Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Applecare eller hemförsäkringen?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-16 18:19

Hej alla där.

Att köpa applecare eller använda hemförsäkringen. Jag är student för tillfället och som du förstår behöver jag spara pengar. snart måste jag köpa en applecare i aug. om jag vill förlänga garantin.

Jag har drulleförsäkring via hemförsäkringen och undrar om det kan vara smart att köra en fuling om man skulle behöva få den lagad eller så om någon görs som inte täcks av hemförsäkring typ mekka lite med den själv så den "blir godkänd" inom drulleförsäkringen.

Har verkligen inte råd med att försäkra datorn med alla kostnader man har just nu.

Vad har ni för åsikter angående det ämnet?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 19:21

Hej abbe, min dator klämdes under en soffa, och jag tog de på hemförsäkringen, inga problem alls (om du har all risk) det blev en kostnad på 1500 bara för att få datan fixad

det är lite bättre än apple care, och som sagt om datan pajar får du välja begagnat värde eller repration

apple care är helt meningslöst på denna front

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-16 20:09

ok men när det gäller fel som är inom datorn då? det täcks inte av hemförsäkringen...jag har allrisk.

Då gäller garantin oftast.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-16 22:07
Ursprungligen av mmmikael:

Då gäller garantin oftast.

ja eller konsumentköplagen som gäller i 3 år , fast man reklamerar då, i Sverige har vi det vilket inte många tänker på, därför sådana extraförsäkrningar är onödiga

Ursprungligen av Esa:

ja eller konsumentköplagen som gäller i 3 år , fast man reklamerar då, i Sverige har vi det vilket inte många tänker på, därför sådana extraförsäkrningar är onödiga

Problemet med reklamationsrätten är att det kan bli kostsamt när du som konsument är tvungen att bevisa att det verkligen är ett fabrikationsfel. Därför är det i vissa fall betydligt billigare och mer effektivt att teckna Apples försäkring.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 01:00
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Problemet med reklamationsrätten är att det kan bli kostsamt när du som konsument är tvungen att bevisa att det verkligen är ett fabrikationsfel. Därför är det i vissa fall betydligt billigare och mer effektivt att teckna Apples försäkring.

Under de 6 första månaderna är det företaget som man handlat produkten av som skall bevisa att felet inte är ett fabrikationsfel. Därefter ligger bördan på dig.

Konsumentverket/KO - Startsidan

edit... faktafel

Senast redigerat 2008-07-18 17:26
Ursprungligen av kainen:

Under de 6 första månaderna är det företaget som man handlat produkten av som skall bevisa att felet inte är ett fabrikationsfel. 3e året ligger bördan på dig.
Konsumentverket/KO - Startsidan
edit... faktafel

Fortfarande faktafel? De första 6 månaderna, ja. Resterande av tiden är det ditt ansvar.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-18 17:26
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Fortfarande faktafel? De första 6 månaderna, ja. Resterande av tiden är det ditt ansvar.

OT: Men assååå.... jag måste sluta upprepa mig så jag inte måste rätta 8 inlägg när jag har fel O:-)

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-17 00:46

Wow, ni är riktigt hjälpsamma här. Är väldigt tacksam. En klurig fråga det där om man ska fixa applecare eller inte speciellt om man är dålig med ekonomi och studerar och dessutom har allrisk i sin hemförsäkring.

Vad har ni själva valt i min situation?

Ursprungligen av Abbe83:

Vad har ni själva valt i min situation?

Jag har också gått i valet och kvalet beträffande om jag skulle köpa till Apple Care till min MBP, eftersom den 1-åriga garantin går ut väldigt snart. Jag har också drulle försäkring och allrisk, med självrisk 1500:- om jag inte minns fel.

Det ena gav det andra i slutändan liksom - för 2 veckor sedan pajade moderkortet på datorn, och innan dess har jag haft den inne för ytterligare än grej som skulle blivit kostsamt utan garanti under det här 1:a året. Bärbara kan vara långt mycket känsligare än vad stationära är, är min slutledning efter första året med en bärbar, eftersom jag i princip aldrig haft inne någon av alla mina stationära.

Hur som helst, så beslöt jag mig för att köpa till Apple Care - det räcker ju att datorn pajar en gång till på de närmaste 2 åren så har jag ju fått tillbaka de pengarna. Vilket jag tror att den mycket väl kan göra. Varför behöva använda hemförsäkringen, och därmed tappa bonus och därmed höja försäkringspremien, när Apple Care är så mycket enklare när något pajar?

