Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hem till Helsingborg.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag ska till Helsingborg om några dagar för att träffa min syster och en systerdotter med barn under en dag. De bor i södra Skåne resp Kalifornien/USA så vi ska ha en tjejdag ihop eftersom vi inte ses så ofta.

Vad finns det att göra i Helsingborg under ca 8 timmar ? Tura gör vi nog inte utan kommer vara i centrala stan. Tura är det väl bara vi infödingar som vet vad det är ?
Ni andra får gissa. Förslag på restauranger; bra men inte lyx.
Tack !

Trevligt trevligt

Jadu, göra i Helsingborg...

Gillar ni konst (och sk. konst ) kan man ju göra ett besök på Dunkers kulturhus
Helsingborgs stad - Dunkers
Om du inte varit där tidigare? Finns en del skumma grejor dock - min bror satte sig en gång på en till synes vanlig stol i en korridor varav en vakt kommer gormandes "Sitt inte på konstverken!".

Besöka Fredriksdal eller Sofiero kanske?

Restauranger...
Jag tycker Olsons skafferi är rätt mysigt
http://www.olsonsskafferi.se

Sen finns det ju en del vid Norra hamnen och där kan säkert vara rätt trevligt att sitta om det är fint väder

Jag tror Henkebarn är mkt bättre än mig på restauranger dock

Lite varning för Helsingborgsfestivalen som börjar den 24:e juli (torsdagen), är det då ni kommer så får ni nog inte några problem med att hitta på något, men det kanske är lite mkt folk och livat osv

Senast redigerat 2008-07-16 22:05

Tack för tipsen Andreas Th !
Bra att få veta detta om Helsingborgsfestivalen. Vi ska ses ca 27-29 juli.

Hehe, ja restauranger... Jag gillar Roy's jäkligt mycket, men jag älskar fisk och skaldjur - vilket är deras specialitet. Man har dessutom utsikt över Norra Hamnen..

Jag tycker att La Plage på strandpromenaden är trevlig också. Ägs utav killarna som ligger bakom Mento. Café le fil du Rasoir är ju också trevligt - Mollbergs restaurant alltså, på stortorget.

Gillar du asiatiskt kan jag rekommendera en thailändsk: Phun Thai som ligger på hamntorget i källaren mitt emot Sundsbussarna (eller Ace Link som det heter nu för tiden). Den har alltid varit grymt bra när jag ätit där. Dessutom är personalen kul. Men inga kreditkort! Endast cash!

Indiska restauranter i HBG har jag inte jättestor erfarenhet utav, men jag har ätit på Papadam på Bruksgatan. Helt okej som lunch i alla fall, men jag skulle nog inte låta dem bestämma en aftons öde, om man säger så.

Det finns en längs drottninggatan också, Taj Mahal eller nåt sånt, den sägs vara bra!

På Maria Torget finns Olssons (som jag kan instämma om med Andreas), bra italiensk-inspirerad mat! Bredvid har du Hjalmars Kök. Deras luncher är fantastiska i alla fall. God husmanskost (vilket dillkött!!). Har dock aldrig ätit där om kvällarna.

Folk rekommenderar Brooklyn, som också ligger på Mariatorget. De har tydligen fantastiska stekar. Måste testa någon dag

Om du går längs kullagatan (norrgående riktning) och svänger av mot rådhustorget precis innan dressmann/kappahl/duka/JC-huset så har du Papis på vägen ner i gränden. De har trevlig italiensk-inspirerad mat också. Åt en grym kalvcarpaccio med olivolja, en grym tomattapenade och syltad vit sparris. Kommer aldrig glömma den förrätten!

Nåväl. Det finns fler ställen i HBG såklart, många bra! Måste givetvis rekommendera restauranten min kusin jobbar på (som kock): Bonasera Bonasera, ytteliggare en bra italiensk krog.

Hör av dig om du önskar fler ingående tips

Hör av dig om du önskar fler ingående tips
Haha, naj de ska nog räcka de närmaste åren !

Dunkers får det nog bli och någon av de uppräknade restaurangerna. Och en strandpromenad. Sofiero ligger för långt bort men är fint. Kanske den 8:åriga sonen skulle vilja kolla på Kärnan och från terassen där är det en bra utsikt över stan.

Tack Henkebarn !

Som väntat totalägde Henkebarn, blir fan hungrig av att läsa inlägget

Helsingborgsfestivalen slutar nog på morgonen den 27:e tror jag.

Sicken skön gäng här är.

Jag ger mig fan p åatt man skulle kunna fråga vad man gör på Garamtjåkka's Västsida en söndag eftermiddag och troligen få en hel hög svar.

Hatten av för er. - och då skall jag inte ens till HBorg.

Håller med dig där, Goflorp !

Hehe, vad gör vi inte för varandra? Tänk att Andreas Th och jag teamade upp och köade i över 10 timmar tillsammans för att få var sin iPhone utan att ha träffats tidigare - bara hört av varandra genom 99. Klart vi är ett skönt gäng - allihopa!

Han fick bekräftat då att du inte har en korv i ansiktet ?

1
Bevaka tråden