Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av cd-rom på macbook!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 16:32

Min cd-rom på macbooken har börjat strula. den vill inte ta några skivor och spottar ut skivorna igen hela tiden! den är nu snart 3år gammal och ja börjar fundera på om att cd:n är slut.

så jag undrar hur vida svårt det är att byta dom själv? lämna in på service kostar lika mycket som att köpa en helt ny macbook. så ja tänkte höra om nån har någon erfarenhet av att byta sånna saker o skulle kunna berätta hur man går till väga.

Marcus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-31 15:03

Hej har en vit intel core duo 2 macbook 2ghz som spottar ut skivorna. Verkar vara ett småvanligt problem efter några år. En combodrive. Jag har gjort ren den och zappat pramen och PMU:n ingen skillnad. den varvar liksom inte upp har även försökt att hjälpa till med ett kreditkort för att pusha på det hela men tydligen var det inte tillräcklig täckning på kortet

Är det någon som har mer tips innan jag börjar skruva ner den och ersätter den optiska driven ? får väl kolla på nätet "MATSHITA CD-RW CW-8221" kanske samma som sitter i första mac minisarna G4 or ?

tacksam för alla tips. Jag kör MAC OS 10.6.4 på den just nu engelsk version .

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-08-31 15:12
Ursprungligen av CUBEIS:

Jag kör MAC OS 10.6.4 på den just nu engelsk version .

Det här hjälper inte men jag tänkte bara påpeka att det inte finns någon engelsk eller svensk eller annan språkversion heller, det är en version med alla olika språk inbyggda. Om man vill kan man gå in i system settings och byta till önskat språk

Sorry för OT!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-31 15:28
Ursprungligen av kainen:

Det här hjälper inte men jag tänkte bara påpeka att det inte finns någon engelsk eller svensk eller annan språkversion heller, det är en version med alla olika språk inbyggda. Om man vill kan man gå in i system settings och byta till önskat språk

Sorry för OT!

hahaha det har du rätt i , var så upptagen att hitta en lösning så man börjar inbilla sig alla konstigheter

Jag växlar bums till svenska och ser om den börjar läsa skivorna

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-31 16:44

Jag undrar om någon här inne på forumet har en gammal Mac Mini G4/Intel 1.25-2Ghz och kan kolla efter i systeminfo på ATA-bussen om man har en combo drive "MATSHITA CD-RW CW-8221" i just sin modell och kan bekräfta det för mig så vore jag tacksam. Samtidigt tala om vilken modell det gäller av mac minin.

Måste vara en ATA version på den optiska driven. Kanske går att smälla i en superdrive också rakt av i macbooken någon som har prövat ?

1
Bevaka tråden