Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pinsamt: Telia hyrde folk att köa för iPhone

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu börjar man förstå hur illa skött allt är av Telia, vad gäller lanseringen av iPhone. Dom har ingen koll på intresset för iPhone - om något ?
Att den eventuellt blir en bristvara i Sverige, är heller inte så konstigt, om man ser hur dom resonerar vad gäller intresset och eventuella köer inför lanseringen - i natt som var. Hyra in folk som köar, för att skapa ett intresse som kanske inte finns......... Fy sjutton.
Läs hela artikeln på MacWorld.
MacWorld avslöjar: Telia ville fejka iPhoneintresse - MacWorld

Well, om det där mejlen nu är sant så behövde dom hursomhelst inte göra det, folk köar ju överallt, från norr till söder.

Ursprungligen av Adrian B:

Well, om det där mejlen nu är sant så behövde dom hursomhelst inte göra det, folk köar ju överallt, från norr till söder.

Men skulle det inte likväl kunna bekräfta tesen?

Pinsamt o pinsamt, det handlar om image.

Ursprungligen av Patrik D:

Pinsamt o pinsamt, det handlar om image.

Image ? Om man har så dålig koll på marknaden och efterfrågan på en produkt (efter alla skriverier) och är så osäker på intresset. Är det image ?
Dålig marknadsavdelning skulle jag vilja påstå.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 15:42

Jag kan faktiskt förstå hur dom resonerar när det gäller köerna. Om inte en enda person hade dykt upp så får man ju ett antiklimax utan like. Men och andra sidan kan man ju undvika det genom att inte orkestrera evenemanget så mycket och hoppas på kö ändå.

En Telia-anställd droppade siffran 11.000 som antal iPhone 3G i Sverige (första vändan) igår natt.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

En Telia-anställd droppade siffran 11.000 som antal iPhone 3G i Sverige (första vändan) igår natt.

Enligt Telia såldes det drygt 1000 telefoner vid premiäröppningen. Låter inte speciellt mycket med tanke på hur många som köade i de 3 städerna.

  • Medlem
  • Kil
  • 2008-07-12 11:41
Ursprungligen av adress@mac:

Enligt Telia såldes det drygt 1000 telefoner vid premiäröppningen. Låter inte speciellt mycket med tanke på hur många som köade i de 3 städerna.

1000 telefoner med abonnemang är sjukt mycket när man tar med i beräkningen att försäljningen pågick under 3-4 timmar i 3 butiker mitt i natten. Det är ju inte bara för kunden att ta en produkt och gå till kassan. Det tar ju tid att fixa abonnemangen..

/Anders

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 11:43
Ursprungligen av adress@mac:

Enligt Telia såldes det drygt 1000 telefoner vid premiäröppningen. Låter inte speciellt mycket med tanke på hur många som köade i de 3 städerna.

Med tanke på att det tog 20 minuter för Telia att teckna mitt abonnemang så är jag faktiskt imponerad av att de klarade av 1000 personer på tre timmar.

Jag är faktiskt rent av imponerad av att Telia klarat det hela så pass bra med tanke på den efterfrågan som varit. Den försäljare som sålde telefonen till mig ringde själv upp efter att hon aktiverat mitt abonnemang i deras system.

  • Medlem
  • 2008-07-11 18:28

Det hade kanske varit en aning mer pinsamt om ingen köade efter allt skryt om iPhone ?

Telia får ett visst antal telefoner, om det sen tar slut är det knappast deras fel.

pinsammast för pr-företaget som offentliggör något som borde varit konfidentiellt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 10:33

Spelar väl ingen roll vem som ligger bakom det. Det här är vanlig eventtaktik. Händer hela tiden.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-12 12:12
Ursprungligen av acke:

Spelar väl ingen roll vem som ligger bakom det. Det här är vanlig eventtaktik. Händer hela tiden.

Instämmer. Det hade varit mer anmärkningsvärt om det inte hade funnits en plan i händelse av att det inte hade bildats några köer. Nu var "påhittet" eventbolagets, inte Telias så ansvaret faller på dem lika lite som tilldelningen av antalet iPhone som skickats till Sverige. Det ansvaret faller på Apple.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 11:47

Vad ligger priset på iPhone med abonnemang här i Sverige?

