Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Macbook Pro med defekt nvidia, ligger vi illa till nu?

Tråden skapades och har fått 260 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 12:16

Läste på diverse sidor i morse att hela serier av nvidias geforce-chip är defekta. Löpelden sprider sig för fullt om att aller serier med G84 och G86 dör i förtid pga. fel kisel. Detta borde väl innefatta 8600GT som våra Macbook Pro's är utrustade med eller? Hur ser jag om jag har ett G84 eller ett G86 chip i min dator?

Eller finns det någon på detta forum som har upplevt ett dött grafikkort? Dell, HP och Asus verkar ha stora problem i varje fall.

Problemet skall visst vara större på laptops eftersom grafikkortet får stå ut med fler termiska cykler pga. användarbeteendet med en laptop. Dvs. grafikkortskretsen stängs av/på många gånger under en dag och detta sliter mer än på en stationär dator där grafikchippet är igång hela dagen och håller värmen uppe så att säga.

Om vi nu är drabbade så VÄGRAR jag godta en lösning som HP's, dvs. att köra fläktarna på fullt blås hela tiden för att minimera riskerna. Tänk att få lyssna på det hela dagen plus att få sämre batteritid. HP-kunderna måste ju vara ursinniga nu?

Länk:
All Nvidia G84 and G86s are bad - The INQUIRER

det har ju dykt upp några 'rapporter' om macbook pros som slutar visa bild på den inbyggda skärmen och kör på x3100-grafiken i nordbryggan.
detta repareras med moderkortsbyte och påstås bero just på att 8600-chippet slutar fungera.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 14:36

Detta hände mig i början på juni. Tog 2 veckor att fixa och fick moderkortet utbytt. Jag hoppas problemet inte kommer igen eftersom har ingen lust att tjafsa med AppleCare igenn. Supporten suger nämligen.

//Rob

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 16:58
Ursprungligen av gabriela:

det har ju dykt upp några 'rapporter' om macbook pros som slutar visa bild på den inbyggda skärmen och kör på x3100-grafiken i nordbryggan.
detta repareras med moderkortsbyte och påstås bero just på att 8600-chippet slutar fungera.

Vad menar du med "kör på x3100-grafiken i nordbryggan"? Har alla macbook pro x3100 inbyggt i moderkortet?

sodemus:
Tack för tipset men är det säkert att köpa genom Ebay ? Har aldrig gjort det. Är det verkligen samma vara man får ? Låter toppen annars.

Jag har kollat här nu:
AppleCare for MacBook Pro, Apple Computers Components, Computers Networking items on eBay.com
Jösses, lång länk här.

Vet att det är OT men hur säkert är det att handla genom eBay ? I princip kan jag väl sätta in ca 1.800 kr och få en tom låda skickad till mig eller ? Några tips så att jag inte går på några nybörjarmissar ? Tacksam för svar.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2008-07-18 17:20
Ursprungligen av KaRo:

Jag har kollat här nu:
AppleCare for MacBook Pro, Apple Computers Components, Computers Networking items on eBay.com
Jösses, lång länk här.

Vet att det är OT men hur säkert är det att handla genom eBay ? I princip kan jag väl sätta in ca 1.800 kr och få en tom låda skickad till mig eller ? Några tips så att jag inte går på några nybörjarmissar ? Tacksam för svar.

Applecare-säljare på ebay brukar väl ge möjligheten att skicka koden via e-mail. På så sätt slipper du iaf vänta på att hämta ut en tom kartong på posten Annars är väl tippset att köpa från någon välkänd.

Ursprungligen av KaRo:

Vet att det är OT men hur säkert är det att handla genom eBay ? I princip kan jag väl sätta in ca 1.800 kr och få en tom låda skickad till mig eller ? Några tips så att jag inte går på några nybörjarmissar ? Tacksam för svar.

Köpte precis AC ifrån den här säljaren, till min MBP, hur bra som helst. Och precis som bolle sa så emailade han koden ursnabbt dessutom. Sen är det bara att knappa in koden och registrera. Rekommenderas!

