var ett företag så jag vet inte hur Apple hanterar försäljning via den svenska Apple Store. Det kan hända att de anser att det är ett svenskt företag och då går det inte att handla utan moms - det är bara från andra EU-länder

Nja, jag var möjligen en smula kortfattad. Du kan naturligtvis vara skyldig att både debitera och inte debitera moms - beroende på vad du nu utfört för tjänst. Du kan också debitera olika belopp utifrån olika procensatser. När du handlar inom EU så betalar du den moms som gäller i det land du handlar ifrån. Du betalar alltså moms men inte svensk moms, om uttrycket tillåts.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 10:17

Northwiz,
Har du missat att tråden handlar om företag? För privatpersoner gäller att de betalar momsen i det land varan köps i men för företag gäller andra regler.

Eftersom Skatteverkets text inte är den lättaste att läsa så citerar jag istället en annan statlig myndighet NUTEK som skriver vad gäller handel inom EU:
Handel inom EU: Företagarguiden
"Inom EU sker momsbeskattningen i förbrukningslandet, det vill säga det land där varan eller tjänsten slutligen konsumeras."

Du kan läsa mer i Skatteverkets broschyr "Moms vid utrikeshandel" (SKV 560).
Moms vid utrikeshandel | Skatteverket [NS4 version]

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-18 13:16
Ursprungligen av Katinka:

Northwiz,
Har du missat att tråden handlar om företag? För privatpersoner gäller att de betalar momsen i det land varan köps i men för företag gäller andra regler.

Eftersom Skatteverkets text inte är den lättaste att läsa så citerar jag istället en annan statlig myndighet NUTEK som skriver vad gäller handel inom EU:
Handel inom EU: Företagarguiden
"Inom EU sker momsbeskattningen i förbrukningslandet, det vill säga det land där varan eller tjänsten slutligen konsumeras."

Du kan läsa mer i Skatteverkets broschyr "Moms vid utrikeshandel" (SKV 560).
Moms vid utrikeshandel | Skatteverket [NS4 version]

Jo, helt riktigt - tankevurpa av mig. Bra att du redde ut det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:08

Bra att vi är överens!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-19 09:03
Ursprungligen av Katinka:

Bra att vi är överens!

Men givet - du har bättre ordning på dina tankevindlingar än jag har.

1
Bevaka tråden