Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMacbeställning - Tangentbord och hötalarfrågor.

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej allihopa!

Jag är bara några dagar ifrån att lägga en beställning på en ny iMac 3.06a.
Har bara några sista-minuten-funderingar.. Så här ser min setup ut hittils.

iMac, 24-inch
3.06GHz Intel Core 2 Duo
2GB 800MHz DDR2 SDRAM - 2x1GB
1TB Serial ATA Drive
NVIDIA GeForce 8800 GS w/512MB GDDR3
Apple wireless Mighty Mouse
Tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

Det jag är kluven ang är tangentbordet.
Ska jag välja trådlöst eller inte?
Jag har 2 externa hårddiskar som jag kommer att ha inkopplade. Det betyder att det inte kommer finnas någon port kvar på baksidan av datorn. För tangentbordet ska in i en port också.
Men väljer jag Trådlösa Mighty Mousen som på setupen så får jag 2 portar på tangentbordet också.. Vilket är bra.

Jag vill ha det trådlösa för att :
Jag vill kunna sitta en bit bort och använda datorn. (det jag tänker på är framförallt filmtittning.. man borde kunna använda fjärren till Front Row endast där..eller?)
Det är snyggt och tunnt som fan.

Jag vill ha det trådade för att :
Jag får fler USBportar som kommer att behövas till tex iPod, iPhone, kamera osv...
Vad tror ni? Någon har väl uppenbarligen stått inför samma val.. Berätta vad som fick er att välja det ni valde.

Och sen om Högtalarna.
Jag tänker såhär. Inget minne från apple store = ett par fräscha högtalare istället.
Minner köper jag till efteråt och monterar in själv.
Vad för typ av högtalare ska man välja? Lägger gärna inte högre än 1600 (ungefär vad minnena kostar) De behöver inte beställas från Apple av mig men jag vill gärna ha ett par av de högtalarna som finnns på Applestore.

Hoppas någon snäll har lust att hjälpa en "to-be Switcher" med sina val
MVH, Thomas.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2008-07-13 18:57

Det lilla trådlösa är smidigt, har ett sådant till min MBP när jag anvämder den hemma. Till iMac:en kör jag dock med sladd eftersom det trådlösa saknar numerisk del vilket för mig är en nackdel. Konstruktionen är likartad så tryckänslan är den samma

På USB tngentbordet så finns det två usb uttag, smidigt för USB minnen mm.

När det gäller hötalare kan jag tyvärr inte råda dig.

Jag har bestämt mig för att köra på det trådlösa. USB-port-problemet kan man lösa med en hubb.

Högtalarna är dock en senare fråga.
Någon som har någon bra koll?
MVH

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 22:35

Jag sitter med det lilla trådlösa till min mac pro och måste säga att det är lätt det bästa tangentbord jag någonsin haft. I början störde jag mig lite på att den inte hade den numretiska delen men nu är det bara skönt då jag nästan aldrig använder den iaf.

Dessutom kan jag ta med mig tangentbordet till soffan och styra Plex via det också

Personligen skulle jag varna för mighty mouse, jag gillar den inte alls. Har en liggandes i en byrålåda, jag "provkörde" den i dryga veckan innan jag bytte tillbaks till min "fulmus" (Logitech mx1000) i väntan på att någon snyggare och bättre skall dyka upp.

Lycka till med köpet

Edit: Ang högtalarna kan jag tyvärr inte heller hälpa dig mycket mer än att rekomendera dig att gå till typ PC-City eller liknande där dom har massvis med sådant uppställt... och ta med dig en mp3 spelare och koppla in och lyssna själv

  • Medlem
  • Hjo
  • 2008-07-13 23:42

Högtalarna

skulle jag vänta med, kan vara värt att testa de inbyggda först, de är bättre
än man kan tro...

Audio
Built-in stereo speakers
Internal 24-watt digital amplifier

Jo, precis. Tänkte på det igår också. Men det blir ju automatiskt så eftersom jag beställer datorn och sen när den har kommit så drar jag till närmaste butik..
Men jag skulle inte bli förvånad om jag inte köper ett par högtalare =P

MVH

Kan tipsa om dessa, har de själv till min imac:
Harman Kardon SSII

Tack, Danne.
De har jag också funderat på men jag tror faktiskt att jag väntar med högtalare tills senare. Får känna hur det är med högtalarna i iMacen (SOM FÖRÖVRIGT KOMMER IMORN!)

Ha det bra alla!
Jag är nöjd

Kan bara göra som Daniel och rekommendera Harman Kardons soundsticks. De är verkligen superbra. Hoppas annars du är nöjd med din nya iMac!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2008-07-25 17:22

Kom iMacen nu då? Blir det några uppackningsbilder?

1
Bevaka tråden