Tyckte det var säkrast efter att precis fått mitt moderkort utbytt med cirka en vecka kvar på garantin

Har kollat detta med AppleCare och det går att köpa för ca 1.800 kr på eBay just nu.
Stor skillnad mot 4.195 kr tycker jag. Blir nog ett sådant köp.

Fast visst undrar jag hur Apple kan komma undan med ett troligt inbyggt fel utan att tvingas byta ut alla datorer som har detta fel ? Istället måste vi alla köpa AppleCare och själva betala delar av reparationerna. Med andra varor som detta händer på får ju konsumenten en ny vara.

så glad att jag tog AppleCare på grejerna jag beställde idag...

Ska köpa applecare till min mbp när min garantiperiod börjar ta slut om 8 månader... Hoppas inte detta är nåt vi drabbas av :S
Min penryn mbp kom precis tillbaka idag efter en hårddiskkrasch, visade sig att de fick byta hela logikkortet och "flex cable" så man undrar ju.. :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-10 20:06
Ursprungligen av Andreas Th:

Ska köpa applecare till min mbp när min garantiperiod börjar ta slut om 8 månader..

Vad jag vet så är det tre år allt som allt. Du tjänar alltså inte på att vänta tills 364 dagar efter du köpt din dator för att slå till på AppleCare.

Ursprungligen av acke:

Vad jag vet så är det tre år allt som allt. Du tjänar alltså inte på att vänta tills 364 dagar efter du köpt din dator för att slå till på AppleCare.

Helt korrekt. I Finland är det dock en fördel att köpa det direkt, man får nämligen själv stå för eventuella fraktkostnader för garanti service om man inte har AppleCare. När min iMac var in på service pga ickefungerande digitalutgång så köpte jag AppleCare istället för att betala frakten

Ursprungligen av acke:

Vad jag vet så är det tre år allt som allt. Du tjänar alltså inte på att vänta tills 364 dagar efter du köpt din dator för att slå till på AppleCare.

Nej men jag hinner bygga ihop en kassa

Jag har inne min MBP 17 just nu och det är inom garantitiden. Funderade på AppleCare men fick spader när jag hörde att det kostade 4.195 kr !
Om man köper en vara för 26.000 kr borde garantin vara mycket längre. Får se hur jag gör i december när garantitiden går ut om jag vill betala 4.195 kr för två års garanti....

Glöm inte att man har 3 år fabriksgaranti.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 23:33
Ursprungligen av Gilbert 2:

Glöm inte att man har 3 år fabriksgaranti.

Knappast... 6mån.

men den är ju i alla fall snygg!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-11 00:46

Vilket tjaffs det alltid verkar vara om garantier hit och dit...

Detta gäller då sverige.

Enligt konsumentköplagen gäller följande, du har 1 års garanti på elektronikprodukter du köper av en svensk återförsäljare i Sverige (detta är minimum då vissa tillverkar erbjuder mer). Efter den garantitiden gått ut har du fortfarande en sorts garanti ännu ett år, DOCK gäller då att DU måste kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel etc. och att du inte har åstakommit felet själv, dvs bevisbördan hamnar på konsumenten.

Rätta mig gärna om jag har fel !

Ursprungligen av mais:

Vilket tjaffs det alltid verkar vara om garantier hit och dit...

Detta gäller då sverige.

Enligt konsumentköplagen gäller följande, du har 1 års garanti på elektronikprodukter du köper av en svensk återförsäljare i Sverige (detta är minimum då vissa tillverkar erbjuder mer). Efter den garantitiden gått ut har du fortfarande en sorts garanti ännu ett år, DOCK gäller då att DU måste kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel etc. och att du inte har åstakommit felet själv, dvs bevisbördan hamnar på konsumenten.

Rätta mig gärna om jag har fel !

"Enligt konsumentköplagen är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som upptäcks inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln." *

* Konsumentverket/KO - Garanti

Ursprungligen av mais:

Vilket tjaffs det alltid verkar vara om garantier hit och dit...