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2008-07-12 11:49
Ursprungligen av Mr.Gold:

Vad ligger priset på iPhone med abonnemang här i Sverige?

Telia.se?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 12:26
Ursprungligen av Laleh:

Telia.se?

Tack. Jag var inne på Telia.se igår eller förrgår men jag kunde inte se någon prislista då. Har varit borta på semester i ett par veckor och har ej kunna följa vad som har hänt här omkring så jag hade ingen aning om vad som gällde. Inte så uppenbart med telia.se då, speciellt med tanke på hur röriga de kan vara ibland.

Ursprungligen av Mr.Gold:

Tack. Jag var inne på Telia.se igår eller förrgår men jag kunde inte se någon prislista då. Har varit borta på semester i ett par veckor och har ej kunna följa vad som har hänt här omkring så jag hade ingen aning om vad som gällde. Inte så uppenbart med telia.se då, speciellt med tanke på hur röriga de kan vara ibland.

Röran blir kanske än mer påfrestande om den ligger mitt framför ens fötter?

Ursprungligen av Mr.Gold:

Tack. Jag var inne på Telia.se igår eller förrgår men jag kunde inte se någon prislista då. Har varit borta på semester i ett par veckor och har ej kunna följa vad som har hänt här omkring så jag hade ingen aning om vad som gällde. Inte så uppenbart med telia.se då, speciellt med tanke på hur röriga de kan vara ibland.

"Råpriset", eller "fullpris" eller "Värst tänkbara pris" blir 4500 för 8GB, 5500 för 16 (vilka är slut överallt).

Jag köpte en sådan för jag vill ha mitt abonnemang ifred (har bra, nöjd)

Att fråga vad iPhone kostar med abonnemang blir ju annars lätt ungefär som att fråga "Hur långt är ett snöre?" ...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-13 11:39

Det insamma i sammanhange är inte Telia. Jag tycker de har hanterat lanseringen, prisfrågor med mera hyggligt. Det är klart att de flesta oss hade önskat oss lite mer frikostiga abonnemang men nu är det som det är och det är uppenbart att Apple haft ett avgörande inflytande även på den biten. Det har Telia medgett.

Det pinsamma i sammanhanget är inte Telia utan Apple som inte sett till att ha lager som motsvarar efterfrågan, som inte klarat av att hantera aktiveringar via iTunes, som inte fått igång MobileMe i tid, som inte fått ut uppdateringar i tid, tagit betalt (bokat upp pengar) för gratisversionen av MobileMe, öppnat Appstore med program som inte går att köpa globalt, debiterat fel för de program som går att köpa för svenska användare och som på det hela taget förvandlat lanseringen till ett kaos och ett litet fiasko.

Världsmästarna på på PR (Apple brukar ju kallas det) har missbedömt det mesta som gick att bedöma (på förhand) och lyckats att irritera en hel del kunder genom en rad av anmärkningsvärda misstag.

Det är ingen ursäkt att iPhone skulle lanseras i 20-talet länder - det var och är Apples beslut.

Det är ingen ursäkt att datorsystem skulle knäa under trycket av många registeringar från nya kunder, butiker som räknar fel och debiteringar som blivit fel.

Det var Apple och ingen annan än Apple som valde en lansering, globalt och det är Apple som är pinsamma i sammanhanget. Inte de operatörer som försökt reda upp den röra Apple ställt till med.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-12 12:33

Mr.Gold pröva igen. En bild på iPhone täcker mer eller mindre hela första sidan på telia.se. Klicka och vips dyker all information upp

thomas

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 20:45

Ah ännu mer. Jo tack, jag vet, jag var inne på deras website strax efter mitt första inlägg och då såg jag det. När jag ställde frågan så hade jag varit inne på deras website som sagt igår eller i förrgår och då fanns det ingen info om priser eller dylikt, bara att den skulle dyka upp inom kort. Så när jag såg denna post så tänkte jag att ni här kanske hade nån info om priser etc eftersom jag själv inte hade sett något när jag sist kollade för bara nån dag sedan eller två. Så ursäkta denna uppenbart korkade fråga ställd av mig och tack för de icke nedlåtande kommentarer jag fick i respons.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-13 11:58

Tja telia har haft sina pinsamma stunder dom också, tex 00.01 kampanjen...

