Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tredjepartsladdare funkar inte till iPhone 3G

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle precis ladda upp min iPhone 3G för att den var helt urladdad, men min laddade verkade inte vilja ge ström, när jag till slut fick igång den igen och skulle stoppa i laddaren så stod det att tredjepartsladdare INTE funkar på iPhone 3G.

Synd, en tabbe av Apple.

Ibland tröttnar man på Apple och deras specialvarianter.

När ni säger "laddare" menar ni själva kabeln? Jag har laddat min iPhone 3G hela dagen med fulsladden jag köpte på Teknikmagasinet för ett halvår sedan.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

När ni säger "laddare" menar ni själva kabeln? Jag har laddat min iPhone 3G hela dagen med fulsladden jag köpte på Teknikmagasinet för ett halvår sedan.

Jaså? Min ladare från Macoteket funkar då inte.

Ursprungligen av Patrik D:

Jaså? Min ladare från Macoteket funkar då inte.

Det står inget namn på min sladd, men den ser exakt ut som denna. Fungerar att ladda nya och gamla iPhone i både dator och Apple's väggadapter.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Det står inget namn på min sladd, men den ser exakt ut som denna. Fungerar att ladda nya och gamla iPhone i både dator och Apple's väggadapter.

Jag menade alltså väggladdare, inte sladdar, det tror jag iPhonen har svårt att känna skillnad på om du stoppar in den i väggadapter från Apple.

Men jag tror att dom har gjort detta för att dom har optimerat batteriet och deras laddare till 100%.

Arbiträr, godtycklig, nyckfull, egenmäktig - Ledorden som laddartillverkarna verkar ha letts av vid kontaktkonstruktionen.

Jag har köpt fyra olika och inte en endaste en är det helt säkert att den funkar varje gång med gamla iPhone. Iof så är tre riktiga billighetsexemplar, men den sista jag köpte kostade som en halv iPhone, eller det kändes så iallafall.

Ja det här var en FET besvikelse. Jag installerade en iPhone kompatibel laddare/musik adapter i min bil för bara ett par månader sedan som har funkat skitbra med min iPhone. Den var rätt dyr faktiskt. Och nu är den VÄRDELÖS. Varför Apple? Varför?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 12:58

Så här är det.... I början hade iPodarna Firewire och USB-interface men kunde bara laddas via Firewire (12V). Nästan generations iPodar kunde laddas med både Firewire och USB-interface (5V). Ytterligare en generation senare så kunde iPodarna bara synkas med USB-interface men fortfarande laddas med både Firewire och USB. Nu har vi kommit så långt i "utvecklingen" att det inte längre går att ladda med Firewire utan enbart med USB.

Tyvärr så var Firewire-laddpinnarna mycket flexibla och trevliga att använda och dessutom de enda laddpinnar som fungerade på alla iPodar, så därför använde de flesta tillverkare Firewire-pinnarna för laddning. Nu har Apple valt att inte stödja firewire-laddning längre och väldigt många tillbehör som har tillhandahållit laddning fungerar inte längre.

Det här har inget att göra med vilken sladd man har mellan laddaren och iPhone. Det beror helt på om laddaren använder 5V USB pinnarna för laddning eller om den använder 8-30V firewire-pinnarna för laddning.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 16:47
Ursprungligen av ridax:

Det här har inget att göra med vilken sladd man har mellan laddaren och iPhone. Det beror helt på om laddaren använder 5V USB pinnarna för laddning eller om den använder 8-30V firewire-pinnarna för laddning.

Vad har firewire med USB att göra? Förklara gärna det där lite mer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 17:49
Ursprungligen av Jetwash:

Vad har firewire med USB att göra? Förklara gärna det där lite mer.

Jag förstår inte riktigt frågan.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 18:22
Ursprungligen av ridax:

Jag förstår inte riktigt frågan.

Alla USB sladdar måste väl leverara 5V eller? Men du blandar in firewire i det hela, jag förstår inte det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 18:32
Ursprungligen av Jetwash:

Alla USB sladdar måste väl leverara 5V eller? Men du blandar in firewire i det hela, jag förstår inte det.

