Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Musiklounge endast för musiker.

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 11:11

Det har sedan ihopslagningen av alla forum dykt upp trådar på musikloungen som egentligen inte har något med musikforumet att göra. De handlar inte om musik (vilket i sig är okej, det är det musikloungen är till för), men framförallt är de skrivna och hålls levande av folk som inte alls är aktiva i musik-delen.

Musikloungen har blivit som en lounge för de som inte vill betala för supporterloungen, när det egentligen ska vara precis som det låter, en OT-del för musikerna. Musikforumet har alltid varit lite mer familjärt och ganska intimt, men nu verkar det luta mer åt att bli en sandlåda för 99or som inte har tillfört 99musik någonting, eller ens varit aktiva i musikforumet. Det har blivit fler troll, mer hets och stämningen rullar sakta mot botten.

Jag gillar verkligen musikloungen, just för att det är intimt och alla känner alla på någon nivå. Det funkar inte om folk från andra delar ska komma in i musikloungen och föra diskussioner. Musikloungen är för aktiva medlemmar på 99musik.

Tanken efter sammanslagningen var att musikloungen skulle vara för musikerna. Det var anledningen till att den fick vara kvar, och vara gratis. Men det är uppenbart att det krävs någon form av åtgärd från moderatorernas sida för att den ska kunna leva vidare.

Jag är kanske för ny här på 99.se för att kunna uttala mig men varför kan inte MusikLounge slås ihop med SupporterLounge, dvs att man får betala 10 kr i månaden för att ha tillgång till båda Loungerna ?
Annars undrar jag om det inte handlar om passiva moderatorer och/eller att ni inte säger ifrån i trådarna när de spårar ur ?
Jag är icke-musiker men har gjort några få inlägg på musikdelen. Har inte fått några kommentarer om att jag befinner mig på "fel ställe". Jag har märkt att ni har en go´
stämning i musikdelen och förstår att du vill ha kvar den.

  • Medlem
  • 2008-07-11 13:08

Finns några saker att ta i beaktande:

1. 99musik har haft en välfungerande offtopic-del som bidragit mycket till god stämning och liknande
2. 99mac hade en offtopic-del som gick överstyr och avknoppades till eget forum (offtopic.se)
3. 99mac skapade en supporterlounge (offtopic) som då bara är för supportrar
4. Forumen slås ihop och 99musik vill ha kvar sitt öppna offtopic-forum, vilket blev musikloungen

Är det verkligen ett utbrett problem? Handlar det egentligen inte nästan uteslutande om en användare som startar tråd efter tråd och sedan uppför sig ganska otrevligt i dem?

/edit:
Får nog rätta mitt inlägg lite, en snabb koll visar att personen ifråga nog inte startar så många trådar som jag först insinuerade, men å andra sidan inte nödvändigtvis nöjer sig med att vara otrevlig i sina egna trådar.

Men av alla trådar som ligger på första sidan i musikloungen så är det väl inte särskilt många som har spårat ur på ett otrevligt sätt?

Senast redigerat 2008-07-11 13:38

I teorin hade ju även ickemusiker från de andra delarna av 99 kunnat joina 99musik gratis och hängt i musikloungen redan innan hopslagningen om de hade känt till/för det, eller har jag fel? Jag kan förstå att vissa kan se detta som ett problem, men är det inte ett hyfsat olösligt problem om ni vill ha kvar loungen på samma sätt som innan? dvs gratis och öppet för alla.
såvida ni inte startar en ny musiklounge som ni håller hemlig för alla som inte är musiker…

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2008-07-11 16:59
Ursprungligen av Laseranders:

såvida ni inte startar en ny musiklounge som ni håller hemlig för alla som inte är musiker…

du menar forumen för stränginstrument och blåsintrument

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 10:34
Ursprungligen av leere:

du menar forumen för stränginstrument och blåsintrument

HAHHAHA!

KaRo: att ta inträdesavgift till vårt vardagsrum sedan fem år är inte aktuellt. Och eftersom det handlar om 2-3 personer så räcker det ju att dom pyntar sin tia så är man på ruta ett igen. Det är ju inget utbrett problem.

Problemet är väl att vi i deras ögon är en klump material för en kul debatt, inget fel i det i sig, men när intresset inte sträcker sig längre än så blir det lätt plumpt och banalt(åt båda håll). Det finns som inget investerat intresse att hålla det på en bra nivå. Ett anonymt nick framför skärmen är något annat än folk man de facto träffar emellanåt för prylförsäljning, jam, öl osv.

