Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telenor bondfångare?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Läste på IDG om en person som köpte Telenors maxtaxa men blev debiterad tusentals kronor för att han använt fel APN (fortfarande Telenors APN). Är det inte fördjävligt vilka metoder de använder för att blåsa oss? Jag tycker det blir oftare och oftare man läser om sån här skit och blir lika irriterad varje gång.

Hur ska man stoppa företag som håller på så här?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 08:35

Lätt läs avtalen innan du betalar inte efter räkningen kommer och gillar du inte det som du får köp inte.

Allt för ofta som personer som figurerar i sådana artiklar tror att det är säljarens ansvar att vara den som tänker kritiskt..

Ja, det är självklart att man ska läsa innan man skriver på, problemet uppstår förstås bara när säljaren använder sig av oärliga avtal. (med oärliga menar jag såna som avsiktligt skrivits så att de ska kunna missförstås, är hysteriskt långa eller helt enkelt så krångliga att kunden inte ska förstå förrän det är försent)

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:30
Ursprungligen av akerstrom:

Ja, det är självklart att man ska läsa innan man skriver på, problemet uppstår förstås bara när säljaren använder sig av oärliga avtal. (med oärliga menar jag såna som avsiktligt skrivits så att de ska kunna missförstås, är hysteriskt långa eller helt enkelt så krångliga att kunden inte ska förstå förrän det är försent)

Menar du att det är det Telenor har gjort?

Nu gjorde jag mitt inlägg mer ur ett generellt perspektiv då jag såg artikeln där en kund ansåg att så skett. Jag har dock inte sett det avtal han skrev på så jag kan inte säga att det stämmer i det här unika fallet.

Det jag ser på deras hemsida är att de skriver:

"Har du en ny mobil är den förinställd med rätt inställningar och du surfar för maxtaxa 19 kr/dygn direkt."

Det står dock tydligt vilken APN man ska använda så man måste ju kontrollera att det är rätt. Att skriva att en ny mobil är förinställd med rätt inställningar är ju förstås rent lurendrejeri då de inte är det. (möjligtvis en mobil som levererats från Telenor, men det är inte alla som kommer från dem själva.)

Många reagerar på vissa ord och läser inte detaljerna, det känner förstås säljarna till och utnyttjar. T.ex. "har du en ny mobil har den rätt inställningar", eller, du får "mobilt bredband" (trots att hastigheten i normalfallet aldrig når upp till vedertagen bredbandshastighet) vilseleder, enligt min uppfattning, köparen.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 15:42
Ursprungligen av akerstrom:

Nu gjorde jag mitt inlägg mer ur ett generellt perspektiv då jag såg artikeln där en kund ansåg att så skett. Jag har dock inte sett det avtal han skrev på så jag kan inte säga att det stämmer i det här unika fallet.

Så utan särskilt mycket information antyder du att Telenor är bondfångare och drar igång en omröstning som pekar mot att det är bedrägeri det handlar om?

Om det är så borde de blivit anmälda för granskning för länge sedan.
Kollade genom mitt avtal med telenor.

Är van att läsa avtal då jag jobbar fackligt hälften av tiden jag spenderar på mitt arbete.

Visst finns det utrymme för tolkningar. Men så är alla avtal. Om man är osäker på vad en punkt betyder så får man höra säljarens tolkning. Inte säkert att det stämmer med verkligheten.

Oftaste glömmer kunder bort vad som står i avtalet man skriver på.
Tror ofta det är där som det brister. Att kunden förutsätter att det är på ett sätt. Men istället för att ifrågasätta så kör man på ändå.

Ett stort företag (som telenor) har säkert flera företrädare som de lokala företagarna kontaktar när det uppstår en konflikt.

Man ska också tänka på att säljaren arbetar med att sälja telefoner.
Kunden arbetar arbetar väldigt sällan med att köpa abonnemang.