Ja, alla USB-laddare levererar 5V. Men vem har sagt att det är USB-laddare som diskuteras i tråden som inte fungerar? Det står ingenting om att de icke fungerande laddarna skulle vara USB-laddare, tvärtom så var ju en av dem en billaddare, som typiskt brukar vara anslutna till firewire-laddpinnarna.

När det gäller USB-laddare så krävs det att de sätter USB-datapinnarna på ett speciellt sätt för att den skall fungera. Vissa USB-laddare har tidigare haft problem med detta, men det har iPodarna krävt ganska länge (sedan iPod video kom ungefär tror jag), så det är ju ingen nyhet precis.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2008-07-13 19:37
Ursprungligen av ridax:

Ja, alla USB-laddare levererar 5V. Men vem har sagt att det är USB-laddare som diskuteras i tråden som inte fungerar? Det står ingenting om att de icke fungerande laddarna skulle vara USB-laddare, tvärtom så var ju en av dem en billaddare, som typiskt brukar vara anslutna till firewire-laddpinnarna.

När det gäller USB-laddare så krävs det att de sätter USB-datapinnarna på ett speciellt sätt för att den skall fungera. Vissa USB-laddare har tidigare haft problem med detta, men det har iPodarna krävt ganska länge (sedan iPod video kom ungefär tror jag), så det är ju ingen nyhet precis.

Fast när fanns det en firewire laddare till iPhone? Billaddarna är också USB.

Jaja skitsamma, det viktigaste är att vi får klarhet vilka laddare som funkar och inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-13 20:40
Ursprungligen av Jetwash:

Fast när fanns det en firewire laddare till iPhone? Billaddarna är också USB.

Vadå? Det finns ju massvis med laddare, speciellt till bilar, högtalarsystem m.m. som laddar via Firewire-pinnarna. Det är mer regel än undantag att de laddar via Firewire-pinnar. Det är ju just det då får bevis på i den här tråden... Hur kan du för övrigt konstatera att de är USB-laddare, om de inte har just en USB-kontakt? De flesta billaddare kommer ju inte med USB-kontakt utan en integrerad sladd med en vanlig iPod-dockkontakt. Då måste du ju mäta på dock-kontakten för att konstatera om det är en USB eller Firewire-laddare. Har du gjort det på alla billaddare för att kunna konstatera att "billaddarna är också USB"?

Om du själv vore tillverkare, vad skulle du då välja? Ladda via pinnar som accepterar 8-30V DC, som fungerar med alla iPods med dockkontakt (som dittills gjorts) och som inte kräver något annat än en enkel DC spänning, eller ladda via pinnar som kräver 5V DC, där det krävs speciellt arrangemang för att även sätta 2 datapinnar, som inte fungerar med alla iPods med dockkontakt som dittills gjorts...

Jag tycker inte det är konstigt alls att tillverkare har använt Firewire-pinnarna för att ladda. Det konstiga är att Apple helt plötsligt slutar att stödja Firewire-laddning. Det är ju inte bara 3:e-partstillverkare som inte fungerar. Även Apples egna firewire-laddare har ju slutat att fungera, och de har själva tidigare på hemsidan promotat just att den har fungerat med alla modeller medan USB bara fungerar med senare modeller.

Senast redigerat 2008-07-13 20:50
Ursprungligen av ridax:

Jag tycker inte det är konstigt alls att tillverkare har använt Firewire-pinnarna för att ladda. Det konstiga är att Apple helt plötsligt slutar att stödja Firewire-laddning. Det är ju inte bara 3:e-partstillverkare som inte fungerar. Även Apples egna firewire-laddare har ju slutat att fungera, och de har själva tidigare på hemsidan promotat just att den har fungerat med alla modeller medan USB bara fungerar med senare modeller.

Tack för att du delar med dig med din kunskap! Jag tycker också det är märkligt att Apple helt plötsligt gör detta. Det måste orsaka MYCKET problem för alla som tillverkar laddare, adaptrar, tillbehör...

