Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Extern hårddisk från Apple

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har letat efter en extern hårddisk nu, en ganska liten och i portabelt format och jag vill ju helst att den ska vara snygg. Blev besviken när jag inte hittar någon i Apples sortiment.

Så jag undrar hur detta kommer sig, rent teoretiskt? Varför gör de inga?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 22:35

Klara,

Anledningen är enkel, å det är att det finns så många 3:e-partsleverantörer som gör denna typ av tillbehör.

-"Skönheten ligger i betraktarens öga"

…brukar det ju heta, så vad är dina preferenser i uttrycket "den ska vara snygg"…

Undrar,

- Torkel

mja, man brukar säga i min skola att man ska lyssna på kunden men ge den det den inte vågat drömma om. apple brukar göra så..

det finns väl bra 3parts leveranterörer av externa dvd-drives och nätverks-prylar också så varför göra airport o superdrive?

Tycker Apples Time Capsule är rätt liten och funktionsrik. Håller med Torkel att det finns så många andra som har den marknaden så det finns inga pengar för Apple att hämta där.

En Time Capsule är väl iof inte så praktisk att bära med sig, men en iPod Classic borde väl funka fint?

Hur stor måste den vara?

Kör iomegas "eGo", en Vit

FW 400 och USB, 250GB i en liten snygg låda. Ca 1000:- inWarehouse.

inWarehouse.se - Iomega eGo? 250GB White, Firewire 400, USB 2.0, Alu-case

jag har väl bara funderat på hur den skulle ha sett ut ifall de gjort en..

Jag tror faktiskt att de kommer att dyka upp hårddiskar från Apple, men inte innan ZFS fungerar ordentligt.

Alltså kanske, kanske, kanske de första dyker upp i ett inledningsanförande i typ januari eller så.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 14:51

Jag kommer väll ev få äta upp det här längre fram men jag tror inte Apple kommer att släppa några externa hårddiskar de närmaste 5 åren iaf.

Okej, kainen jag sätter tvåhundra spänn på att det senast på WWDC 2010 kommer en extern hårddisk från Apple. (Utöver iPod Classic som väl får ses som Apples portabla hårddisk.)

De kallar de dem säkert inte för hårddiskar utan för Mediasphere, Film+Music box eller iLattjolajbanslådan och de kan säkert göra lite mer än att bara fungera som hårddiskar, med något hyffsat enkelt gränssnitt för att sköta om sina filer och dela ut dem till Lan som TV, AirTunes och iTunes eller till Wan som jobbet och iPhone/iPod Touch.

Sätter du emot?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 16:39

Jag tror inte Apple kommer att släppa en helt vanlig extern hårddisk. Dvs något som direkt konkurrerar med dem från t.ex. WD. Det är alldeles för tunna marginaler.

Däremot kan de ju mycket väl släppa en "hårddisk" med extra-funktionalitet, som thevil talar om. Och det har de ju redan gjort; AppleTV och TimeCapsule är väl två exempel. Det kan säkert komma fler.

Förr i tiden fanns det Apple-märkta externa hårddiskar. Men det lades ju ner i och med att Apple började fokusera verksamheten i slutet av 90-talet.

Apple verkar ju köra väldigt hårt med hela-paketet-tänket där allt ska vara integrerat med varann på alla möjliga håll. Att bara släppa vanliga hårddisklådor vore ju som att gå tillbaka 15 år till tiden då Apple ville göra alla möjliga tillbehör själv och det tror jag inte att de känner så mycket för att göra.

Ursprungligen av Marcus K:

Att bara släppa vanliga hårddisklådor vore ju som att gå tillbaka 15 år till tiden då Apple ville göra alla möjliga tillbehör själv och det tror jag inte att de känner så mycket för att göra.

Idag är större hårdvara till datorer släppt men de har låst tillverkare med chip som endast kan köpas från apple när det kommer till kablar och stationer till ipod och iphone istället. Men nu tog jag nog och traskade av vägen för tråden. Jag tror helt enkelt inte på att en enkel extern hårddisklösning är tillräcklig hög innovationsgrad för att apple skall ha den i produktportföljen.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-12 18:03

Det som det handlade om nu var hårddiskar i liten portabel form.
Jag skulle inte bli förvånad om dom släpper ett NAS i någon ny smart variant.

1
Bevaka tråden