Det man borde tänka på att göra, även om det är mycket kunder i butiken när man köper en vara och man ska skriva på ett avtal. LÄS I GENOM AVTALET.

Gäller det en rörlig summa måste man ju veta vad man skriver på.
T.ex telefon, el, räntor osv

Hoppas det givit någon lite mer kött på benen.

Jag tyckte att jag hade tillräckligt med information för att ta upp frågan. Håller du inte med?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:49
Ursprungligen av akerstrom:

Jag tyckte att jag hade tillräckligt med information för att ta upp frågan. Håller du inte med?

Nej, jag håller inte med om att det är ok att beskylla Telenor för bondfångeri och bedrägeri. Oklara avtal, luddiga klausuler och usla instruktioner är en sak - brott en helt annan.

Ursprungligen av Northwiz:

Nej, jag håller inte med om att det är ok att beskylla Telenor för bondfångeri och bedrägeri. Oklara avtal, luddiga klausuler och usla instruktioner är en sak - brott en helt annan.

Nåväl, nu är det ju du som dragit in ordet bedrägeri i sammanhanget så det får du stå för själv.

Min uppfattning är att många företag, bl.a. Telenor, försöker hålla sig så nära gränsen för vad som är tillåtet. Något som i många fall gör att de går över gränsen och bestraffas för detta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:34
Ursprungligen av akerstrom:

Nåväl, nu är det ju du som dragit in ordet bedrägeri i sammanhanget så det får du stå för själv.

Min uppfattning är att många företag, bl.a. Telenor, försöker hålla sig så nära gränsen för vad som är tillåtet. Något som i många fall gör att de går över gränsen och bestraffas för detta.

Jo, jag har förstått det - sedan kan du ju slå upp ordet bondfångeri - bara som en övning.

Ursprungligen av Northwiz:

Jo, jag har förstått det - sedan kan du ju slå upp ordet bondfångeri - bara som en övning.

Jag slog upp det på wikipedia (hoppas den är ok) och klipper in: "" bondfångare (av ty. bauernfänger) beskrivande en person utnyttjar någons dumhet eller godtrohet. Jag vet inte varför du inte kunde slå upp det själv men jag hade tid över att hjälpa dig med det så det är ok, för den här gången.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 16:14
Ursprungligen av akerstrom:

Jag slog upp det på wikipedia (hoppas den är ok) och klipper in: "" bondfångare (av ty. bauernfänger) beskrivande en person utnyttjar någons dumhet eller godtrohet. Jag vet inte varför du inte kunde slå upp det själv men jag hade tid över att hjälpa dig med det så det är ok, för den här gången.

Jag var osäker på att du verkligen förstod innebörden i ordet. Nu vet du i alla fall vad det betyder.

Ursprungligen av akerstrom:

Nåväl, nu är det ju du som dragit in ordet bedrägeri i sammanhanget så det får du stå för själv.

Min uppfattning är att många företag, bl.a. Telenor, försöker hålla sig så nära gränsen för vad som är tillåtet. Något som i många fall gör att de går över gränsen och bestraffas för detta.

Mycket som sker inom väggarna på företag vet ju inte allmänheten om.
Ofta får anställda skriva på tystnadsplikt.

Så det kan stämma att många företag är väldigt nära gränsen.

Kan informera att när det gäller fackligt arbete så är företagen ofantligt nära gränsen många gånger. ibland går de över gränsen också.

Ett exempel på Telenors affärsmetoder. På nedanstående länk berättar man om sitt mobila bredband:

Telenor Privat: Mobilt Bredband (Mobiltelefoni)

"Du har möjlighet att surfa i en hastighet upp till 3,6 Mbit/s med ditt Mobila Bredband." skriver man i säljtexten.

Om man bemödar sig att borra lite djupare så hittar man en annan text:

"Hastigheten varierar, ligger i normalfallet som högst ca 1-1,5 Mbit/s i nedlänk."