Men. Jag undrar om det finns något sätt att lösa detta in addendum, alltså konvertera en gammaldags kontakt till en som funkar med en iPhone 3G?

USB-laddare ger inte ifrån sig någon data så datapinnarna borde vara inaktiva. Det är jord och röd som levererar 5V-likström. Dom andra ledarna/pinnarna är ointressanta. Menar du att piratladdare inte följer USB-standarden med 5V på jord och röd? Då kan dom ju inte ladda något som har med USB att göra. Då är dom inte bara värdelösa för iPhone - utan för allt som finns.

Ursprungligen av ridax:

När det gäller USB-laddare så krävs det att de sätter USB-datapinnarna på ett speciellt sätt för att den skall fungera. Vissa USB-laddare har tidigare haft problem med detta, men det har iPodarna krävt ganska länge (sedan iPod video kom ungefär tror jag), så det är ju ingen nyhet precis.

Idag köpte jag en 12V cigarettuttag till USB på Kjell & Company, 119 kr. Den funkade fint till min iPhone 3G. Jag använde då USB kabeln jag fick med telefonen i ciggadapterns uttag.

Har mailat med Dension som är återförsäljare av NEOs Volvo-iPod/iPhone adapter, hoppas att de kan hjälpa till på nåt sätt, återköp eller liknande...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-14 23:39
Ursprungligen av svantet:

Har mailat med Dension som är återförsäljare av NEOs Volvo-iPod/iPhone adapter, hoppas att de kan hjälpa till på nåt sätt, återköp eller liknande...

Tja... tycker inte det är riktigt rimligt att begära återköp på en produkt som ju gjorde det som de utannonserade, dvs fungerade med iPhone 2g. Att den inte fungerar med framtida produkter är väl knappast något man skall skylla på dem? Be snarare Apple att betala din biladapter, eftersom de byter policy mellan varje generation...

Nu vill jag ju inte påstå att du gör något fel, som hör efter om de kan hjälpa dig...

För övrigt så tror jag det är sagt att Apple skall komma med en adapter (troligen en kort "extension" som konverterar gamla ladd-system så att de fungerar på den nya iPhone 3g.

Ursprungligen av ridax:

För övrigt så tror jag det är sagt att Apple skall komma med en adapter (troligen en kort "extension" som konverterar gamla ladd-system så att de fungerar på den nya iPhone 3g.

Wow, bra nyheter! Kan du säga var du läst detta?

Jag fattar inte hur iPhone kan känna att det är "fel" USB-laddare? USB-kontakten tar 5V på jord och röd - den funkar i en dator. USB-laddaren (en pirat) ger 5V på jord och röd - men iPhone reagerar inte.

Detta är ett stort mysterium som även en ingenjör har problem med. Det är 5V likspänning på samma ledare i båda fallen. Situationen är identisk i båda fallen. I det ena fallet laddas iPhone'n - i det andra inte.

Bit i den!

(när det gäller själva sladdarna - USB<>iPod-kontakt - så kan man köra med vad som helst. Jag har provat tre olika svinbilliga pirater - funkar fint)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 12:57

Det där är ingen konst Zimmerman. Din ingenjör får ta och mäta lite på datapinnarna också så ser du skillnaden... Lägg runt 2.5V (via motstånd!) på dessa pinnar så skall du få se...

Jag förstår inte? Ligger spänning även på datapinnarna på piratladdaren? Isåfall är det ju bara att bryta dom.

Ursprungligen av ridax:

Det där är ingen konst Zimmerman. Din ingenjör får ta och mäta lite på datapinnarna också så ser du skillnaden... Lägg runt 2.5V (via motstånd!) på dessa pinnar så skall du få se...

Senast redigerat 2008-07-15 14:59

Jag provade att frigöra datapinnarna och bara köra svart/röd (jord/plus). Det funkade inte. Alltså måste Apple ha lagt in någon fas med info på datapinnarna i sin laddare - kanske en USB-header/protokoll-snutt.
Jag utgår ifrån att man kan ladda iPhone'n med USB-sladden på en dator vilken som helst med USB?

