Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning: Uppstartsproblem pga saknad /etc/hostconfig

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-03-15 15:02

Jag har just fått upp min gamla Powermac med 10.4.11 efter att den vägrat starta. Den exakta orsaken till haveriet är okänt, men Macen hamnade i Single User Mode (SUM) på grund av att filen /etc/hostconfig saknades efter installation av den senaste batchen uppgraderingar. Det var Security Patch 2008-001, Quicktime 7.4.1, iTunes 7.6.1 och Quicktime Broadcast Server (version tyvärr okänd). Jag är osäker på om installationen verkligen orsakade detta, men problemet yttrade sig i alla fall vid omstarten direkt efteråt.

Hur som helst, om detta skulle hända någon annan, här är vad som hände och lösningen:

Jag gjorde inte som jag brukar innan jag installerade patcharna. Jag startade inte om, hade en upptid på 54 dagar innan installation. Jag körde heller ingen kontroll av skivbehörigheter. Jag vill inte påstå att det hade med saken att göra, men nog lutar det åt att Murphy kollade mig över axeln och hånlog en smula...

Symptomen
Efter installationen startade datorn om, med uppstartsljud och grått äpple. Dock visades ingen "snurra", utan den hamnade direkt i SUM med rootprompt.
localhost:/~root

Felsökningen
- Körde fsck -f för att kontrollera disken. Inga problem.
- Försökte starta i Safe Mode (håll ned Shift vid uppstart), men det gav inga nya resultat.
- Startade i Verbose Mode (håll ned Cmd-V vid uppstart), det vill säga med lite mer utförlig loggning av vad som händer. Uppstarten stannade efter raden "kernel[0]: IOBluetoothHCIController::start Idle Timer Stopped". Detta hade dock inte med felet att göra.
- Bootade från installations-DVD (sätt i skivan och håll ned C vid uppstart) och reparerade skivbehörigheterna. Inga vitala filer påverkades.
- Valde disken som bootmedia och startade om. Ingen skillnad, SUM igen.
- Gjorde ytterligare en omstart i Verbose Mode och hittade denna gång en rad som tyvärr inte hamnade i någon logg, men den sa något i stil med "/etc/hostconfig: File not found". Den filen måste finnas och innehåller Systeminställningar. På min dator fanns den inte, av okänd anledning.

Lösningen
Jag blev alltså tvungen att skapa om /etc/hostconfig manuellt. Det gick inte att skriva direkt till /etc eftersom /-filsystemet var monterat i read-only mode. Däremot gick det att skriva till /private/etc som är länkad från /etc. Jag skrev av filens innehåll från min andra Mac (tack för det) till /private/etc/hostconfig . Det hela krävde kunskaper i engelsk tangentbordslayout och editorn vi.

Jag bootade om och maskinen startade som den skulle.

Här är innehållet i en nödfungerande /etc/hostconfig. Tänk på att den här filen styr vad som finns i Systeminställningar, så när datorn har startat upp OK, måste man verifiera inställningarna och kanske rätta dem.

##
# /etc/hostconfig
##
# This file is maintained by the system control panels
##

# Networking configuration
HOSTNAME=-AUTOMATIC-
ROUTER=-AUTOMATIC-

# Services
AFPSERVER=-NO-
AUTHSERVER=-NO-
AUTOMOUNT=-YES-
CUPS=-YES-
IPFORWARDING=-NO-
IPV6=-YES-
MAILSERVER=-AUTOMATIC-
NETINFOSERVER=-AUTOMATIC-
NFSLOCKS=-AUTOMATIC-
NISDOMAIN=-NO-
RPCSERVER=-AUTOMATIC-
TIMESYNC=-NO-
QTSSERVER=-NO-
WEBSERVER=-NO-
SMBSERVER=-NO-
DNSSERVER=-NO-
COREDUMPS=-NO-
VPNSERVER=-NO-
ARDAGENT=-NO-

Nyckelord: Single User Mode, SUM, 2008-001, Quicktime, uppstartsproblem, startar ej, startar inte, boot, hostconfig, svart ruta, svart skärm

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-14 20:10

Tja, jag fick samma problem nu på min iBook G4. Skulle någon kunna hjälpa mig och förklara hur man skapar en /etc/hostconfig manuellt?