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 10:26
Ursprungligen av kainen:

Tja telia har haft sina pinsamma stunder dom också, tex 00.01 kampanjen...

Jo, det är sant men ta två vågskålar - lägg Telias missar i den ena och Apples i den andra. Det är rejäl slagsida, för att uttrycka det milt.

Ursprungligen av kainen:

Tja telia har haft sina pinsamma stunder dom också, tex 00.01 kampanjen...

Om du menar den kampanjen där de högtrycksprutade in datum + tid så var det samma byrå som gjorde det som efterforskade personer till köandet.

  • Medlem
  • Täby
  • 2008-07-14 22:44
Ursprungligen av thevil:

Om du menar den kampanjen där de högtrycksprutade in datum + tid så var det samma byrå som gjorde det som efterforskade personer till köandet.

Skillnaden är väll att högtryckssprutreklamen var beställd av telia, det va inte eftersökandet av personer till att köa, det gjorde byrån själv och sedan frågade de telia om det va intresserade...

Ursprungligen av kainen:

Skillnaden är väll att högtryckssprutreklamen var beställd av telia, det va inte eftersökandet av personer till att köa, det gjorde byrån själv och sedan frågade de telia om det va intresserade...

Nja. Så funkar det väl inte. Att byrån tar på sig skulden ingår sas i jobbet. Det betyder inte att det redan på planeringsstadiet bestämdes att byrån fick någon sorts carte blanche så länge de såg till att lanseringen blev en succé. Kunden har ju inte någon som helt kompetens/tid/intresse av att lägga sig i olika exakta detaljer i kampanjen.

Om din byrå är totalansvarig inför en kund så ser du till att allt funkar och eftersom det här ju är en av Sveriges bästa eventbyråer så är det självklart att de har tagit fram flera olika möjligheter beroende på ditt eller datt.

Det är ju också möjligt att det är byrån själv som med flit och mycket medvetet sprejade ner Sydsvenskans trapp eftersom inte en själ annars skulle vetat om att de gjort kampanjen.

De kan ha varit byrån själva som läckte ut beställningen till kö-statister för att få lite fler pressklipp där kampanjen nämndes.

En del av redovisningen av kampanjen är säkert redaktionellt text jmf. med samma impact för betald plats:
118 pressklipp med redaktionell text i 43 olika tidningar. Kostnad 750 000:- vs samma mängd och impact för köpt reklam 4 860 000:-, typ.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-16 11:38
Ursprungligen av thevil:

Nja. Så funkar det väl inte. Att byrån tar på sig skulden ingår sas i jobbet. Det betyder inte att det redan på planeringsstadiet bestämdes att byrån fick någon sorts carte blanche så länge de såg till att lanseringen blev en succé. Kunden har ju inte någon som helt kompetens/tid/intresse av att lägga sig i olika exakta detaljer i kampanjen.

Om din byrå är totalansvarig inför en kund så ser du till att allt funkar och eftersom det här ju är en av Sveriges bästa eventbyråer så är det självklart att de har tagit fram flera olika möjligheter beroende på ditt eller datt.

Det är ju också möjligt att det är byrån själv som med flit och mycket medvetet sprejade ner Sydsvenskans trapp eftersom inte en själ annars skulle vetat om att de gjort kampanjen.

De kan ha varit byrån själva som läckte ut beställningen till kö-statister för att få lite fler pressklipp där kampanjen nämndes.

En del av redovisningen av kampanjen är säkert redaktionellt text jmf. med samma impact för betald plats:
118 pressklipp med redaktionell text i 43 olika tidningar. Kostnad 750 000:- vs samma mängd och impact för köpt reklam 4 860 000:-, typ.

Visst är det så. Bra skrivet.

Bevaka tråden