Detta gäller då sverige.

Enligt konsumentköplagen gäller följande, du har 1 års garanti på elektronikprodukter du köper av en svensk återförsäljare i Sverige (detta är minimum då vissa tillverkar erbjuder mer). Efter den garantitiden gått ut har du fortfarande en sorts garanti ännu ett år, DOCK gäller då att DU måste kunna bevisa att det är ett tillverkningsfel etc. och att du inte har åstakommit felet själv, dvs bevisbördan hamnar på konsumenten.

Rätta mig gärna om jag har fel !

Du har fel i att konsumentköplagen skulle säga att det är 1 års garanti på elektronikprodukter, det behöver inte vara någon garanti över huvud taget. De flesta ger dock 1 år (Apple 6 månader). Däremot gäller TRE års reklamationsrätt.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-11 16:32

Om detta nu stämmer och vi är drabbade av felaktiga grafikkretsar så borde det väl inte vara något problem för oss konsumenter att bevisa? Är väl endast att hänvisa till detta fabrikationsfel?

Apple får väl fixa detta på good will efter garantitiden tycker man ju. Jag borde inte ens behöva blanda in min Apple Care när det rör sig om den här typen av fel, alltså inte ett isolerat fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 16:51

Karo: Apple Care och Ebay har ju varit på tapeten ett tag nu. En snabb sökning ger ca 1800:- för en till MacBook Pro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-18 19:21

Jag såg på Ars Technica att det tydligen bara är chippen för bärbara datorer som är defekta. Nu lugnar det kanske inte oss med MBP, men för de med apparater som har vanliga chip detta bättre.

Ursprungligen av Ars Technica:
  • The issue is limited to a few notebook chips only; we have not seen and don't expect to see this issue on any NVIDIA-based desktop systems.

  • Only a very small percentage of the notebook chips that have shipped are potentially affected, and the problem depends on a combination of environmental conditions, configuration, and usage model.

  • We continue to work closely with our partners and have taken the necessary steps to ensure that all NVIDIA chips currently in production do not exhibit the problem.

NVIDIA denies rumors of faulty chips, mass GPU failures

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-18 20:24

Om man vågar tro på det NVIDIA säger så verkar det ju inte alls vara alla laptop chip som är drabbade. Jag tror även att våra Macbook Pro har bättre kylning än någon sketen PC så vi kan nog vara lugna

Ursprungligen av PutteSWE:

Om man vågar tro på det NVIDIA säger så verkar det ju inte alls vara alla laptop chip som är drabbade. Jag tror även att våra Macbook Pro har bättre kylning än någon sketen PC så vi kan nog vara lugna

Med tanke på hur de grisar med kylpastan i macbookarna så skulle jag inte vara så säker på det

men det är skönt om det är begränsat, tror inte vi drabbas (hoppas!) och om vi gör det får vi säkert det fixat.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-28 16:39

Jag fick min MBP 17e Juli, nu har grafikkortet på den ballat ur helt. Artifakter (säkert felstavat) på skärmen, men även gröna "pulserande" streck på höger sida.

Lite surt, men antar att shit happens.

Jag ringde AppleStore och nu har de skickat en replacement till mig, så helt omöjliga är de inte.
Jag hoppas verkligen inte att det händer på den nya också.

Värt att tillägga är att jag sitter med en precis likadan MBP på jobbet (MBP 4,1 vilket är samma modell) och jag har inte sett det problemet på den alls.

så ska jag med en MBP 3,1 (inköpt december -07) oroa mig ? Ska jag skaffa AppleCare ?

Om felet är så pass allvarligt borde det gå att bråka lite för att få hjälp även efter garantin går ut (hoppas jag iaf vars MBP är en månad över garantin och ingen AC).

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-31 14:46

Det kommer väl antagligen en warranty extension eller något?

Jag pratade med en polare på Apple i Cork, de vet om problemet tydligen och jobbar på det.

Bevaka tråden