Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorn fryser och skärmarna blir blåa, ny iMac med extra skärm.

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag fick min CTO iMac (20", 2.66GHz, 2GB RAM, 500GB HDD) igår och var som ni förstår initialt toknöjd. Jag kör en sekundär 17" TFT-skärm kopplad till datorn för extra skärmyta.

Efter ett par timmar tog glädjen slut dock. Plötsligt fryser datorn helt. I någon sekund är bilden på båda skärmarna helt låst, muspekaren rör sig inte och det jag skriver på tangentbordet dyker inte upp på skärmen. Sen blir båda skärmarna blåa, den där ljusblåa som bakgrunden har när datorn startar upp. Efter ett par sekunder av blåa skärmar kommer datorn "tillbaka" och då syns det jag skrev under frysningen på skärmen, datorn tar alltså emot input under frysningen.

Sedan tar det en stund till under vilken datorn funkar som den ska, sen händer det igen, och igen, och igen. Desto längre jag har datorn igång desto kortare tid går det mellan frysningarna och till slut är det inte mer än circa 5 sekunder mellan dem och då stänger jag av den.

Jag lät sedan iMacen vara i några timmar. Sedan gjorde jag lite tester och det verkar som att om jag kör utan extra skärm tar det längre tid innan frysningarna kommer, men de kommer ändå. Likaså om jag stänger av extra skärmen när frysningarna börjar så slutar de tillfälligt efter en stund, men kommer tillbaka någon timme senare igen.

Jag misstänker att det rör sig om ett hårdvarufel, troligtvis någon form av överhettning av grafikkortet eller något liknande, men jag tänkte höra mig för här först innan jag hör av mig till butiken där jag köpte datorn (Kullander i Malmö).

Någon som hört talas om eller varit med om något liknande? All hjälp uppskattas.

Jag är jäkligt sur just nu. Det var ju precis sånt här jag ville slippa nu när jag äntligen tog klivet och köpte en stationär Mac

Problemet verkar inte legat i min iMac. Extra-skärmen var kass. Jag kopplade in den till en annan dator efter att jag packat ner min iMac för att skicka tillbaka den, men då blev skärmen knäpp och dog plötsligt.
Så jag packade upp iMacen igen och kopplade in en annan skärm som extra-skärm och har kört utmärkt i några dagar. Problemet är troligtvis löst alltså *håller tummarna*

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-07-16 17:53

Vad bra!

1
Bevaka tråden