Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic (min livs första) på ny iMac

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nu för första gången råkat ut för en Kernel Panic. Inga program igång när det hände, men jag hade precis pluggat ur en USB-enhet (Zen Stone Plus) samt försökt slå igång en extern HD (USB). Startade om men får nu samma felmeddelande ca 10 s efter att Leopard startat igång. Har gjort hårdvarutest (hållt nere D vid uppstart), men den hittar inga fel.

Vad bör min nästa åtgärd bli? Är van vid OSX men ovan med strul.

Datorn är nyaste iMac 24", Leopard, med stora grafikkortet och fabriksinstallerat minne (2 Gb).

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-14 22:30

Nästa gång det inträffar kan du titta i loggen när datorn startar, och minnesdumpen du kan få titta i när datorn precis startat upp (datorn varnar dig för att datorn startat om).

I minnesdumpen kan man se senast program som köres och troligtvis orsakade problemet. Genom att läsa det kan man se vad som kan orsakat det, tex en usb-enhet, wlankortet osv.

Ursprungligen av Sidde:

Nästa gång det inträffar kan du titta i loggen när datorn startar, och minnesdumpen du kan få titta i när datorn precis startat upp (datorn varnar dig för att datorn startat om).

I minnesdumpen kan man se senast program som köres och troligtvis orsakade problemet. Genom att läsa det kan man se vad som kan orsakat det, tex en usb-enhet, wlankortet osv.

Får ingen logg eller minnesdump när jag startar upp. Eller menar du rapporten, som jag får skicka till Apple? Där står:

Tue Jul 15 07:19:42 2008
panic(cpu 0 caller 0x001694C6): "vm_map_unwire: entry is unwired"@/SourceCache/xnu/xnu-1228.5.20/osfmk/vm/vm_map.c:4110
Backtrace, Format - Frame : Return Address (4 potential args on stack)
0x349dbdf8 : 0x12b0fa (0x4592a4 0x349dbe2c 0x133243 0x0)
0x349dbe48 : 0x1694c6 (0x45c20c 0x35a18000 0x0 0x349dbf0c)
0x349dbf28 : 0x2e71d328 (0x35a28000 0x0 0x0 0x0)
0x349dbfc8 : 0x19ebdc (0x0 0x0 0x1a20b5 0x3f23d60)
Backtrace terminated-invalid frame pointer 0
Kernel loadable modules in backtrace (with dependencies):
com.apple.BootCache(30)@0x2e71b000->0x2e71ffff

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task

Mac OS version:
9E17

Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.4.0: Mon Jun 9 19:30:53 PDT 2008; root:xnu-1228.5.20~1/RELEASE_I386
System model name: iMac8,1 (Mac-F227BEC8)

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-15 07:58
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Får ingen logg eller minnesdump när jag startar upp. Eller menar du rapporten, som jag får skicka till Apple? Där står:

Tue Jul 15 07:19:42 2008
panic(cpu 0 caller 0x001694C6): "vm_map_unwire: entry is unwired"@/SourceCache/xnu/xnu-1228.5.20/osfmk/vm/vm_map.c:4110
Backtrace, Format - Frame : Return Address (4 potential args on stack)
0x349dbdf8 : 0x12b0fa (0x4592a4 0x349dbe2c 0x133243 0x0)
0x349dbe48 : 0x1694c6 (0x45c20c 0x35a18000 0x0 0x349dbf0c)
0x349dbf28 : 0x2e71d328 (0x35a28000 0x0 0x0 0x0)
0x349dbfc8 : 0x19ebdc (0x0 0x0 0x1a20b5 0x3f23d60)
Backtrace terminated-invalid frame pointer 0
Kernel loadable modules in backtrace (with dependencies):
com.apple.BootCache(30)@0x2e71b000->0x2e71ffff

BSD process name corresponding to current thread: kernel_task

Mac OS version:
9E17

Kernel version:
Darwin Kernel Version 9.4.0: Mon Jun 9 19:30:53 PDT 2008; root:xnu-1228.5.20~1/RELEASE_I386
System model name: iMac8,1 (Mac-F227BEC8)

Den rapporten jag menade. Dock säger den tyvärr inget vettigt i detta fall.

Men det finns andra åtgärder man kan göra. Börja med att plugga ut alla onödiga prylar och starta inga program. Krashar datorn då också?

Har du 2st ram-stickor i datorn? Ta ut ena, kör och se om det krashar. Krashar det så byter du ram-sticka och kör på det andra.

Ursprungligen av Sidde:

Men det finns andra åtgärder man kan göra. Börja med att plugga ut alla onödiga prylar och starta inga program. Krashar datorn då också?

Har du 2st ram-stickor i datorn? Ta ut ena, kör och se om det krashar. Krashar det så byter du ram-sticka och kör på det andra.

Jepp, den kraschar även med allt urkopplat samt utan att program körs (kraschen kommer alltid ca 10s efter att skrivbordet syns).

Jag har två minnesstickor; skall testa det du föreslår om en stund. Kan minnet vara korrupt även om hårdvarutest inte visar detta?

Ursprungligen av Sidde:

Har du 2st ram-stickor i datorn? Ta ut ena, kör och se om det krashar. Krashar det så byter du ram-sticka och kör på det andra.