Först säger man alltså att hastigheten är upp till 3,6 Mbit, på annan plats att hastigheten i normalfallet är som högst 1-1,5 Mbit.

Den hastighet de annonserar är i själva verket inget du kommer att få ta del av, normalkunden kommer bara uppnå 30 % av den hastigheten.

Är det seriöst eller bondfångeri?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:54
Ursprungligen av akerstrom:

Är det seriöst eller bondfångeri?

Uttrycker du dig klumpigt, blandar olika tekniska termer och krånglar till det så är det precis det du gör - inte bondfångeri. Nu är det ju tämligen uppenbart att du utgår ifrån att Telenor gör detta fullt medvetet och att det är ett led i deras marknadsföring. Du ger intryck av att ha ett väl utvecklat agg mot marknadsföring i allmänhet och försäljare i synnerhet eftersom du inte heller drar dig för personangrepp.

Det senare förlorar du mest på själv.

Ursprungligen av Northwiz:

Uttrycker du dig klumpigt, blandar olika tekniska termer och krånglar till det så är det precis det du gör - inte bondfångeri. Nu är det ju tämligen uppenbart att du utgår ifrån att Telenor gör detta fullt medvetet och att det är ett led i deras marknadsföring. Du ger intryck av att ha ett väl utvecklat agg mot marknadsföring i allmänhet och försäljare i synnerhet eftersom du inte heller drar dig för personangrepp.

Det senare förlorar du mest på själv.

Då får jag väl förlora på det då, för mig är det viktigt att säga ifrån när jag anser något är fel.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 10:35
Ursprungligen av akerstrom:

Då får jag väl förlora på det då, för mig är det viktigt att säga ifrån när jag anser något är fel.

Vilka ord ska du ta till då det verkligen handlar om brott då?

Ursprungligen av Northwiz:

Vilka ord ska du ta till då det verkligen handlar om brott då?

Hur tänker du nu, vill du att jag ska räkna upp ord eller håller du bara på och tramsar?

Jag Älsssskkkkaaaaarrrrrr Telenor, under alla år som jag har haft dem bara som en kontrast till hela den här i mina öron smått ironiskt och löjliga tråden. Instämmer med ntity, gillar du inte ett företag hitta ett annat. Det är det konkurrens handlar om på marknaden, svårare är det inte.

Senast redigerat 2008-07-17 17:23
  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-17 16:15
Ursprungligen av akerstrom:

Hur tänker du nu, vill du att jag ska räkna upp ord eller håller du bara på och tramsar?

Nej, jag tänker inte tramsa längre. Det är uppenbart att du inte riktigt fattar galoppen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 21:46

Det är upp till 3.6 även om du endast får ut 1.6 eller 0.2 eller vad det nu handlar om, det är seriös marknadsföring.. Det är som sagt inte säljaren som har ansvaret att vara den kritiska rösten.

Om man inte fattar det tycker jag personligen att men får det som man förtjänar.

Ursprungligen av ntity:

Det är upp till 3.6 även om du endast får ut 1.6 eller 0.2 eller vad det nu handlar om, det är seriös marknadsföring.. Det är som sagt inte säljaren som har ansvaret att vara den kritiska rösten.

Om man inte fattar det tycker jag personligen att men får det som man förtjänar.

Du får kalla det vad du vill (jag förstår att du arbetar med samma metoder), i verkligheten är det bondfångeri. Det där snacket du kör med har jag hört till leda på säljkurser, "förvanska sanningen utan att direkt ljuga, då har du lagen på din sida". "Det är kunden som väljer att köpa, då får de också ta ansvar för att de förstått".

Det där snacket äcklar mig!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 22:45
Ursprungligen av akerstrom:

Du får kalla det vad du vill (jag förstår att du arbetar med samma metoder), i verkligheten är det bondfångeri. Det där snacket du kör med har jag hört till leda på säljkurser, "förvanska sanningen utan att direkt ljuga, då har du lagen på din sida". "Det är kunden som väljer att köpa, då får de också ta ansvar för att de förstått".

