Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac.se vs. MobileMe

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket ger bäst valuta för pengarna då man jämför 99mac mot Me.com? Båda har ju utrymme för webbsidor alt. serverutrymme, båda har ju e-post och kalender. Vad ska man ta hänsyn till då man gör en bedömning och INTE har en iPhone?

Hos 99mac så vet vi vad priset är, dvs. 450 kronor i dagsläget och hos Apple med Me.Com så varierar uppgifterna om vad deras mer än dubbelt så dyra variant kostar, dvs. ungefär 800-1.200 kronor. Vissa val som finns hos Me.Com kanske det finns enklare och billigare lösningar till, går det t.ex att synka adressbok och kalender mot utrymmet på 99-servern? Finns det andra sätt att styra sina macar som står på annan ort än den som är kopplad till Me.Com-konto?

Ursprungligen av Olle@mac:

...med Me.Com så varierar uppgifterna om vad deras mer än dubbelt så dyra variant kostar, dvs. ungefär 800-1.200 kronor.

Varierar? MobileMe kostar 795 kr.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2008-07-15 13:42

Apple Store (Sverige) - MobileMe

En användare
795,00 kr
Familjepaket
1.195,00 kr

"The MobileMe Family Pack is an individual MobileMe subscription plus four Family Member Accounts, each with its own email address, iDisk folder, and 5GB of online storage space (40GB total online storage)."

Ursprungligen av Olle@mac:

Finns det andra sätt att styra sina macar som står på annan ort än den som är kopplad till Me.Com-konto?

När det gäller fjärrstyrning vet jag inte hur mobile.me fungerar men jag löser det med en gratis no-ip-tjänst och använder vnc eller ssh-protokollen. Finns andra gratismöjligheter som hamachi om man vill komma åt filer på ett enkelt sätt.

Men synka kalender o adressbok skulle vara bra om det fanns gratislösningar.

Kanske en sammanblaning mellan beloppen då Apple helt uppenbart och för många användare trots allt reserverat ca: 1.200 kronor för nämnda konto, något som knappast är en nyhet för någon som följt debatten de senaste 3-4 dygnen. Det hade varit rimligt om dom reserverade upp till 795 kronor eller följt sina egna löften om att reservera maximalt 1 dollar.

Please, tillbaka till trådens ämne, dvs. "Mac.se vs. MobileMe", dvs. ett försök att hitta vettiga lösningar för oss som börjat tveka inför MobileMe.

Ursprungligen av Olle@mac:

Kanske en sammanblaning mellan beloppen då Apple helt uppenbart och för många användare trots allt reserverat ca: 1.200 kronor för nämnda konto, något som knappast är en nyhet för någon som följt debatten de senaste 3-4 dygnen. Det hade varit rimligt om dom reserverade upp till 795 kronor eller följt sina egna löften om att reservera maximalt 1 dollar.

Men vad de reserverat och vad tjänsten kostar är ju två helt olika saker. Det som skett de senaste dagarna är ju uppenbarligen ett misstag. MobileMe kostar 795kr för en användare. Punkt slut. Att priset varierar är ju skitsnack.

Är sjukt nöjd med Me.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-15 20:58

me kan du väl ändå inte vara sjukt nöjd med än så länge?

Tjänsten har ju sedan startat fungerat från och till samt att all delar av den ännu inte är igång. Tycker faktiskt att apple borde släppt detta som en gratis beta för de som redan var .mac medlemmar och sedan släppt en skarp version när de fått ordning det hela.

När det väl kommer att fungera som det är tänkt tror jag att det kommer vara en bra tjänst, men än så länge har apple verkligen inte övertygat.

Jag skulle avvakta när det gäller me.com och se hur sync hastigheter etc utvecklas jämfört med .mac innan jag skulle skriva på för ett me.com abbonemang

  • Medlem
  • 2008-07-15 21:52

Ni som har testkört me's idisk - kan ni märka av något av de snabbare överföringhastigheterna som utlovades för oss européer?

Jag tycker inte det står mellan mac.se och MobileMe utan MobileMe och t ex Google. Skulle jag vilja gå från MobileMe skulle jag nog välja Google. Imap-mail, adressynk, blogg, bokmärken, bildgallery för 0kr om man klarar sig med 1GB utrymme. Finns även möjlighet att synka kalender men då krävs 3:epartsprogram.

Nån "iDisk" behöver jag inte.

Det går säkert att göra en blandning av olika program och tjänster på ett sätt som får det att likna mobileme, men för mig är det lätt värt de 795:- per år mobileme kostar.

mac.se är en bra och prisvärd tjänst men för mig ingen ersättare till mobileme.

Sist men inte minst, jag har redan köpt en del program på appstore som använder sync via mobileme, utan några behov av nya varianter för att få allt att fungera tillsammans. Kanonbra!

