Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iBook skrek och dog

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Min iBook G4 började häromdagen att tjuta högt och dog kort efteråt. Jag väntade en stund och satte på datorn igenoch då fungerade den i cirka 2 minuter, sedan blev skärmen lila-grön-vit-svartrandig. Stängde av den och lät den vara i några timmar. Satte på den igen, den funkade bra och jag använde några program. När den sedan var i viloläge, började skärmen blinka och var randig igen. Stängde av den. Satte på den dagen efter och allt funkade bra. Surfade, använde Word och brände en skiva från iTunes.
Idag när jag kopplade in min iPod, dog den igen, skärmen blev bara svart och datorn stängde av sig.

Har någon stött på ngt liknande? Är min dator död (snyft...)? Mycket tacksam om någon har några tips.

Vänligen,

cecilia

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2008-05-24 06:57

Vilken modell är det?
Om det är en av de allra sista iBook G4 (som har inbyggd bluetooth) så finns det ett vanligt fel på dem som innebär att blåtand/airport-kortet lossnar lite vilket ger otäcka krascher. Det fixas lätt av din närmaste tekniker.

Ett högt tjut borde betyda att något fysiskt har hänt.
Beror lite på hur det lät. Kanske en fläkt som skurit? Hårddisk som lagt ner?
Ta den till en tekniker är mitt enda råd.

Hej igen!
Tack Mattias och bollman för svar, jag lade datorn i en låda och försökte glömma bort att den fanns, men nu behöver jag en bärbar igen och tänkte försöka gräva lite mer i vad felet kan vara.

Detta är vad som händer:
Datorn startar upp och funkar som den ska en stund. Ju längre den har varit avstängd, desto längre funkar den efter att jag startat den. Sedan dör den, skärmen blir svart och datorn står och surrar. Det går att stänga av den efter en stunds surrande, och sen kan man starta den igen och den funkar en liten stund, som sagt kortare för varje gång jag har startat den igen.

När jag kör Apple Hardware Test, får jag meddelandet att det inte är något fel på maskinvaran i datorn. Har kört både snabb- och utökat test. Under testets gång blinkar skärmen i olika färger, rutigt och randigt om vartannat.

Har prövat att ominstallera operativsystemet (Panther), som kom med datorn när den köptes och det gör ingen skillnad.

Jag har lyst genom skärmen när den har dött och det är ingen bild, bara svart.

Har ingen garanti eller Apple Care. Är dock givetvis luspank...

Är det värt att lämna in den till tekniker eller ska man ge upp hoppet?

Vänligen,

cecilia

1
Bevaka tråden