Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte en ipod till två eller tre datorer?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-14 20:06

Hej

Varför kan man inte använda flera datorer och föra över sin musik till sin iPod/iPhone ?

Ibland sitter jag på en dator och har några låtar som jag vill föra över, nästa gång kanske jag sitter på jobbet och vill flytta några andra låtar till iPoden.

Då vill iTunes hela tiden radera allt innehåll eftersom "din iPod är syncad med en annan dator" vill du radera allt innehåll ???
Nej tack...

Finns det ngn lösning?

Det där är ett koperingsskydd som finns för att förhindra spridning av musik hursomhelst. Eftersom Apple säljer musik via iTunes så vill de ju inte att konsumenterna förstör marknaden genom att köpa musik till en iPod och sedan koppla den till alla kompisars datorer och tanka dem fulla med musik från en och samma iPod.

Sedan så tycker jag det är fullkomligt logiskt att man har en personlig dator med ens egen iPod. Det är ju framförallt en konsumentprodukt och därmed kanske inte gjord för att man ska sitta med jobbdatorn och ladda hem musik och överföra till sin privata iPod (vad säger arbetsgivaren om det? ).

Man kan ställa in iPoden till att vara som en vanlig hårddisk och då kan man flytta över musikfiler manuellt till den. Då kan man sen när man kommer hem lägga den i iTunes i hemmabiblioteket. Men att köra direkt in i iPodens musikbiblioteket och sedan få iTunes hemma uppdaterad, nej det har jag inte sett någon lösning för.

Det finns program - som iPod rip - som för över från iPod till datorn, men den syncar fortfarande bara mot en dator åt gången.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 21:40

Du kan fylla min iPod med musik från hundra olika datorer om du vill. Du ställer bara in att iPoden inte ska synkronisera automatiskt, sen kan du flytta över musik från din dator, don jobbdator, brorsans dator, Gunnars dator och grannens dator... Om du vill ta med dej musik till Gunnars iTunes-bibliotek når du kommer och hälsar på så kan du lägga det på iPoden utan iTunes som på en extern-hårddisk. Då kan du inte lyssna på dom i iPoden men du kan släppa av dom i nästa dator du besöker utan att behöva använda ett program till det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 00:04
Ursprungligen av Fexxe:

Du kan fylla min iPod med musik från hundra olika datorer om du vill.

Fast det förutsätter att låtarna inte har DRM-skydd. Apples Fairplay tillåter bara en litet fåtal (typ 5) datorer att köra mot samma Apple ID. Det finns visst program för att komma förbi även det sägs det...

/B

K_ungen:
Du trycker bara på Affär i iTunes och sedan på Auktorisera så kan du använda den datorn också med din iPod. Som sagts tidigare så kan du göra så med flera datorer.
Bengtb skrev 5 datorer för ett AppleID men det är 3 (i alla fall) för det amerikanska iTunes (jag har konton både i svenska och amerikanska iTunes).

Ursprungligen av bengtb:

Fast det förutsätter att låtarna inte har DRM-skydd. Apples Fairplay tillåter bara en litet fåtal (typ 5) datorer att köra mot samma Apple ID. Det finns visst program för att komma förbi även det sägs det...

/B

Hymn heter programmet för att få bort DRM-skyddet: hymn -- decrypt iTunes and iPod music / unprotect AAC files (m4p --> m4a)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 00:46

5 datorer stämmer.

Ja. Jag har kollat igen. Det går att auktorisera 5 datorer. Det var 3 kvar på mitt ena konto så jag missuppfattade det.

K_ungen, du kan ställa in din iPod på att "Hantera spellistor manuellt", det gör du när iPoden är inkopplad i iTunes.
Då kan du, som sagt, fylla din iPod från vilken dator somhelst, även med drm-skyddad musik köpt från iTunes med någons annans iTunes-konto.
Du kan däremot inte föra över drm-skyddad musik från iTunes köpt med någon annans konto från din iPod till din dator utan att auktorisera datorn med det konto som musiken är köpt på.

Citat:

The track may be copied to any number of iPod portable music players.
The track may be played on up to five (originally three) authorized computers simultaneously.

  • Medlem
  • Lidingö
  • 2008-07-15 22:42

Provade att auktorisera den andra datorn och fick meddelandet att jag nu har två av fem datorer aukoriserat.
So fa so good
Men när jag då valde att sköta syncningen manuellt och ville uppatera
fick jag detta meddelande (har inte lust att radera varje gång...)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-15 22:51
Ursprungligen av K_ungen:

Provade att auktorisera den andra datorn och fick meddelandet att jag nu har två av fem datorer aukoriserat.
So fa so good
Men när jag då valde att sköta syncningen manuellt och ville uppatera
fick jag detta meddelande (har inte lust att radera varje gång...)

Det funkar inte med iPhone men det funkar som Martin skriver ovan med en iPod.

Ursprungligen av Jetwash:

Det funkar inte med iPhone men det funkar som Martin skriver ovan med en iPod.

Mäh! Hur motiverar dom det? Ok att man inte kan kopiera filer mellan datorer men att spela upp låtar på iPhonen via en iTunes (som dessutom också är authorizad) på annan burk borde man väl rimligtvis kunna göra. Som på Touchen?

Eller har jag fattat fel? Jag lyckas iallafall inte... Plz expln!

Senast redigerat 2008-09-22 12:07
  • Medlem
  • Täby
  • 2008-09-25 23:18

Raderade ett gäng OT inlägg
/Moderator

Om din telefon är jailbreakad kan du installera ett program ifrån Cydia som heter Swaptunes då kan du synca med 2 el fler olika itunes.....

men spellistor då?

har följt inläggen om synk mellan datorer, själv lite lat och skulle vilja få över mina spellistor från podden till nya macen eftersom "dator 1" har kraschat:'(. några tips?

Med programmet Senuti kan du föra över innehållet i dina spelliator till din nya mac.
Senuti - Download

1
Bevaka tråden