Tilläggas bör då att jag köpte Apple Care på eBay och pröjsade ~1700:-. Istället för som på svenska apple store 4200:-, vilket jag knappast hade betalad för enkelheten och smidigheten att ha Apple Care. Men 1700:- är klart fördelaktigt.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 06:38
Ursprungligen av panther:

för 2 veckor sedan pajade moderkortet på datorn, och innan dess har jag haft den inne för ytterligare än grej som skulle blivit kostsamt utan garanti under det här 1:a året.

Du behöver inte Apple Care eller någon försäkring för att byta moderkort under de 3 första åren. Det går under konsumentköplagen. (OM du har köpt datorn i sverige och det inte gäller yttre åverkan).

Rätta mig gärna om jag har fel men som du formulerade dig så gick moderkortet sönder under 1a året du hade datorn?

Ursprungligen av kainen:

Du behöver inte Apple Care eller någon försäkring för att byta moderkort under de 3 första åren. Det går under konsumentköplagen. (OM du har köpt datorn i sverige och det inte gäller yttre åverkan).

Rätta mig gärna om jag har fel men som du formulerade dig så gick moderkortet sönder under 1a året du hade datorn?

Visst, men jag tillhör kategorin människor som inte vill använda min dyrbara tid till att hålla på med tröttsamma juridiska processer, eller ens försäkringsdokument, i onödan. Därför är Apple Care smidigt att ha. Visst, moderkortet hade jag väl sluppit att betala även om garantin gått ut. So what, frågan handlade inte om det, utan hurvida det var värt att skaffa Apple Care eller inte, eller hur? Och jag tyckte uppenbarligen utifrån mina preferenser att det var det, så jag förstår inte meningsfullheten med ditt inlägg tyvärr.

Senast redigerat 2008-07-17 09:05
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 09:07
Ursprungligen av panther:

Visst, men jag tillhör kategorin människor som inte vill använda min dyrbara tid till att hålla på med tröttsamma juridiska processer, eller ens försäkringsdokument, i onödan. Därför är Apple Care smidigt att ha. Visst, moderkortet hade jag väl sluppit att betala även om garantin gått ut. So what, frågan handlade inte om det, utan hurvida det var värt att skaffa Apple Care eller inte, eller hur? Och jag tyckte uppenbarligen utifrån mina preferenser att det var det, så jag förstår inte meningsfullheten med ditt inlägg tyvärr.

Meningsfullheten är att jag tycker inte det är värt pengarna.

Frågan är när Apple Care för iPhone kommer börja säljas. Hittar inget på Apples hemsida, än idag.

What? Kan man göra så - köpa på eBay? Fan vad... lustigt! Fast samtidigt, varför inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-17 09:02

I slutändan är det så att när något väl inträffar och datorn måste repareras så kommer du helt klart tycka att Apple Care var värd varenda krona. Jag har en vän som fick stora problem med sin PowerBook G4 från 2005 och efter några turer till verkstaden så fick han den utbytt till senaste modellen av MacBook Pro. Tack vare Apple Care.

Problemet för dig blir (utan Apple Care) att bevisa att felet som inträffat funnits i datorn från början och du kommer få stå för alla reparationskostnader tills det står klart.

Observera dock att om datorn blir stulen eller om du tappar den/sätter dig på den så gäller inte Apple Care.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 09:12
Ursprungligen av vanilj:

Problemet för dig blir (utan Apple Care) att bevisa att felet som inträffat funnits i datorn från början och du kommer få stå för alla reparationskostnader tills det står klart.

Fortfarande inte dom 6 första månaderna, det är företaget som du handlat varan av som skall bevisa att felet INTE har funnits där ifrån början. Läs konsumentköplagen.

Konsumentverket/KO - Fel på varan

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Edit: Handlar du som företag så gäller inte konsumentköplagen och då är ju Applecare ett måste.

Edit2: Ändrade till rätt tid för företaget att bevisa felet.

Senast redigerat 2008-07-17 20:39
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-17 19:44
Ursprungligen av kainen:

Fortfarande inte dom 2 första åren, det är företaget som du handlat varan av som skall bevisa att felet INTE har funnits där ifrån början. Läs konsumentköplagen.

Konsumentverket/KO - Fel på varan

Svensk författningssamling (SFS) - Riksdagen

Edit: Handlar du som företag så gäller inte konsumentköplagen och då är ju Applecare ett måste.

Du har fel när du säger att säljaren har bevisbördan de två första åren. Enligt lagen är det sex månader som gäller (jmf. 20 a § KKL). Sen kan säljaren givetvis ge en garanti på en längre tid och då är det den tiden som gäller. Ger säljaren ingen garanti är det följaktligen sex månader som gäller och inget annat.

