Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sammanfattning: hyra film på iTunes Store

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag såg på keynoten från MacWorld, så blev jag så nyfiken på hur smidigt det var att hyra film från iTunes, så jag bestämde mig för att prova det!

Eftersom jag har ett amerikanskt konto och kreditkort så var det inga problem med att hyra filmer, det svåra blev att välja film. Men till slut bestämde jag mig för "The Simpsons Movie", en film jag visserligen sett förut, men jag älskar Simpsons så jag ser den gärna igen.

Jag tryckte på "Rent Movie", och kom då till en sida där man skulle acceptera avtalet, när jag accepterat det så började filmen att laddas ner. Filen väger in på 967 MB. Jag har en väldigt snabb internet anslutning där jag bor så bara efter c:a 30 sekunder (precis som på keynoten) kunde jag börja se på filmen. Kvalitén är riktigt riktigt bra måste jag säga, svårt att se skillnad mot en DVD-film.

Filmens upplösning är 853x356 och den är i H.264 format. Tyvärr kan jag inte prova att föra över filmen till iPhone eftersom den måste ha den nya programvaran 1.1.3, men upplevelsen blir väl som att se vilken film som helst, men skillnaden är bara att du flyttar över filmen, den försvinner alltså från iTunes.

Slutsats: det var riktigt smidigt att hyra film och se på den, jag längtar tills det kommer till Sverige tillsammans med HD i Apple TV, det luktar succé. Hoppas verkligen att Apple tar detta till norden, där dom flesta människor hyr film. Iallafall i min vänskapskrets.

Lite offtopic, men ändå: Hur fixade du amerikanskt kreditkort?

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-01-17 11:37

Jag tänkte ge det ett försök ikväll, återkommer med rapport jag med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-17 14:32

Det är rätt trist att man inte kan hyra HD-filmerna på en mac, de är Apple-TV-only...

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/01/15/macworld-ars-itunes-hd-movies-only-for-rent-on-apple-tv

Ursprungligen av Solid:

Det är rätt trist att man inte kan hyra HD-filmerna på en mac, de är Apple-TV-only...

http://arstechnica.com/journals/apple.ars/2008/01/15/macworld-ars-itunes-hd-movies-only-for-rent-on-apple-tv

Det kommer nog till iTunes så småningom, men främst handlar det nog om att dom vill slippa alla klagomål för att just "den filmen som jag har hyrt" inte går att spela upp i sin PC eller Mac, på Apple TV vet dom att det går att spela upp.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-01-17 21:03

Berätta gärna som sagt hur man skaffar sig ett amerikanskt kreditkort? Detta är ju riktigt intressant

Ursprungligen av Lm:

Berätta gärna som sagt hur man skaffar sig ett amerikanskt kreditkort? Detta är ju riktigt intressant

Till att börja med behöver du ett amerikanskt SSN.

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2008-01-18 10:56
Ursprungligen av Lm:

Berätta gärna som sagt hur man skaffar sig ett amerikanskt kreditkort? Detta är ju riktigt intressant

Man skaffar ett Social Security Number.
Därefter kan du öppna ett bankkonto.
För att skaffa ett SSN behöver du ett visum.
Och för att få ett visum behöver du ett giltligt skäl.
Ett giltligt själv är t.ex. arbete, studie eller giftemål.

Så kontentan av det hela är att du behöver gifta dig för att hyra film, ungefär.

Senast redigerat 2008-01-18 11:50
Ursprungligen av Okkido:

Man skaffar ett Social Security Number.
Därefter kan du öppna ett bankkonto.
För att skaffa ett SSN behöver du ett visum.
Och för att få ett visum behöver du ett giltligt själv.
Ett giltligt själv är t.ex. arbete, studie eller giftemål.

Så kontentan av det hela är att du behöver gifta dig för att hyra film, ungefär.

Du menar väl skäl? Om du inte vill gifta dig kan du alltid köpa amerikanska "Gift Card" från eBay och använda dom.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-01-18 22:03
Ursprungligen av Patrik D:

Du menar väl skäl? Om du inte vill gifta dig kan du alltid köpa amerikanska "Gift Card" från eBay och använda dom.

Men om man köper ett gift card från ebay, måste man inte ha ett konto registrerat i USA för att lösa in det i den amerikanska itunes store?

Om han nu vill gifta sej så

Grattis från oss på 99.se

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 21:32

Är "Gift Card" en ordvits på att Gifta sej? Isåfall var det skitkul!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 02:03

hur fyller man på igen när det börjar ta slut?

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-10 22:20
Ursprungligen av 20hz:

hur fyller man på igen när det börjar ta slut?

Köper nya kort gör du på eBay eller Tradera. Tradera ger lite bättre kommunikation, och på svenska.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-10 23:25
Ursprungligen av ParMan:

Köper nya kort gör du på eBay eller Tradera. Tradera ger lite bättre kommunikation, och på svenska.

Gött ... fick redan reda på det här för drygt ett år sedan

Man köper ett nytt Gift-card på ebay. Du registrerar ju ett mailkonto med fejkad amerikansk adress första gången som du kan återanvända. Bara logga in och lägga till ett nytt giftcard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 09:23
Ursprungligen av Martin Pettersson:

Man köper ett nytt Gift-card på ebay. Du registrerar ju ett mailkonto med fejkad amerikansk adress första gången som du kan återanvända. Bara logga in och lägga till ett nytt giftcard.

Jo jo.. men vart hittar jag hej jag vill fylla på mitt konto kortet har jag redan

"Redeem Gift Card" eller liknande ska det heta.

Det finns i iTunes på första sidan. Till höger under Quick Links stårRedeem. Sedan är det bara att skriva in numret på presentkortet. Summan står sedan längst upp till höger i affären.

Det är riktigt häftigt att titta på riktiga filmer på sin iPod Touch ! Det fungerar också på nya generationens iPod Nano men bilden blir förstås lite väl liten. Man kan bläddra framåt i filmen och stoppa upp den. Jag har laddat ned kortfilmer också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 17:58

haha, tack!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-13 19:22

Kan tipsa om den här sidan när man behöver köpa nya itunes gift cards.
iTunes Gift Cards

Har handlat från honom på ebay tidigare men när de gjorde om sina regler blev det en egen sida istället. Leverans sker via mail nästan omgående efter att man har betalat via paypal. Rekommenderas!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-12-13 21:46
Ursprungligen av odelsteken:

Kan tipsa om den här sidan när man behöver köpa nya itunes gift cards.
iTunes Gift Cards

Har handlat från honom på ebay tidigare men när de gjorde om sina regler blev det en egen sida istället. Leverans sker via mail nästan omgående efter att man har betalat via paypal. Rekommenderas!

Tradera har annars fördelen att det är något billigare, samt att man slipper betala via kreditkort utomlands.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-14 00:23
Ursprungligen av ParMan:

Tradera har annars fördelen att det är något billigare, samt att man slipper betala via kreditkort utomlands.

Sant, men fördelen här att det är leverans nästan direkt. Skönt att slippa vänta när man ska hyra film på Apple TV men märker att kontot är tomt. Sen vill jag tillägga att betalning genom paypal inte direkt känns osäkert.

Nu finns det ju dock hyrtjänster som fungerar (helt ok) med mac även om utbudet inte alltid är det bästa... Headweb och film2home...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-12-27 15:23
Ursprungligen av fixarfrazze:

Nu finns det ju dock hyrtjänster som fungerar (helt ok) med mac även om utbudet inte alltid är det bästa... Headweb och film2home...

Varav Headweb även har en plug-in för Plex

1
Bevaka tråden