Det där snacket äcklar mig!

Jag har aldrig jobbar som säljare för något i mitt liv, och en av de största irritationsmomenten i mitt arbete är säljare som sålt saker som de inte vet hur det fungerar eller för den delen saker som kunderna inte vet hur det funkar.

Men det är fortfarande kundens "fel" i slutändan om de har köpt något som de inte kan hantera.

Jag är mest bara less på vad jag anser är idioter som skyller på någon annan för saker som de själva i slutändan ställt till med.

Jag tycker att man kan lägga vissa krav på operatörerna. De marknadsför en tjänst för privatpersoner och man kan inte kräva att de ska veta precis hur det fungerar. Jag anser mig själv vara relativt kunnig men har inte den blekaste om vad en APN är. Hade jag fått inställningarna skickade till telefonen hade jag nog gått på samma sak.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 23:44
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker att man kan lägga vissa krav på operatörerna. De marknadsför en tjänst för privatpersoner och man kan inte kräva att de ska veta precis hur det fungerar. Jag anser mig själv vara relativt kunnig men har inte den blekaste om vad en APN är. Hade jag fått inställningarna skickade till telefonen hade jag nog gått på samma sak.

Det är därför som du nu ser abben annonserade som 6-8Mbit 12-24Mbit osv, spec då det gäller ADSL då det är omöjligt att sälja ett abb som 8Mbit endast med den tekniken.

Problemet med kunder som köper saker utan att veta vad det är finns inte bara bland privatpersoner kan jag lova, även de som köper 10Gbit accesser har problem med detsamma.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-16 12:59
Ursprungligen av Marcus K:

Jag tycker att man kan lägga vissa krav på operatörerna. De marknadsför en tjänst för privatpersoner och man kan inte kräva att de ska veta precis hur det fungerar. Jag anser mig själv vara relativt kunnig men har inte den blekaste om vad en APN är. Hade jag fått inställningarna skickade till telefonen hade jag nog gått på samma sak.

Instämmer. Säljer du en vara, en produkt eller tjänst - se till att informera och ha klara instruktioner. Det handlar om kommunikation och tydlighet men det finns kunder som fyller i själv när de inte förstår eller inte vill förstå. Det finns kunder som med osviklig precision alltid tolkar en regel, ett avtal eller en klausul till deras egen fördel - hur orimligt det än kan te sig. Det är en slags önsketänkande där de vill att saker och ting ska vara på ett visst (deras) sätt. den typen av kunder får du problem med hur seriös du än är och hur mycket information du än vräker över dem.

Sedan finns det försäljare och företag som är oärliga och som har som affärsidé att lura sina kunder (offer). Låt oss för enkelhetens skull skala bort båda kategorierna. De är undantag så kanske vi kan enas om att bra handböcker, tydliga instruktioner och tydliga avtal hjälper båda parter.

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2008-07-15 17:48

jag måste då säga att problemet är delat.

varför har telenor flera apn för sina svenska kunder från början? o speciellt med olika debitering. det är bara ett bekymmer, för båda parter.

sedermera så tycker jag faktiskt att man kan ifrågasätta vad en person som inte är påläst ska med en produkt till?

Produkter har de flesta inte för själva produktens skull utan för vad den kan åstadkomma, det är DET som är målet. Jag är t.ex. inte en fantast av mobilt bredband, däremot gillar jag skarpt att nå internet var jag än är. Om jag måste vara expert på mobilt bredband för att kunna nå internet är det illa. Likväl om jag måste vara bilmekaniker för att kunna åka till jobbet.

Det blev uppenbart att jag dels inte lyckades klargöra vad jag avsåg med tråden och att jag inte förstått att det nu för tiden råder andra "regler" på marknaden. Ursäkta att jag besvärade församlingen, det ska inte upprepas.

1
Bevaka tråden