Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

WD studio Edition. Seriekoppla?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 21:34

Kan man seriekoppla två WD stuio Edition. Diskarna har ju 2 Firewire uttag. Nästa fråga, är det sämre att seriekoppla än att koppla dom var och en till datorn.

Jens

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 17:22
Ursprungligen av Artpaj:

Kan man seriekoppla två WD stuio Edition. Diskarna har ju 2 Firewire uttag. Nästa fråga, är det sämre att seriekoppla än att koppla dom var och en till datorn.

Jens

Det går bra att seriekoppla dom. De dyker upp som 2 olika hårddiskar på skrivbordet. Jag själv märkte ingen skillnad i prestanda mellan hårddisk - hårddisk och hårddisk - dator - hårddisk.

Har de två uttag kan de seriekopplas, ja. I vissa fall behöver inte ens "mellanstationen" vara påslagen. I mitt fall kan jag köra en extern FW-hårddisk via en extern LaCie-brännare som alltså inte behöver vara igång.

Det är väl bara om datorn har två separata kontrollchip för FW-portarna som det möjligtvis skulle vara bättre att koppla diskarna var för sig. Normalt sett är det dock samma chip som kontrollerar båda portarna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-06 02:00

Funkar inte ju...

Hej,

Jag har försökt seriekoppla två My Books efter varandra till min MAC
men det är bara den hårddisken som sitter direkt på datorn som kommer upp.

Hur gör man?
Varför kommer inte hårddisk nr. 2 upp?
Hur får jag min dator att "söka efter" den hårddisken som sitter på den första hårddisken?

undrar Bettan lite i panik

Är det en "komplett" och fullstor FW-kontakt i varje ände av kabeln? Kan ju vara så att en "mini-FW-kontakt" bara funkar åt ett håll. Står nog mer på Wikipedia.

Sedan är FW känsligt för dåligt/skadat kablage (exvis om kabeln blivit böjd fram o tillbaka för många gånger). Testa med en annan kabel.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-06 02:41

Oj så flott med så snabbt svar : )

Ut från datorn är en FW400-kontakt in till "Studion" med samma FW-400.
Ut från "Studion" går en FW800-kontakt till "Pro"n med FW800-in.
Splirrans ny kabel mellan hårddiskarna precis upppackad från lådan, ej böjd alls.

åååååååååååååååååå vad ledsen jag är nu......

Ursprungligen av Solen77:

Oj så flott med så snabbt svar : )

Ut från datorn är en FW400-kontakt in till "Studion" med samma FW-400.
Ut från "Studion" går en FW800-kontakt till "Pro"n med FW800-in.
Splirrans ny kabel mellan hårddiskarna precis upppackad från lådan, ej böjd alls.

åååååååååååååååååå vad ledsen jag är nu......

Ehm fattar inte halv-sju av den beskrivningen. Låter som ungefär som om du skapat en anslutningsloop med Macen i båda ändarna av kedjan (FW400 ut) och (FW800 in). Detta ska du inte behöva göra om det är så du gjort. En av postarna på ehMac.ca som johan_tanying länkade till ovan beskrev det på följande utmärkta vis hur det ska vara:

Citat:

You connect one FW cable from the Mac to the first drive, then another cable from the second FW connector on the first drive to the second drive.
The first drive has to be on for the Mac to recognize the second drive.
If the two drives don't show up on the Mac automatically, check in disk utility and mount them there.
If that still does not work, reverse the order of the drives.
You basically want this connection:
Computer <-Firewire-> Drive A <-Firewire-> Drive B (and so on)

Ärt båda diskarna "bus powered", dvs inte har extern strömförsörjning? Då måste båda vara inkopplade i datorn. Eller kopplas via en strömförsörjd FW-hub.