Jag fattar inte varför Apple bemödat sig om detta tjafs. Det har i alla fall inte med proprietära/ekonomiska faktorer att göra då dom i övrigt uppmuntrar tredjepartstillbehör och t.o.m. promotar och säljer dessa på Apple Store.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 17:27

Zimmerman: De uppmuntrar tillverkare som betalar licens till dem... från många tredjepartstillverkare får de inga intäkter vilket gör Apple sura... Sedan om det är därför som de joxat till USB-laddningen vet jag inte.

Alltså, vad jag ville ha sagt, var att många, framför allt äldre, USB laddare bara la på 5V på USB power och då fungerar de inte med nyare iPod och iPhone. Det krävs också att du lägger på spänning på datapinnarna på det sätt som jag angav.

Men om du har en ingenjör där så borde det väl inte vara någon konst att mäta fram det där...

svantet: Nej, jag kan inte säga hur jag vet det...

Då måste det också ligga spänning på datapinnarna i en dator. Annars skulle ju inte en iPhone acceptera när man laddar från en dators USB-uttag.

Ursprungligen av ridax:

Zimmerman: De uppmuntrar tillverkare som betalar licens till dem... från många tredjepartstillverkare får de inga intäkter vilket gör Apple sura... Sedan om det är därför som de joxat till USB-laddningen vet jag inte.

Alltså, vad jag ville ha sagt, var att många, framför allt äldre, USB laddare bara la på 5V på USB power och då fungerar de inte med nyare iPod och iPhone. Det krävs också att du lägger på spänning på datapinnarna på det sätt som jag angav.

Men om du har en ingenjör där så borde det väl inte vara någon konst att mäta fram det där...

svantet: Nej, jag kan inte säga hur jag vet det...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 19:28
Ursprungligen av Zimmerman:

Då måste det också ligga spänning på datapinnarna i en dator. Annars skulle ju inte en iPhone acceptera när man laddar från en dators USB-uttag.

Ja, det gör det ju också...

Så vad Apple gjort nu är att lägga en spänning som motsvarar datas/grund-spänningen på USB-standardens datapinnar? USB-laddaren låtsas vara en dator?
Isåfall; Varför? Kinesiska tredjepartstillverkare - dom som inte ger Apple en enda spänn - har givetvis listat ut detta och skeppslaster är på väg till USA och Europa. Jag fattar inte logiken hos Apple i detta fall.

Ursprungligen av ridax:

Ja, det gör det ju också...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-15 20:05

Nej, det är totalt ologiskt... men så är det i alla fall. Men det var inte nytt iom iPhone 3g som de gjorde den förändringen. Det var längesedan, någon gång ungefär när iPod Video kom först kanske det var, kommer inte ihåg exakt.

De KAN ju ha haft något annat syfte än att stänga ut 3:e-partstillverkare också. Kanske de ville förhindra att de låg och belastade USB-spänningen när datorn inte var påslagen eller något liknande. Kanske det i någon typ av konfiguration uppstod någon konflikt på grund av något sådant? Ingen aning faktiskt, bara förklarar vaför det inte fungerade för dig.

Men...om det var så länge sedan så undrar man ju varför inte tredjepartarna har justerat sina prylar...och varför en del klagar att deras grejer som dom använder till sprillenya iPods och t.o.m. iPhone 2.5 INTE funkar till iPhone 3G.

Ursprungligen av ridax:

Nej, det är totalt ologiskt... men så är det i alla fall. Men det var inte nytt iom iPhone 3g som de gjorde den förändringen. Det var längesedan, någon gång ungefär när iPod Video kom först kanske det var, kommer inte ihåg exakt.

De KAN ju ha haft något annat syfte än att stänga ut 3:e-partstillverkare också. Kanske de ville förhindra att de låg och belastade USB-spänningen när datorn inte var påslagen eller något liknande. Kanske det i någon typ av konfiguration uppstod någon konflikt på grund av något sådant? Ingen aning faktiskt, bara förklarar vaför det inte fungerade för dig.

Bevaka tråden