Reklamationsrätten är som du säger tre år med skillnaden att bevisbördan ligger på köparen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-17 20:08
Ursprungligen av -David-:

Du har fel när du säger att säljaren har bevisbördan de två första åren. Enligt lagen är det sex månader som gäller (jmf. 20 a § KKL). Sen kan säljaren givetvis ge en garanti på en längre tid och då är det den tiden som gäller. Ger säljaren ingen garanti är det följaktligen sex månader som gäller och inget annat.

Reklamationsrätten är som du säger tre år med skillnaden att bevisbördan ligger på köparen.

edit: gick in på Svensk författningssamling och hittade det du skriver om. Klur. Skall se om jag hittar på konsumentverket vart jag läste om 2år.

edit: jag hade fel
konsumentköplagen finns sammandragen i en hyfsad lättläst text här:
Konsumentverket/KO - Om konsumentköplagen

Senast redigerat 2008-07-17 20:37
  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-17 13:53

Ok....så som jag ser det så finns det typ 3 alternativ

• Kolla applecare på ebay. hört att applecare köpt från usa ej fungerar i sverige står till och med på deras sida.

• använda hemförsäkringen

• köpa ordinariepris på applecare från sverige....

ska kolla ebay nu!

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-17 14:00

Seriöst är det skitsnack från Apple att man inte kan använda applecare från USA på en dator som är köpt i Sverige?

Det är ju bara ett serienr. Snälla någon som vet om detta, vad tror du?

Ursprungligen av Abbe83:

Seriöst är det skitsnack från Apple att man inte kan använda applecare från USA på en dator som är köpt i Sverige?

Det är ju bara ett serienr. Snälla någon som vet om detta, vad tror du?

Jag köpte ifrån ebay.uk, men ifrån en jänkare, verkar funka, registreringen är fortfarande under process står det dock, registrerade ju igår så får väl ge det ngn dag eller så.
Vad jag har läst så står det att apple rekommenderar att köpa AC i det kand man är bosatt, men rekommendation är ju en helt annan sak än att det krävs.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-17 14:37

exakt. i slutändan vill de ju tjäna så mycket pengar som möjligt. jag tror dock att koderna görs på ett enda ställe och ej är unikt för varje land osv.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 12:14
Ursprungligen av Abbe83:

exakt. i slutändan vill de ju tjäna så mycket pengar som möjligt. jag tror dock att koderna görs på ett enda ställe och ej är unikt för varje land osv.

För laptops är Apple Care internationell, därför kan man köpa koden var som helst (tex i USA, eftersom det är billigare), men för de stationära datorerna är de områdesspecifika vad jag förstått, så de koderna måste ju vara landspscifika på något sätt..

Ursprungligen av doomas:

För laptops är Apple Care internationell, därför kan man köpa koden var som helst (tex i USA, eftersom det är billigare), men för de stationära datorerna är de områdesspecifika vad jag förstått, så de koderna måste ju vara landspscifika på något sätt..

Till någon stationär har jag aldrig ens funderat över att skaffa, går dom ens sönder?
Ingen av de som jag har haft på över 13 år har gjort det i alla fall.
Och visst det gick alldeles utmärkt att registrera med US kod, om du fortfarande undrar Abbe, fixat och klart, och mental ro i 2 år till med MBP'n.

Var annan månad så vräker media ut information om att alla dessa extra försäkringar som försäljare prackar på kunder är skräp - dom behövs inte och tillför ingenting som inte redan är täckt av lagstiftning i Sverige. Detta gäller även AppleCare.
När ska all denna information äntligen sjunka in hos folk?

Ursprungligen av Zimmerman:

Var annan månad så vräker media ut information om att alla dessa extra försäkringar som försäljare prackar på kunder är skräp - dom behövs inte och tillför ingenting som inte redan är täckt av lagstiftning i Sverige. Detta gäller även AppleCare.
När ska all denna information äntligen sjunka in hos folk?

Vilken tur att vi fortfarande har demokrati och valfrihet i det här landet och kan betala för alla möjliga bekvämligheter och försäkringar om vi så önskar. Vilken tur att allt som media vräker ut inte alltid är sanningen och att det inte bara sjunker in. Vilken tur att vi kan göra våra egna bedömningar i detta mångfaldens samhälle, och slutligen vilken tur att apple inte någonsin har prackat på mig någon av deras produkter.

  • Medlem
  • Solna
  • 2008-07-17 18:54

Samma här de har aldrig prackat på mig heller.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 12:59

Ett annat skäl till att köpa tilläggsförsäkringar är väl att värdet på varan (med hemförsäkringen) skrivs ned med en viss procentsats varje år och ersättningen blir därefter. Är det 20% per år kanske? Jag har en tilläggsförsäkring där jag ersätts till inköpssumman.

Bevaka tråden