Vänliga hälsningar

David

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-14 22:33

Jag är inte säker på att jag minns själv, eller hur detaljerat jag ska beskriva. Men jag försöker.

Starta datorn. Vänta på en terminalprompt. (Vit text på svart botten där du kan skriva saker.)

Skriv cd /private/etc och tryck <enter>. Du byter då katalog (mapp). I denna mapp ska finnas en fil som heter "hostconfig". Kontrollera detta med kommandot ls (gemena LS). För att lista endast filen "hostconfig", skriv ls hostconfig.

Oavsett om filen finns eller inte, ska du redigera den. Här hjälper det om du har använt editorn "vi" tidigare. Jag vet tyvärr inte om man har tillgång till några andra editorer när datorn befinner sig i det här läget, så "vi" är den enda jag kan beskriva.

Skriv vi hostconfig. Nu startar den textbaserade editorn vi och läser in filen hostconfig för redigering. Tänk på att du in det här läget har fulla rättigheter till filen och filsystemet och därmed även fulla möjligheter att göra bort dig. Var försiktig.

vi är helt kommandobaserat och är lite klurigt att förstå sig på i början.
vi startar i kommandoläge. Tangenter man använder då tolkas som kommandon till själva editorn, till exempel "Ångra", "Klipp ut" eller "Börja infoga text här". Det går att byta från kommandoläge till redigeringsläge på ett antal olika sätt.

Det första kommandot som är bra att veta om är <u>, som betyder "Undo/Ångra". Det går bara att ångra den senaste åtgärden, så var försiktig. Det andra kommandot som är bra är <:q!>, som betyder "Avsluta utan att spara". För att komma till kommandoläge från redigeringsläge används <escape>-tangenten.

Andra bra kommandon är
i - Insert text here. Ställ dig där du vill skriva, tryck <i> och börja skriv.
a - Append text here. Ställ dig där du vill skriva, tryck <a> och börja skriv.
x - Delete character. Ställ dig på tecknet du vill radera och tryck <x>.
o - Infoga ny rad nedanför den du står på.
:w - Spara.

Så, för att redigera "hostconfig" :
- Starta alltså vi med vi hostconfig
- Jämför filen med den jag skrev i inlägget ovan. Du kan navigera med piltangenterna.
- Om något fattas, ställ dig med markören på raden ovanför. Tryck <o> för att infoga en ny tomrad nedanför. Nu hamnar du i redigeringsläge, så tills dess att du trycker <escape> så fungerar allt som i en vanlig editor.
- Skriv den rad som fattas. Var noga med stora och små bokstäver och att få alla tecken korrekta.

(Troligen har du engelsk tangentbordsuppsättning, så vissa tecken ligger på fel ställen.
Jag tror att - och = ligger på +tangenten (med och utan shift) och / finns på -tangenten. Kolon finns på ö eller <shift ö>.)

- Tryck <escape> när du är klar för att gå tillbaka till kommandoläget.
- Skriv <:w> och <enter> för att spara din ändring.
- Fortsätt likadant för varje fel i filen som måste rättas.
- Om du gör fel, använd <escape><u> eller <escape><:><q><!><enter> för att ångra eller börja om.
- När allt är ordnat, gå tillbaka till kommandoläget med <escape>.
- Skriv <:w> för att spara.
- Skriv <:q> för att avsluta vi.

Nu har du en "hostconfig" som ska se likadan ut som den här ovanför. Starta om datorn med kommandot shutdown -r now.

Förhoppningsvis startar datorn nu som den ska. Kom ihåg att gå in i Systeminställningar och starta/stoppa de tjänster just du vill ha (typ webbdelning och liknande).

Lycka till!

1
Bevaka tråden