Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MobileMe är live nu

Tråden skapades och har fått 61 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Så var det igång!

Enormt tryck på servrar nu. Går segt som sirap. Logga in lyckades jag iallafall

.Mac is now Mobile Me - uppdatering dök upp...

Denna dialogen dök nyss på i Finder.
Software update är "rätt" segt.

Gått offline igen...

MobileMe Calendar...

första intrycket -->

tills man går in och ändrar lite i "calendar preferences"

vill att veckan ska börja på en måndag och inte på en söndag, men när man loggar ut och in igen så måste man ändra inställningarna igen.

annars är det fett med najst.

Jag har inte fått nån uppdatering till Leopard så att .mac blir mobileme...?
Skulle inte den kommit i Programuppdateringen?

Gå in i systeminställningar och välj .mac, jag tror uppdateringen drar igång då.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-11 15:23

Problemet är att den inte gör det. Jag loggar in med mitt MobileMe-konto på .Mac, mixtrar och ändrar, syncar och har mig, men likt förbannat kommer inget upp. Finns inget heller under Software Updates. Ett forum länkade till en MobileMe.pkg tidigare, men den länken är numera död.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-11 15:54

Något fel är det, får ingen MobileMe i systeminställningar heller ingen update i programuppdateraren.

Det är inte precis supersnyggt skött detta av Apple. Ingenting har funkat direkt bra de senaste dagarna....

Segt som tusan så här i inledningsfasen men det blir nog bra med tiden. Han återta mitt förra namn, dvs. "Olle".. får se om jag vill ha det efter de 60 dagarna... tidigare var den olle @ mac.com ( funderade över om meto eller me2 skulle vara ledigt, kul med meto@me.com ) - la på skoj upp en första bildserie av en renovering som vi precis blivit klara med... för den som är road så heter den:

.Mac Web Gallery

Jag har heller inte fått någon uppdatering, skulle gissa att trycket mot me.com är rätt stort så här i början. Så jag tar det lilla lugna och återgår till min FreeBSD bok istället.

Om det var en annan tjänst som lanserades och den var så dålig som Mobile Me är just nu så tittade jag nog inte på den igen. Intressant att see ett Silicon Valley företag av denna kaliber lansera en internettjänst som denna som har så stora problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-07-11 22:33

Kan bara hålla med, detta fungerar verkligen sisådär än så länge, känns väldigt beta. Borde de inte ha en ganska god koll på vilken belasting det torde bli när tjänsten släpptes?

Får bara upp detta!

"The MobileMe transition is underway but is taking longer than expected. While core services such as desktop mail, iDisk and sync are available, the new MobileMe web applications are not yet online. Thank you for your patience as we complete the upgrade."

Detta är en pinsam skandal och någon/några kommer att få sparken när Apple utvärderar katastrofen.
För min del gör det ingenting - jag kan leva utan .mac/me.com i 48 timmar.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-12 12:34
Ursprungligen av Zimmerman:

Detta är en pinsam skandal och någon/några kommer att få sparken när Apple utvärderar katastrofen.
För min del gör det ingenting - jag kan leva utan .mac/me.com i 48 timmar.

Fiasko är väl ett passande ord. Det är lite för många misstag för att det ska kunna skyllas på den stora lanseringen (vilket var Apples beslut och ingen annans). Det är tjänster som inte fungerar, tre dagar efter den tänkta lanseringen, feldebiteringar i AppStore och låsta/debiterade summor för en testversion som sägs vara gratis.

Pinsamt.

Läste på svenska MacWorld att Apple låser/reserverar 1.200 kronor på bankkontot - samtidigt läste jag hos Apple att det skulle kosta 79 euro - får inte detta att stämma, det borde bli strax under 790 kronor och inte ca: 400 kronor högre. Vad gäller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 00:09
Ursprungligen av Olle@mac:

Läste på svenska MacWorld att Apple låser/reserverar 1.200 kronor på bankkontot - samtidigt läste jag hos Apple att det skulle kosta 79 euro - får inte detta att stämma, det borde bli strax under 790 kronor och inte ca: 400 kronor högre. Vad gäller?