Så där nu har jag testat ditt förslag: Tog ut en sticka i taget med teststart i mellan. Då funkar det helt plötsligt, på alla sätt dessutom (Minne ett ensamt, minne två ensamt samt båda tillsammans igen)! Inte gjort något annat än detta sedan senaste Kernel paniken för en timme sedan, annat än att haft datorn avstängd (med sladden ur).

Glömde också att nämna att jag tidigare i morse även städade upp bl a Cacheminnen med Onyx samt återställde PRAM, men utan resultat den gången; krascherna återkom ändå.

Som sagt det enda jag gjort sen dess är att ha haft datorn av, samt satt i och tagit ur minnena. Men det funkar!!:D

Tack för hjälpen så länge! Tack också ntity; killen i länken har exakt samma symptom som jag.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-07-15 16:55
Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Så där nu har jag testat ditt förslag: Tog ut en sticka i taget med teststart i mellan. Då funkar det helt plötsligt, på alla sätt dessutom (Minne ett ensamt, minne två ensamt samt båda tillsammans igen)! Inte gjort något annat än detta sedan senaste Kernel paniken för en timme sedan, annat än att haft datorn avstängd (med sladden ur).

Glömde också att nämna att jag tidigare i morse även städade upp bl a Cacheminnen med Onyx samt återställde PRAM, men utan resultat den gången; krascherna återkom ändå.

Som sagt det enda jag gjort sen dess är att ha haft datorn av, samt satt i och tagit ur minnena. Men det funkar!!:D

Tack för hjälpen så länge! Tack också ntity; killen i länken har exakt samma symptom som jag.

Kan vara jag som är lite trött, men...
Fungerar det utan problem nu? Med båda ram-stickorna på plats? Under en längre tid?

Ursprungligen av Sidde:

Kan vara jag som är lite trött, men...
Fungerar det utan problem nu? Med båda ram-stickorna på plats? Under en längre tid?

Jajamen, den har gått hela dan, båda stickorna på plats. Men den började alltså funka, redan när jag startade om med bara en sticka. Allt verkar funka som det skall, förutom att den har lagt till "(2)" till sitt datornamn, alltså identiteten som syns i nätverk, på Time Machine-disken mm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 23:58

Kolla loggarna med "Systemmeddelanden" för att se om du kan få nån hjälp av dem.

Lycka till!
/B

Ursprungligen av Tomas Svedgård:

Har nu för första gången råkat ut för en Kernel Panic. Inga program igång när det hände, men jag hade precis pluggat ur en USB-enhet (Zen Stone Plus) samt försökt slå igång en extern HD (USB). Startade om men får nu samma felmeddelande ca 10 s efter att Leopard startat igång. Har gjort hårdvarutest (hållt nere D vid uppstart), men den hittar inga fel.

Vad bör min nästa åtgärd bli? Är van vid OSX men ovan med strul.

Datorn är nyaste iMac 24", Leopard, med stora grafikkortet och fabriksinstallerat minne (2 Gb).

Tillägg: Programmen jag hade kört innan det hände var iTunes, Safari samt Xtorrent. Jag hade dessutom döpt om Zen Stone Plus-enheten (en Mp3-spelare) på mitt skrivbord, från fabriksnamnet till namnet på min dotter (som äger den). Kan denna sista åtgärd ha fuckat upp det för systemet? Isf, där fick man för man inte köpte iPod till henne

Antagligen så var då felet att den ena stickan (den som du tog ut först) satt fel på något vis?

Hej. Jag har också fått en Kernal Panic och kommer inte längre in i OSX(inte heller i felsäkert läge). I mitt fal när jag uppdaterade OSX.
Ser ut som att jag kommer kunna rädda mina låtar och andra oersättliga filer, men skulle gärna villja ha steg för steg hjälp med att ominstalera/återställa OSX. Sitter på ett bibliotek och skriver nu. Jag har prövat med en skiva tidigare och blev lite rädd att den skulle fastna, men jag kanske inte fick något besked från den för att det var fel skiva för att återställa OSX....

Om du vill rädda all data? köp en fw400 eller fw800 kabel, när du startar datorn håll nere "t" för targetmode och koppla in andra änden i en annan mac. Då kommer din dator upp som en extern hd..
Då kan du kopiera all data vart du vill

Jo det håller jag på med. Men tack iaf.

Men om jag sen ska lämna in datorn på reparation så borde det väll tillkomma servicekostnader om de först måste formatera om hårddisken och instalera om OSX. Därför skulle jag villja veta steg för steg hur jag gör det också.

Jag utgr ifrån att du gjorde som jag skrev i första steget, för att radera all data Sätter du in inOSX installitions skivan och när du valt språk osv och ska välja disk. Så väljer du i menyraden verktygsprogram sedan skivverktyg. Välj din HD och Radera sedan din disk. Jag förutsätter, som sagt var, att du kopierat all data.
Lycka Till

Tack!
Har inte plats att kopiera all data. Men jag kopierar mina viktigaste filer iaf(egna låtar, foton mm) till en extern hårddisk och går igenom datorn noga innan jag rensar den. Ska ändå skicka in den på service efter, så jag kommer troligtvis att behöva instalera om mina program sen iaf.

1
Bevaka tråden