Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan jag rädda trasiga jpg-filer från SD-kort?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-15 23:44

Jag har 250 bilder på ett SD kort som inte går att se, det gick att se dom just när dom togs men inte när jag startade om kameran för att ta nya bilder. Har provat flera olika program att öppna dom men alla säger att det är fel på bilderna. Körde kortet med ett PC program för att reparera det men det fungerade inte heller. Stoppar jag in det i en annan kamera så får jag "minneskortsfel".
Så, jag fattar att kortet är sönder och att bilderna är förlorade. Kanske kan jag formatera kortet och få igång det igen, 4GB är ju bra att ha och jag kommer att testa det också. När alla försök att rädda bilderna är gjorda.
Vad jag undrar är - vad är det som går sönder i ett sånt kort? Och varför kunde jag se bilderna på kamerans skärm, hoppa mellan bilder, förstora dom men jag kunde inte stänga av kameran utan att dom försvann? Med ett annat identiskt kort fungerade kameran utmärkt, förresten.
Ja, skulle någon ha en bra idé hur jag räddar bilderna på korten vore jag ju tacksam...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 00:19

Går ju alltid att kolla om PhotoRescure kan fixa fram dem
Du kan ladda ner en gratis trial på deras hemsida
PhotoRescue Home Page - PhotoRescue Wizard, PhotoRescue Expert, PhotoRescue Advanced

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-16 07:20

Har provat. Gick ej. Vad är det egentligen som dom programmen gör och finns det skillnader på olika reparationsprogram?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 09:00

Jag tror inte att det är något som är sönder i själva kortet - snarare filsystemet som ska hålla reda på var bilderna är lagrade, storlek med mera. Med ett trasigt filsystem så är det svårt, mycket svårt att rädda bilderna. De flesta återställningsprogram (restore/rescue) klarar det inte.

Försök med Graphic Converter (www.lemkesoft.com). Har som enda program lyckats öppna några skadade jpegfiler så att jag åtminstone kunde spara om dem trots saknade delar, gråa fält etc. GC kan även "tanka" från kameran. Worth a shot som dom säger i Amerikat.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 15:05

Kan också rekommendera PhotoRec PhotoRec - CGSecurity
Som jag förstått så letar sådana program upp en identifieringssträng som är unik för t.ex. jpeg-filer, och läser sedan ett antal byte framåt från den strängen. Alltså bör man kunna få med också bildfiler som inte är kompletta.

mvh
/genell

  • Medlem
  • Umeå
  • 2008-07-16 15:33

Hade också liknande problem. Testade massa program utan framgång. Till sist hittade jag Photo Recovery Software to Recover Lost Photos - Card Recovery som fungerade. Dock till windows.

  • Medlem
  • Lund
  • 2008-07-17 10:22

Jag provade PhotoRescue och CardRaider men dom verkar inte till att fungera på detta felet vad det nu är. Återstår Photo Recovery som jag skall prova när jag har fått lust att titta på en liten blå ring som bara snurrar och snurrar. Jag har Vista på en bärbar med dom program som jag måste ha i jobbet....
Men jag fattar fortfarande inte att programmen kan leta upp bilder som är helt trasiga men inte bilder som fanns där i flera minuter i kameran, då hela och fina. Vad kan ha hänt?

Nyfiken om du fick rett ut ditt problem! Har råkat ut för precis samma sak som du?

Ursprungligen av ariis:

Jag provade PhotoRescue och CardRaider men dom verkar inte till att fungera på detta felet vad det nu är. Återstår Photo Recovery som jag skall prova när jag har fått lust att titta på en liten blå ring som bara snurrar och snurrar. Jag har Vista på en bärbar med dom program som jag måste ha i jobbet....
Men jag fattar fortfarande inte att programmen kan leta upp bilder som är helt trasiga men inte bilder som fanns där i flera minuter i kameran, då hela och fina. Vad kan ha hänt?

  • Medlem
  • Lund
  • 2015-06-16 16:41
Ursprungligen av Biggellii:

Nej jag fick ge upp, kortet ville inte lämna ifrån sig något alls. Det var sju år sen så jag har inte kortet kvar men det gick som sagt inte på något vis. Fick dock reda på av tekniker att det händer sällan med SanDisc kort så jag fortsatte med dom och har inte haft problem sedan dess.

  • Medlem
  • International user
  • 2015-06-17 09:53
Ursprungligen av ariis:

Nej jag fick ge upp, kortet ville inte lämna ifrån sig något alls. Det var sju år sen så jag har inte kortet kvar men det gick som sagt inte på något vis. Fick dock reda på av tekniker att det händer sällan med SanDisc kort så jag fortsatte med dom och har inte haft problem sedan dess.

Det är rekommenderat att formatera om korten när du sätter in dem i kameran även om det kan förkorta kortets livslängd. Men därmed kan du också få en tidig varning om att kortet riskerar att gå sönder.
http://photo.stackexchange.com/questions/1988...

Senast redigerat 2015-06-17 10:04

Hej på er!
Jag måste tacka er båda för snabbt svar & hjälpsamhet. Jag drabbades på ett SanDisk minneskort & hade ingen aning att man måste formatera minneskort vilket nu kostade mig minnen som förstörts. Men ibland blir det den hårda vägen. Tackar än en ggn. Birgitta

1
Bevaka tråden