Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Undvik "Svensk telemarketingspärr"

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag blev precis uppringd av en en person som påstod sig jobba för "Svensk telemarketingspärr" som sa att dom erbjuder en spärr för företagare som inte vill ha telefonsäljare ringades. Denna spärr fungerar i samband med svenska Callcenter-föreningen eller något liknande och skulle enligt personen som ringde stoppa 98 procent av alla telesäljare.

Som bekant finns det idag en spärr för privatpersoner (Nix) som fungerar väldigt bra. Men är man företagare är man fritt villebråd fortfarande.

Min vana trogen tackar jag aldrig ja till en obekant säljare på telefon. Nu har jag läst på lite mer och hittade detta på Nix hemsida:

NIX-Telefon och spärr av företagsnummer

Flera företagare har blivit uppringda och erbjudits att mot betalning slippa säljsamtal över telefon, via t ex ”Svensk TM-spärr”. Mot en årskostnad erbjudes företagaren en lösning där deras företagsnummer kan spärras mot ett så kallat NIX-register mot företag. De företag som säger sig sälja denna lösning har dock inget fungerande system som kan spärra TM-samtal riktade till företag, utan försöker sälja något som de är högst medvetna om inte fungerar. Föreningen NIX-Telefon och Svensk Handel varnar därför svenska företagare för att nappa på erbjudandet.

Så om ni får samtal från detta företag, tacka nej.

Lite lustigt var att mindre än 30 sekunder senare ringde en telesäljare från ett telefonbolag och ville erbjuda bättre priser på min företagstelefon. Humor.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 18:21

Det finns en enkel, bra grundregel för alla affärer över telefon - be dem skicka information om det de vill sälja - skriftligen och via post. Klargör att du aldrig gör affärer via telefon, aldrig ger klartecken över telefon och aldrig godkänner något över telefon.

Allt ska ske skriftligen.

Ja, det är ett bra råd, speciellt för företagare. Det är nämligen så att inte bara är vi fria att ringa, man har inte heller den speciella ångerrätt som gäller för privatpersoner.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:37
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, det är ett bra råd, speciellt för företagare. Det är nämligen så att inte bara är vi fria att ringa, man har inte heller den speciella ångerrätt som gäller för privatpersoner.

Precis och ett företag som inte kan skicka över ett förslag, en offert eller en en beskrivning på det de vill sälja är det inte lönt att göra affärer med.

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2008-07-17 20:47

En telefonförsäljare som försöker sälja en spärr mot telefonförsäljare, jo hej du. Jag tackade nej direkt då dessa jönsar ringde mig.

1
Bevaka tråden