Ursprungligen av 655321:

Det har sedan ihopslagningen av alla forum dykt upp trådar på musikloungen som egentligen inte har något med musikforumet att göra. De handlar inte om musik (vilket i sig är okej, det är det musikloungen är till för), men framförallt är de skrivna och hålls levande av folk som inte alls är aktiva i musik-delen.

Det låter förfärligt...

Citat:

Musikloungen har blivit som en lounge för de som inte vill betala för supporterloungen, när det egentligen ska vara precis som det låter, en OT-del för musikerna. Musikforumet har alltid varit lite mer familjärt och ganska intimt, men nu verkar det luta mer åt att bli en sandlåda för 99or som inte har tillfört 99musik någonting, eller ens varit aktiva i musikforumet. Det har blivit fler troll, mer hets och stämningen rullar sakta mot botten.

Det är jobbigt med främlingar, inte nog med att de avviker från forumstandard, de för ibland in tidigare oprövade perspektiv. Hur ska man kunna försvara en konform monokultur om helt nya medlemmar plötsligt gör ett inlägg helt okontrollerat?

Citat:

Jag gillar verkligen musikloungen, just för att det är intimt och alla känner alla på någon nivå. Det funkar inte om folk från andra delar ska komma in i musikloungen och föra diskussioner. Musikloungen är för aktiva medlemmar på 99musik.

Hur ser du på etiopier som kommer till Falkenberg då, de känner man ju inte innan, särskilt intimt kan det ju inte bli...

Citat:

Tanken efter sammanslagningen var att musikloungen skulle vara för musikerna. Det var anledningen till att den fick vara kvar, och vara gratis. Men det är uppenbart att det krävs någon form av åtgärd från moderatorernas sida för att den ska kunna leva vidare.

Precis, hur stänger man bäst gränserna för sådana som inte är av "rätt" sort?

Du bör nog ta dig en rejäl funderare över vilka av dina ideal som är en polerad yta, och vilka som håller även när vinden friskar i.

Varför inte fullfölja din idé om en gated community där alla in och utpasseringar kontrolleras rigoröst och där likasinnade kan odla en monokultur där allt främmande och avvikande kan utrotas?

Lugnt, tryggt, dubbelkontrollerat, förväntat, helt rent från överraskningar och fullständigt enligt planen.

Då kommer du bara att behöva ta tag i en enda fråga; Who watch the watchmen?

Lycka till nu - det kan du behöva!

Olav: Jag har all respekt för ditt fria tänkande och tycker din öppenhet är uppfriskande - på många sätt välbehövligt i det ofta så förfärligt korrekta Sverige - men tycker du ändå inte att 99.se borde beröra sina respektive ämnen (Mac-relaterat, musik o.s.v.) snarare än att genom offtopicdelen bli ett politiskt dickussionsforum? Säkerligen har politik och livets andra svåra frågor en plats i musiken pch möjligen även i Mac-världen, men kanske kan det ändå vara läge att satsa lite mer på samförstånd än öppna konflikter. Tycker inte riktigt det är platsen - men det är förstås bara min åsikt (vilken jag säkert snart nog får sota för ).

Peace and love, broder!

Vi får lite skylla oss själva, vi har matat trollen.

Ibland matar de i och för sig varandra...

Jag funderar lite på att dundra in på möten på jobb och snacka om något helt annat. Typ lite livsfilosofi och matrecept. Sen skall jag bemöta folket med totalt oförstående attityd samt dra helt makalösa paralleller åt helt andra ämnen.

Hade ju varit trevlig att kanske börja spela tennis och dundra in med ett stekjärn i högsta hugg istället för ett tennisrack och börja spela. Eller en golfklubba?
Eller köra moped i matbutiken.
-Vafalls? Är jag inte välkommen bara för att jag kör moped? Tänk på indianerna i Svedela då!!

Klurar lite på att ställa en massa PC frågor i MAC delen istället...

Nä.

Men det finns inget enkelt sätt ? Alltså man skulle inte helt enkelt kunna avsätta delar av 99musik till bara dom med 99musik-konto antar jag efterssom nåt sånt inte finns? Kanske vore vettigt, att få välja en avdelning man tillhör... fast trist för dom som vill vara med i två lika mycket såklart.