Jag skulle istället för Google ta en titt på GMX [ GMX - Free E-Mail - Webmail & POP3, IMAP ] som ger e-post, kalender och 5 GB serverutrymme för backuper. Dom har en smart variant med att hämta mail från andra konton som dom kallar för "Mail Collector", dom hämtar mitt på 99mac, Google, Telia och är IMAP. Dom har inte PicasaWeb, dvs. Googles variant för bilder. Fast detta förslag klår änndå inte det som vi redan har via 99se.

Jag förstår Rickards något irriterande reaktion på mina formuleringar, dom gick att missförstå... låt säga att prisuppgifterna bäddade fär missförstånd, så långt är jag med dig.

Olle, hur många varianter behöver du? Du använder mac.se men sen också gmx för att hämta dina mac.se mail. Och sen har jag för mig att du sagt att du kör .me också. Körigt med alla olika konton?

Ursprungligen av akerstrom:

Olle, hur många varianter behöver du? Du använder mac.se men sen också gmx för att hämta dina mac.se mail. Och sen har jag för mig att du sagt att du kör .me också. Körigt med alla olika konton?

Skarpsynt kan man kalla din iaktagelse. Så här är det för min del. Jag har länge övervägt att gå vidare i livet och inte ödsla tid på 99.se som för min del tjänat ut sitt syfte, jag tycker att det är för stort och jag söker ett mindre forum för diskutionerna och andra tjänster när man ändå har en dator. Undrar hur många som tröttnat på att få höra att "det här har det redan skrivits om"... påminner om när det blir för många råttor i boet - dom har svårt att hålla sams när gruppen blir för stor.

Kanske är det också så att jag tröttnat på kidsen, allt i fart med att jag nu närmar mig de 60, har inte så mycket gemensamt med 18-20 åringar. Till saken hör att jag har hållit på med mac i 16 år och min hängivenhet till Apple & Jobs är inte så brinnande längre.

I letandet efter ett sådant perfekt forum så är jag lite utav en sökare, och kanske är me.com den optimala varianten oavsett kostnaden. Nu är det så att jag gör min egen utvärdering av Me.com de dagar som är gratis och möjligen så skrotar jag 99se, G-Mail och GMX innan nästa vår. Jag skulle iof kunna nöja mig med det Telia änndå förser mig med... men fy så tråkigt vill jag inte att det ska vara eller se ut.

Men Akerstrom, att jag råkar ha för många mailadresser gör inte så mycket då jag bara använder GMX för att kolla posten från ALLA konton, finns liksom inget annat sätt att utvärdera än att testa vad dom ger i utbyte.

Jag använder MobileMe på mina datorer och när jag är hos polaren med min bärbara kommer jag blixtsnabbt åt min dator hemma antingen genom "screenshare" eller "disk-åtkomst".

Sync-ningen fungerar även detta utmärkt mellan datorerna och att man kan lägga till flera datorer (på singelpaketet) är även detta ett stort plus. Så jag betalar gladeligen 795:- om året för MobileMe.

Dessutom ligger ju MobileMe (fd .Mac) redan i 'System Preferences" (efter uppdatering) på macen. Enkelt att logga in och integrerat i systemet från början.
Öppna Finder och där ser du dina datorer kopplade till MobileMe, klicka på datorn du vill ha tillgång till, klicka 'Screen Share' för att styra datorn eller bara logga in på hårddisken för filåtkomst.

Kan det bli enklare?

Om jag var i ditt ställe skulle jag skaffa min egen domän som jag sedan har full kontroll över. Då kan du få till dina egna tjänster precis som du vill. Nu för tiden är det hyggligt smidigt att sätta upp sånt, t.ex. joomla.org har bra grejer. Blir det problem med webbhotellet du använder är det bara att flytta allt. Det är lite krångligare med t.ex. me.com/gmail/hotmail där du är "fast" med din mailadress (såvida du inte kör din egen domän mot me.com vilket funkar bra (jag har gjort det med mac.com))

Lycka till!

Ursprungligen av akerstrom:

(såvida du inte kör din egen domän mot me.com vilket funkar bra (jag har gjort det med mac.com))

Låter klart intresant - vad kostar sådant, typ regga en domän alltså - kommer man att kunna kombinera eget domännamn med apples groups & me.com ?

Den ort som jag bor på hade för 2 år sedan 807 innevånare och en aktiv idrotsförening där många av oss är medlemmar - dom saknar vettiga webbsidor och där kanske "Groups" ihop med ett Me.com skulle vara vad jag vill få ut av ytterligare några år av datoranvändande. En grupp på max 1000 användare känns för min del bättre än ett storforum som man lätt går villse i.

Tack Akerstrom,

Har nu reggat en ".info" domän för 59 kronor/år via Loopia, blev förvånad över att det var så billigt... den blir nog godkännd närmsta dygnen. Hade velat haft en ".se-adress" men den jag ville ha ledde till ett hem för mindre lyckligt lottade barn. Efter lite tänkande blev det bra med att även kunna använda ÅÄÖ i domännamnet, är ju godkännt sedan några år tillbaka. Min ort heter Äspered.

En kompleterande fråga: Kan man peka den adressen mot det utrymme som jag har här på 99se eller är det klokare med Me.com?

1
Bevaka tråden