Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

USB för långsamt för backup med Time Machine?

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 21:08

Måste börja köra ordentlig backup på min dator och Time Machine känns som det självklara valet. Tänkte köpa någon billig USB hårddisk eftersom min firewire port ständigt är upptagen av mitt ljudkort. Tänkte göra backup en gång i veckan eller så och förvara backup hårddisken på något säkert ställe.

Frågan är bara om det kommer vara plågsamt segt att ta backup med USB? Det är väl bara första gången som Time Machine backar upp hela systemet med program och sånt? Det kommer väl ta en evighet, men om det bara är en gång så är det väl ok.

Någon som har tips på bra och billig hårddisk?
Denna kanske? LaCie Little Disk 160GB, Sam Hecht

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-14 21:21

första backupen tar en jävla tid, sedan så är det inte mycket som ska ändras. själv så gör jag ungefär 10-200mb /backup o det går ganska fort med 10-12mb/s i skrivhastighet.

  • Medlem
  • 2008-07-15 07:49

@Jony: USB-diskar utan egen strömförsörjning är tyvärr allt för slöa för att Timemachine ska fungera optimalt. Om du skaffar en med ett eget nätaggregat så borde det dock gå finfint.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 10:04

Åja, visserligen är ju smådiskarna (som kan köras utan strömförsörjning) långsammare, men det går fortfarande bra att använda dem med TimeMachine.

Ja, det tar längre tid. Men jag har själv använt denna metod för att kunna göra kontinuerlig backup då jag varit på en längre resa. Mycket smidigt faktiskt.

Se till att ha en Intel-Mac och inte en G4/G5

Tänk på att överföring via USB 2.0 går mycket fortare på Intel Mac än på motsvarande G4/G5. Min gamla G5:a var skittrög med Time Machine och Western Digital MyBook USB 2.0. När jag sedan bytte till Intel Core 2 Duo var farten nästan fördubblad!!

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-15 14:02

Här fungerar det utmärkt på en iMac och en MacBook.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 17:22

Jag kör USB på min backup. Då jag bara har den till det och gör backup när jag inte sitter vid datorn gör att jag inte märker några problem alls med detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 18:09

USB funkar finfint och kommer inte vara någon flaskhals i det sammanhanget.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 20:33

Kanon, då satsar jag på det!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2008-07-17 07:45

Satsa på en Firewire hub istället då får du en stabilare lösning och slipper blanda in tangentbordsbussen USB i backupen

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:54
Ursprungligen av Erik_J:

Satsa på en Firewire hub istället då får du en stabilare lösning och slipper blanda in tangentbordsbussen USB i backupen

Förutsatt att hårddiskarna har Firewire, eller hur? Det fungerar alldeles utmärkt med en direktansluten USB-hårddisk. Vi har kört ända sedan Leopard släpptes utan problem - på ett flertal datorer.

Fungerar toppen med USB, det går tillräckligt fort, och tuggar ju dessutom på i bakgrunden.

Är själv inne på någon form av backup men har tänkt en disk kopplad till nätverket då jag har en ledig plats i routern. Är det en lösning som funkar bra?

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-08-01 21:49

du behöver en airport extreme(med senaste fw)/timecapsule för att få det att fungera bra.

jag har själv ingen dera men med en rad i terminalen kan man låsa upp spärren för lagring på valfri disk. För vissa fungerar detta bra, dessvärre inte för mig.. jag hittar diskarna men kan inte skriva till de via timemachine.

kort o gott skulle jag inte rekommendera denna "fullösning" då den inte är 100% funktionell o jävligt surt om man hamnar där efter en krash o inte kan hämta materialet, speciellt inte under installationsfasen då det inte går att mata in denna rad i terminalen.

//Tim

USB är ju bra mycket snabbare än att köra backup via Airport Extreme så det ska inte vara något problem (när den första, stora backupen är klar).

Min senaste TimeMachine backup för senaste timmen var bara på 56kb så det är inga jätte-överföringar timme-för-timme.

1
Bevaka tråden