En intressant sak på tal om sånt här.. På t.ex. Feminetik.se, kan man bara kan tillhöra en grupp om jag minns rätt, antingen är man feminist eller inte. Ickefem. kan bara läsa i feministdelen men har sin egen del där alla kan skriva, dvs. dom kan få svar på frågor av "dom andra" där. Visst kan man förespråka öppna forum hit och dit men dom flesta har ju sett hur bra det går att diskutera såna ämnen generellt. På det här sättet går det ändå att ha det lite öppet.

det verkar som att det handlar om missförstånd om vad musikloungen egentligen är, samt en avsaknad av en ordentlig offtopicdel (det verkar som att många både vill ha och inte vill ha en offtopicdel samtidigt). Dock har jag märkt att folk surnar till när folk som inte ursprungligen tillhör 99musik kommer in i en tråd i musikloungen som antingen på sätt och vis handlar om musik eller inte handlar om musik men är startad av nån 99musikare och vill vara med och prata och har åsikter eller synvinklar som många gamla rävar inte anser är välkomna. Självklart kan musiker komma med detta och det finns icke-musiker som inte kommer med denna nya läskiga attityd, men att göra sig av med alla nykomlingar och skylla på förändringen är en enkel lösning.
Känns som att man vill äta tårtan och ha den kvar.

Ursprungligen av Laseranders:

det verkar som att det handlar om missförstånd om vad musikloungen egentligen är, samt en avsaknad av en ordentlig offtopicdel

Förklara gärna i så fall, vad är den egentligen? Det är ingen "allmän lounge med musik" vad jag kan höra!

Om den används av hela 99'an lär ju den också gå överstyr precis som den tidigare mac-varianten tydligen gjorde. Inte så konstigt att man vill undvika det.

Jag kan tycka att om man inte syns eller bidrar i nån musikrelaterad diskussion alls kanske man kunde ta det lite lugnt även där. Skriver man endast offtopic finns det gott om andra forum att använda på nätet.

Ursprungligen av kottenkotten:

Förklara gärna i så fall, vad är den egentligen? Det är ingen "allmän lounge med musik" vad jag kan höra!

Jag har ingen uppfattning om vem det är som missförstått, de som skriver "fel" saker i forumet eller de som är sura för att de inte får ha sin lounge ifred. Oavsett så är det nån som har missförstått därför att syftet med forumdelen inte varit tillräckligt tydlig. Kanske funkade det att inte vara så tydlig när bara ett gäng musiker hängde där, men blir forumet öppet för alla, både icke-musiker från andra 99-delar och allmänt musikintresserade som just upptäckt 99musik måste det kanske bli tydligare med vad det är. Kan man säga klart och tydligt att i musikloungen diskuterar man musik minskar mängden offtopic-trådar, men min uppfattning är att gamla 99musikare startar offtopictrådar som sen syns för alla på 99.se som klickar på dagens diskussioner och som då vill delta för att de tycker det är ett intressant ämne oavsett vad de har för intresse av musik och det är där skon klämmer för de som är vana vid att musikloungen är en offtopicdel där just 99musikare får prata om vad de vill, även ickemusikrelaterade ämnen. Alternativt att icke-musiker gärna deltar i loungetrådar som löst handlar om musik, men deltar med ett icke-musiker-perspektiv och det är det som är problemet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-12 01:43

Vill man ha icke mac-intresserade som blajar om windows i 99mac?
Vill man ha icke-musiker som fyller 99musik med blajs?

För min del är svaret nej på båda frågorna.

//Salongsberusad Arete

Jag blev faktiskt nyfiken lite på vad som skrivs i musikdelen här.
Jag är totlat omusikalisk och spelar inga instrument, men man kan väl läsa lite.

Snubblade in i en tråd, troligen skapad av ngn fascistoid idiot om att människor inte skulle vara värda lika mycket. Att detta var en fullständigt OK åsikt och att han struntade i om han var "politiskt korrekt" eller ej. Det lukade mög och 30-talets Tyskland lång väg.

Så, musikdelen får ni gärna behålla för er själva. Avundas inte på ngt sätt att vara moderator där och städa.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-12 10:02
Ursprungligen av Goflorp:

Snubblade in i en tråd, troligen skapad av ngn fascistoid idiot om att människor inte skulle vara värda lika mycket. Att detta var en fullständigt OK åsikt och att han struntade i om han var "politiskt korrekt" eller ej. Det lukade mög och 30-talets Tyskland lång väg.

Varför tror du den här fråga kom upp? Trådskaparen är inte en aktiv 99musik'are.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 10:10
Ursprungligen av Goflorp:

Snubblade in i en tråd, troligen skapad av ngn fascistoid idiot om att människor inte skulle vara värda lika mycket. Att detta var en fullständigt OK åsikt och att han struntade i om han var "politiskt korrekt" eller ej. Det lukade mög och 30-talets Tyskland lång väg.
.