Tyvärr verkar det vara så att det i alla fall för ett par timmar sedan kostade närmare 1200 kr (kanske har ändrats, vad vet jag). Dessutom är det inte ens säkert att du får ett konto...
http://www.99.se/macnyheter/244712-apple-mac-blir-mobileme-2.html#post1566854

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2008-07-12 10:34

1200:- låter skumt...det kostar ju 795:- på Apple Store...

Jag installerade just om en dator med original 10.5-skiva (alltså Leopard som köpts när det släpptes och inte en skiva som följde med dator) och då erbjuder den en att testa MobileMe, så den uppdaterar tydligen den skärmen över nätet när man installerar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-12 10:46
Ursprungligen av Michael Nord:

Jag installerade just om en dator med original 10.5-skiva (alltså Leopard som köpts när det släpptes och inte en skiva som följde med dator) och då erbjuder den en att testa MobileMe, så den uppdaterar tydligen den skärmen över nätet när man installerar.

Kan de inte, från och med nu, bakat in det i Mac OS X 10.5.4-uppdateringen? Installerade du den?

Ursprungligen av acke:

Kan de inte, från och med nu, bakat in det i Mac OS X 10.5.4-uppdateringen? Installerade du den?

Nej, det här var 10.5.0 från originalskivan... Efter installationen får man ju svara på en massa frågor. Då har man tidigare erbjudits prov av .Mac, men nu var det MobileMe. Datorn var ansluten till Internet så den måste ju ha hämtat det därifrån.

Nån som fått den där MobileMe update i Programuppdatering än? Jag har fortfarande bara referenser till .Mac i hela systemet.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-12 10:50

Vad är det som händer? Är det ens meningen att det ska komma en uppdatering till Tiger?

  • Medlem
  • International user
  • 2008-07-12 11:00

Jag har .mac och har inte sett något om MobileMe vare sig i Programuppdatering eller i Systeminställningar. Vad händer?
Och måste man betala eller reservera pengar för att få uppgradera? Det verakr skumt det här.

Jo, över 1100 kr är reserverade från mitt konto. Samtidigt står det att kostnaden ska vara 65 euro för ett år. Inte ens om jag lägger till moms blir det så mycket pengar.

Undrar om det är läge att dra sig ur det här.

Nån som fått push att funka då på en iPod touch? Jag har aktiverat tycker jag enligt Apples instruktioner men det händer ändå inte ett skvatt. Jag ändrar en kalender på iPoden när den är ansluten till nätverket men inte uppdateras det automatiskt på datorn för det. När Apple demade det hela gick det ju blixtsnabbt.

Det uppdateras automatiskt från iPoden till mobileme och omvänt men datorn är helt orörd. Är det kanske för man inte installerat MobileMe update på datorn?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-07-12 12:00
Ursprungligen av Rickard A:

Nån som fått push att funka då på en iPod touch? Jag har aktiverat tycker jag enligt Apples instruktioner men det händer ändå inte ett skvatt. Jag ändrar en kalender på iPoden när den är ansluten till nätverket men inte uppdateras det automatiskt på datorn för det. När Apple demade det hela gick det ju blixtsnabbt.

Det uppdateras automatiskt från iPoden till mobileme och omvänt men datorn är helt orörd. Är det kanske för man inte installerat MobileMe update på datorn?

Nä det funkar inte här heller .. det funkar med mobileme på webben men inte på datorn.

Ursprungligen av _mattis:

Nä det funkar inte här heller .. det funkar med mobileme på webben men inte på datorn.

Nej, det fungerar inte för mig heller, bara om jag manuellt klickar på "get new mail" eller klickar på mitt mailkonto i touchen, trots att jag aktiverat pusch...

Bevaka tråden