Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Überklant raderar hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har lyckats med konststycket att förstöra all information på min hårddisk i en iBook G3:a. Det dök upp en kopia av hårddisken och jag som gillar att slänga saker som jag tycker verkar överflödiga, kastade den i papperskorgen och tömde. Sedan var alles borta. Mapparna ligger kvar, men inga dokument. I iPhoto-biblioteket ligger konturerna av alla bilder kvar, som grå rutor. Det står att det finns över 2000 objekt i biblioteket, men det går inte att öppna dem.

Jag vill såklart gärna hitta filerna igen, framförallt bilderna.

Någon som har gjort ngt liknande tidigare eller känner till andra klantskallar av min kaliber? Några tips?

cecilia

Öppna ett Finder-fönster så att det visar din hemkatalog, den med ikonen som föreställer ett hus. Se om du har en mapp eller fil i mappen Bilder som heter något i stil med iPhoto. De kan t ex heta iPhoto-bibliotek, iPhoto Library eller liknande. I tidigare versioner av iPhoto var det en mapp om jag minns rätt, och i senare versioner är den ett paket och ser ut som en vanlig fil. Om den visas som en fil ctrl-klickar du på den och väljer Visa paketets innehåll. Då öppnas den som en mapp. Sök igenom den och se om du kan hitta dina bilder. Det är möjligt att de finns där även om de inte visas i iPhoto.

Det kan också röra sig om en bugg av något slag. Prova att starta om datorn och se om det hjälper.

Marcus K: Tack för svar! Jag har letat i hemkatalogen, och det är tomt. Mapparna är tomma och den fil som heter iPhoto Library är oläslig, säger min dator. Har provat att stänga av och sätta på många gånger, och det gör varken till eller från. Antar att jag har raderat filerna. Känner du till några bra program som kan återskapa filer?

cecilia

Du ska inte öppna filen iPhoto Library, bara klicka på den med ctrl-tangenten intryckt och välja Visa paketets innehåll. Då öppnar du "filen" som en mapp och kan leta efter bilderna. Egentligen är iPhoto Library en mapp, men ser ut som en fil utåt.

Har du möjligen bytt namn på hemkatalogen? Det skulle annars kunna förklara saken. Leta i så fall i hårddisken i mappen Användare om den gamla hemkatalogen ligger där, med sin iPhoto Library.

DataRescue II brukar va rätt bra..

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 14:30
Ursprungligen av ceciliad:

Hej!
Jag har lyckats med konststycket att förstöra all information på min hårddisk i en iBook G3:a. Det dök upp en kopia av hårddisken och jag som gillar att slänga saker som jag tycker verkar överflödiga, kastade den i papperskorgen och tömde. Sedan var alles borta.

Jag försöker lista ut vad du egentligen gjorde? Kan du förtydliga vad du menar med att det "dök upp en kopia av hårddisken" som du slängde?

Jag hittade dem! Tack Marcus K för hjälpen. De låg under ett annat användarnamn i hårddisken.

Tack igen!

cecilia

rhesus: Jag tror att jag skapade ett alias av min hårddisk när jag ville byta namn på hemkatalogen. Sedan kastade jag bort den ursprungliga katalogen och mina filer hamnade under ett annat namn i hårddisken. Jag har som du märker inte vidare bra koll på hanteringen av min dator... Tack för visad hjälpvilja!

cecilia

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-10 14:44
Ursprungligen av ceciliad:

rhesus: Jag tror att jag skapade ett alias av min hårddisk när jag ville byta namn på hemkatalogen. Sedan kastade jag bort den ursprungliga katalogen och mina filer hamnade under ett annat namn i hårddisken. Jag har som du märker inte vidare bra koll på hanteringen av min dator... Tack för visad hjälpvilja!

cecilia

Alla gör vi misstag, huvudsaken är ju att det löste sig för dig. Jag hoppas du ser till att göra ordentliga backuper i framtiden så slipper du såna här "Oh shit"-upplevelser

Ursprungligen av ceciliad:

Jag hittade dem! Tack Marcus K för hjälpen. De låg under ett annat användarnamn i hårddisken.

Tack igen!

cecilia

Varsågod. Du har alltså hittat filerna i mappen med det andra användarnamnet? Var i så fall väldigt försiktig då du återställer så att du inte skriver över dina filer med andra filer, och töm inte papperskorgen förrän du är säker på att den inte innehåller något viktigt.

1
Bevaka tråden