Nu är väl frågan mer komplex än att den kan avfärdas med "30-talets tyskland".

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 10:57

jag fick direkt en smäll på fingrarna av admin -- när jag lade upp en köpestråd gällande akvarier på 99mac ..

kan det kanske bero på att forumen administreras och modereras av olika personer...

det är väl inte svårare än en fet ip-ban på personerna i fråga om de inte följer forumens regler?

Jag ser ett forum som ett hus och respektive tråd som ett rum bakom en skyltad dörr. Om en besökare upplever att aktiviteten innanför dörren inte överenstämmer med skyltningen så blir inte jag förvånad om det blir en kortvarig påhälsning. Själv lider jag inte av dito fenomen, men ogillar t.ex offentliga personangrepp. Jag trodde ett tag att ~~~ akvarium var slang för frekvensanalysator(?), det tycker jag var roligt.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2008-07-12 11:34

Är just det att det inte finns några regler. 99musik har aldrig varit hårt modererat, och 99musiks offtopic var det friaste av allt. Så länge som folk höll sig ifrån rena personangrepp har inställningen varit att det är fritt fram att framstå som ett arsle om man så önskar... och det har funkat ypperligt, har varit väldigt få tillfällen då mods behövt gå in och sätta på sig moderatorhatten.

Hela det byggde på att medlemmarna på 99musik ändå hade en respekt för varandra som bygger på att vi umgicks i övriga forumet och hade offtopic som ventilation... Så du kanske förstår att det känns lite beige att det nu kommer in folk som inte delar den forumkultur och respekt för varandra som 99musik bygger på och i det närmaste enbart kör agitatorstilen i offtopic?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 11:57

I mina ögon är det väldigt enkelt. Vill man prata strunt i musikloungen så ska man först presentera sig i musikforumet och gärna bidra lite, innan man ger sig på OT-diskussioner. Vill man prata filosofi och människovärde bör man se till att man vet vilka man pratar med innan man säger att de är värda mindre.

Problemet är inte ATT diskussionerna kommer upp. Problemet är att de som för dessa har inget med musikforumet att göra. Man kommer inte in i ett forum som ny medlem och går direkt till OT-delen och startar hetsiga diskussioner. Man presenterar sig först och bidrar till forumet, lär känna människorna man skriver med, och SEDAN kan man bestämma sig för att prata om annat med dessa människor.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-12 12:31

Det har väl ändå bara varit i stort sett tre ämnen på de trådar som spårat ur, politik, religion och piratkopiering. Bara att förbjuda de tre ämnena så är det klart

Nä, men i likhet med många andra så undrar jag om det verkligen är för mycket begärt att medlemmar som inte är musiker, inte intresserade av musikproduktion eller ens skriver i ontopicdelen av 99musik håller en låg profil i musikloungen? Speciellt när de, antagligen eftersom de inte läser resten av forumet, har noll känsla för takt och ton ( ) och var nivån ligger på forumet.

Naturligtvis ska 99musik vara öppet för alla men det är ett forum för musiker och producenter, är man inte det eller ens intresserad så finns det andra forum man kan hänga på. Och som sagts så vill jag gärna att musikloungen ska vara till för medlemmarna i första hand. Även om det snackas mycket skit i loungen så är det ofta skit med musikanknytning.

för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras!

Känns som om diskussionen i den här tråden blir lite underlig.

Det är klart att jag kan lova att alla ska presentera sig innan de börjar skriva om känsliga ämnen i någon offtopic-tråd. Men vad är det som säger att dessa personer som nu gör det skulle bry sig ett dyft om att jag har lovat det?

Vore intressant att höra hur personerna som driver forumet har resonerat kring dessa frågor?

Loungen i 99mac är väl låst för musiker, så varför inte låta loungen i 99musik vara låst för andra än musiker?

Frågan är väl då snarast hur man praktiskt avgör om någon är musiker eller ej.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 14:33

haha [~~~akvarium] = frekvensanalysator ← vi kör på det, jag hänger på!;]

-- jag e inte den bästa -- men håller man sig lite i grå zonen e det okay och kliver man över får man snabba rapp på fingrarna rätt fort av 99kamraterna -- det där ger sig lixom av sig själv utan att moderatorer behöver stolpa in med säkkiga braller och höjd batong...! hoppas jag

Senast redigerat 2008-07-12 14:44
Bevaka tråden