Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Glömt lösenord till fil

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har lyckats att fjompa till så den aktiverade lösenord till en FM-fil. Vet inte hur jag lyckades.

Hur återställer jag eller tar bort lösenordet?

Du får nog mera svar om du:

1. Säger vilken version av Filemaker du har.

2. Berättar vad du har provat redan.

3. Säger tack när du fått hjälp.

Ursprungligen av Taz_1999:

Du får nog mera svar om du:

1. Säger vilken version av Filemaker du har.
2. Berättar vad du har provat redan.
3. Säger tack när du fått hjälp.

1. Säger vilken version av Filemaker du har.
SVAR: 9.0 Adv.

2. Berättar vad du har provat redan.
SVAR: Inget :

3. Säger tack när du fått hjälp.
SVAR: Tackar på förhand!

Ok, prova med Admin och utan lösenord. Om du inte råkar veta att du ändrade namnet på det kontot till något annat.

När man gör ändringar i kontona så kan man få olika frågor efteråt:

1. Om du har lagt upp ett nytt konto med full behörighet och Admin-kontot finns kvar utan lösenord, så kommer FileMaker påpeka att det inte är så väldans fiffigt. Fick du den frågan?

2. Om du har lagt upp nya eller ändrat konton, så måste du när du lämnar dialogen uppge username/password på ett konto med full behörighet. I praktiken måste du då alltså ha skrivit rätt två gånger i rad (en gång när du skapade det nya kontot och gav det fulla rättigheter och en gång när du lämnade dialogen för konton.)

3. Så prova alla dina vanliga kombinationer, dels vanliga användarnamn utan lösenord, sedan dina vanliga lösenord med användarnamnet Admin och sedan dina vanliga användarnamn med dina vanliga lösenord.

4. Alla inloggningar du gör i Filemaker-filer kan (om man kryssar för det vid inloggning) läggas in i din nyckelring. Alltså kan du starta Program > Verktyg > Nyckelhanterare, så leta i den efter namnet på Filemaker-filen och visa lösenordet. (Om inte annat är det en bra ide att när du lagt upp ett nytt användarnamn/lösenord i en FileMaker-fil, direkt stänga ner den och logga in med de nya uppgifterna och vara noga med att kryssa för att detta lösenord skall lagras i nyckelringen. Då har du ju något kvar någonstans med vad det skall vara.)

5. I denna tråd diskuteras säkerhet i FileMaker och det länkas till program som kan knäcka lösenordsskyddet i FileMaker-filer. Dessa program kostar pengar, men om det är värt det får du avgöra själv:

http://www.99.se/vrig-programvara/106456-l-senordsprogram-ist-llet-f-r-ewallet.html

Tänk på att om du har köpt en lösning som någon annan har gjort eller om du har beställt en skräddarsydd lösning men inte avtalat om upphovsrätten så får du inte "knäcka" lösenordet. Då gör du upphovsrättsintrång och kan bli skadeståndsansvarig.

Ursprungligen av peterwatz:

Tänk på att om du har köpt en lösning som någon annan har gjort eller om du har beställt en skräddarsydd lösning men inte avtalat om upphovsrätten så får du inte "knäcka" lösenordet. Då gör du upphovsrättsintrång och kan bli skadeståndsansvarig.

Kräver ju i så fall en civilrättslig process där man blir stämd i lokala Tingsrätten för brott mot upphovsrätten av den som anser sig uppbära Upphovsrätten.

Ordet du söker är "skadeståndsskyldig" - inte "-ansvarig"

Har TS köpt en lösning kan det vara läge kontakta tillverkaren för råd.
Måhända kan de låsa upp filen ?

Ursprungligen av Goflorp:

Kräver ju i så fall en civilrättslig process där man blir stämd i lokala Tingsrätten för brott mot upphovsrätten av den som anser sig uppbära Upphovsrätten.

Ordet du söker är "skadeståndsskyldig" - inte "-ansvarig"

Har TS köpt en lösning kan det vara läge kontakta tillverkaren för råd.
Måhända kan de låsa upp filen ?

Tack! Helt rätt. Både skadeståndsskyldig och tingsrätten.
Viktigt i alla fall att man avtalar före uppdraget.

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men inte är det väl riktigt så enkelt som du skriver, Peter? Jag trodde man som licensinnehavare hade vissa rättigheter som inte är bortförhandlingsbara vad gäller rätten att dekompilera, dekryptera, etc? Åtminstone i vissa specifika fall (som jag inte längre minns)?

Ursprungligen av Hagelin:

Nu kanske jag är helt ute och cyklar, men inte är det väl riktigt så enkelt som du skriver, Peter? Jag trodde man som licensinnehavare hade vissa rättigheter som inte är bortförhandlingsbara vad gäller rätten att dekompilera, dekryptera, etc? Åtminstone i vissa specifika fall (som jag inte längre minns)?

Lagen är till stor del dispositiv - man kan avtala bort den.

Däremot när man knappt har en enda rättighet kvar brukar man anföra att avtalet är "oskäligt och alltför endisigt upprättat" ( tror det är paragraf 36)

Ursprungligen av Goflorp:

Lagen är till stor del dispositiv - man kan avtala bort den.

Däremot när man knappt har en enda rättighet kvar brukar man anföra att avtalet är "oskäligt och alltför endisigt upprättat" ( tror det är paragraf 36)

Jo, men "till stor del" säger ju inget om just det här fallet.

Lite googling leder mig till att tro att det är URL 26 g § och 26 h § jag har vaga minnen av, men vad de innebär i praktiken i just detta hypotetiska fall (att dekryptera en inköpt Filemakerlösning) vet jag inte.

Senast redigerat 2010-11-08 00:09
1
Bevaka tråden