Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med att ta bort mail från Exchange server då Entourage används

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
har ett problem som är lite märkligt, och som förföljt mig i de senaste två versionerna av Entourage. Kör 2008 nu, fullpatchad. När jag tar bort email i Outlook på jobbet (körs under XP) försvinner den från servern, men tar jag bort det i min Entourage klient därhemma så försvinner dom i Entourage men är när jag sedan kollar på jobbet där jag kör Outlook så är emailet inte borttaget. Det hjälper inte att göra en synk i Entourage; tömmer jag cachen i Entourage så trillar det borttagna emailet bort.

Någon som sett något liknande? F.n. vet jag inte vad för version av Exchange vi kör på jobbet, men skall ta reda på det.

Min internetleverantör, Perspektiv Bredband, har en speciell server för utgående epost som jag använder för min privata email (IMAP, MobileMe) men jag tror inte det är det som spökar eftersom jag kan skicka epost via Entourage...

/CX

Vi har inte exakt samma problem med macarna på jobbet, men lite åt det hållet: Om man raderar ett mail i Entourage så försvinner det faktiskt från Exchange-servern, men tar man bort en bilaga från ett mail så försvinner den från Entourage, men ligger kvar i Exchanges databas, såtillvida att den ej försvinner utan skulle "komma tillbaka" vid en omsynkning/ombyggning av databasen mot Exchange (vid korrupt databas) - bilagen syns faktiskt också i OWA eller från Outlook. Mycket märkligt detta också, tycker vi...

Det visar bara att Entourage inte är en fullständig outlook-klient.
Jag förstår inte varför MS inte kan klämma de tur sig och sluta larva sig med Entourage.

Jag har en användare vars inkorg aldrig synkas klart i Entourage men fungerar perfekt i Outlook. Detta problem innebär att hennes mejlb lir cirka 10 minuter sena i Entourage.

Jag läste lite om Entourage på en hemsida som jag inte kan hitta igen, men där menade författaren att grunden till problemen är att Microsofts Exchange grupp, som utvecklade den första Outlook klienten för Macen (OS9), lade ned utvecklingen av denna när dom inte såg ekonomi i produkten.

När sen Microsofts MacBU tog tag i utvecklingen byggde dom vidare på kodbasen för deras gamla emailklient istället för att göra produkten från scratch. Därför är Entourage, som du säger, inte en fullvärdig klient men den är så sakteliga på väg åt det hållet.

Å andra sida så kan jag inte låta bli att undra - hur svårt kan det vara?

/CX

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2008-07-15 17:12
Ursprungligen av Charles Xavier:

Jag läste lite om Entourage på en hemsida som jag inte kan hitta igen, men där menade författaren att grunden till problemen är att Microsofts Exchange grupp, som utvecklade den första Outlook klienten för Macen (OS9), lade ned utvecklingen av denna när dom inte såg ekonomi i produkten.

När sen Microsofts MacBU tog tag i utvecklingen byggde dom vidare på kodbasen för deras gamla emailklient istället för att göra produkten från scratch. Därför är Entourage, som du säger, inte en fullvärdig klient men den är så sakteliga på väg åt det hållet.

Å andra sida så kan jag inte låta bli att undra - hur svårt kan det vara?

/CX

Kalla mig cynisk, men jag är fullständigt övertygad om att det är ekonomiska orsaker - alltså att det ska finnas en fördel att köra Windows (Small Business) Server + Exchange + Windowsklienter + Outlook. Hade Entourage varit lika bra som Outlook hade fler företag haft fler macar på kontoren och det hade varit början till slutet på microsofts dominans.

Entourage kan inte ens lägga två bilder bredvid varandra i ett mail (tex i signaturen), något som Outlook klarar galant.

Det finns lite artiklar som visar hur snillrikt Exchange låser in användarna i en Windowsmiljö, men jag har ingen länk just nu (sitter på tåget med skabbig uppkoppling så det tar för lång tid att googla).

Men det är klart man blir sur. Programmen som ingår i Office 2008 är de enda program jag ogillar på macen. Vad är tex meningen med att inte kunna växla fönster på samma sätt som i andra macprogram? Och varför funkar inte exposé till 100% (markeringen hamnar utanför/bredvid fönstret)?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-15 16:44

Ja hur svårt kan det vara. De äger ju koden. Lyft ur och sätt in. Kan Apple göra det i iPhone och snart i Mac OS X 10.6 Mail så borde MS kunna också. Men det är väl ett ständigt mjölkande av oss kunder som gäller antar jag.

Jag hittade ett inlägg på Microsofts Entourageforum där någon annan haft liknande problem - jag postade ett inlägg där eftersom frågan än så länge inte var besvarad.

Mactopia Product Forums: How to delete messages on the exchange server?

/Mikael

1
Bevaka tråden