Tillägg: Liknande problem här: daisy chain FireWire externals? - ehMac.ca

Senast redigerat 2008-10-06 03:34

Från http://www.2ndwave.com/firewire.asp som av någon anledning klassas som osäker av Google:

Can I daisy-chain with FireWire drives or do I need a hub, like with USB?
As with SCSI, FireWire is a daisy-chainable technology. All FireWire products (and nearly all FireWire devices) have two FireWire ports and either port can be used for connecting to the host computer or connecting another FireWire device. While FireWire hubs (often referred to as repeaters) are available, they are typically only used when attaching large numbers of devices simultaneously, or with devices that only have one FireWire port (such as digital cameras).

How many FireWire devices can I attach to my computer?
The IEEE-1394 standard for FireWire sets a limit of 63 FireWire devices per computer. When connecting directly to your computer, there should be no more than 16 cable lengths between the computer's FireWire port and the last FireWire device.

How long can my FireWire cable be?
Without using a FireWire Hub or Repeater the maximum recommended cable length is 4 meters between devices.

Are FireWire drives hot swappable?
Yes, with the following recommendations:

  • Never unplug any FireWire device that is being actively accessed by the operating system (such as a file copy).

  • Unplugging a device while it is being used may result in a system crash and the loss of the ability to recover the data already written to the drive.

  • If you want to unplug a FireWire disk drive you must first drag the mounted drive icon to the trash to dismount it. After the drive is dismounted then it can be unplugged.

  • If using a CD creation utility or backup software, it is recommended that you exit the application before disconnecting the device.

Can multiple computers share my FireWire drive at the same time?
No. The Mac operating system does not have the ability to share the drive between users simultaneously.

Can I add multiple FireWire devices?
Yes. Simply hook up the device cable to an unused port, either on your computer or the second port at the back of your FireWire drive. Keep in mind some devices such as digital cameras only have one FireWire port, so they must be at the end of a chain. You do not need to worry about device addresses or device termination.

Known Limitations and Issues (FireWire):

  • Do not connect more than 63 devices (including computers) at one time.

  • Do not connect devices so that any two devices have more than 16 cables directly between them.

  • Do not connect FireWire cables in a way that forms a ring of devices. Do not plug both ends of one cable into the same device.

  • Unused FireWire connections should be left empty. There are no terminators for FireWire connections.

  • Connect devices that require power from FireWire directly to the computer.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-06 23:56

ojojoj nu blev det mycket. Men så bra med svar!

Båda diskarna har extern strömförsörjning och jag har bara en FW-utgång på Macen

Efter hett tips så har jag bytt plats på.hårddiskarna och nu kommer båda upp på skrivbordet. Konstigt..... Är utgångskabeln på den nya trasig då månne?
Ska jag lämna tillbaka den innan jag trycker den full med backup och sånt?

Kan ju vara så att en av diskarna har strippat ena porten på full funktionalitet. Sedan har du väl någon typ av adapterkabel FW400 <-> FW800. Kanske att denna bara funkar "åt ett håll"? Tror mest på det senare. Har dock ingen sådan kabel själv, så har aldrig testat.

I vilket fall går diskarna bara i FW400-fart om du seriekopplar på detta vis. Om du vill uppnå FW800-hastighet får det bara vara just FW800-enheter i kedjan. Mig veterligt iaf.

Bra att det fungerade, men för att undvika missförstånd i största allmänhet:

1. FW får inte kopplas i en loop som Cogito ergo Mac skriver ovan.

2. Är det verkligen FW800 som används och inte USB2? FW och USB kan inte blandas i samma kedja. (USB måste dessutom hubbas då den inte kan seriekopplas). Både FW och USB har ju en uppsjö (nåja) av kontaktvarianter som inte är helt lätta att skilja åt för den som inte är helt insatt i ämnet.

På tal om USB så är det ju ingen katastrof att vid nödsituationer som denna, att åtminstone tillfälligt koppla in en av diskarna via USB istf FW...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-10-14 22:44

Nej jag har inte kopplat dem i en loop.

Mac --------- Hårddisk -------- Hårddisk

Så ser kedjan ut. Strecken ovan= firewirekablar.

Det fungerar faktiskt nu.
Frågan är hur backupen funkar......?

1
Bevaka tråden