Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telias reklamkampanj: Klotter på privat egendom

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Telia har tydligen en ny reklamkampanj på gång för iPhonelansering som går ut på att spreja tillfälligt klotter med texten "08.07.11 00:00:01" på allmänna platser i de städer de håller nattöppet i. Dessvärre verkar någon ha missuppfattat instruktionerna då Sydsvenskan rapporterar att de fått sin entré nedklottrad.

Senast redigerat 2008-07-08 17:16

Länken fungerar inte...

Ursprungligen av bastuman:

Länken fungerar inte...

fixat

Tackar. Tänkte googla men fastnade i inkorgen, ni var snabba så att när jag uppdaterade tråden så fanns länken redan där. Grymt!

Haha, kan ingen lägga upp en bild om ni ser något av Telias "klotter"
Det här är ju bara för dumt för att vara sant

Insåg just att jag missade att det handlar om "högtrycksschabloner", vilket troligtvis innebär att man får fram texten genom att tvätta bort smuts, om detta nu gör någon skillnad för någon.

  • Medlem
  • 2008-07-08 18:13

Jo det gör det väl. Om man ska få det att se orört ut måste man ju skita ner igen, och det kan säkert vara lika svårt som att tvätta bort klotter.

Ursprungligen av Baron:

Jo det gör det väl. Om man ska få det att se orört ut måste man ju skita ner igen, och det kan säkert vara lika svårt som att tvätta bort klotter.

Eller tvätta bort skiten runt omkring.

Hehe. Rolig marknadsföringsteknik Telia använder för iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-08 19:08

Finns det någon bild på skiten?

  • Medlem
  • Mora
  • 2008-07-08 19:11
Ursprungligen av Fexxe:

Finns det någon bild på skiten?

Nej för skiten är borttvättad...

Ursprungligen av Flykt:

Nej för skiten är borttvättad...

Jo på sätt och vis finns det en bild: Resum: Sydsvenskan rasar mot Telias iPhone-klotter

Jag såg det för en timme sedan när jag gick på Kungsgatan (Stockholm). Det var sprejat på övrgångsställets vita rand mitt i gatan. Fattade inte att det var iPhone det gällde.

Var garanterat ett medvetet drag att spraya på Sydsvenskans byggnad, nu fick de ju gratis reklam i Sydsvenskan. Smart Telia!

Och att liberala tidningar tar upp att det är ett till viss del statligt bolag får mig att vilja spy.
iofs så med en fascist-regering så gör det väl varken bu eller bä.

Intressant att använda klotter som marknadsföring dock.
Innebär det att det skulle vara lagligt att "klottra" på allmän plats också isf, eller är det ett tillvägagångssätt som bara företag får syssla med? =P

Hoppas någon ditsatt klottrare sätter dit Telia.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 00:03

när det inte ens rör sig om skadegörelse blir artikeln patetisk

än mer patetisk blir den i sista meningarna där sydsvenskan kallar kampanjen "oacceptabel" men väljer att inte polisanmäla

Ursprungligen av vajone:

än mer patetisk blir den i sista meningarna där sydsvenskan kallar kampanjen "oacceptabel" men väljer att inte polisanmäla

Haha, precis min tanke. Sydsvenskan står för rena Åsa-Nisse humorn ibland

  • Medlem
  • 2008-07-09 00:37

Äh, tänk ett par steg längre än näsan räcker. "Skadegörelsen" i sig är inget allvarligt, men det kan uppfattas som ett hot (bland alla andra hot) riktat mot Sydsvenskan. Det kostar pengar att ta reda på vad det är frågan om när sånt där dyker upp. Om det sedan visar sig att det bara är ett bus är väl polisanmälan inget självändamål.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-09 00:43

Jag tycker nog att en polisanmälan vore på sin plats.

Säg att jag äger ett hus i centrala Stockholm och ett företag slänger upp reklam på min fasad utan tillstånd, visst har jag väl då all rätt att polisanmäla detta?

Så det jag vill säga är att polisanmälan kan vara ett självändamål om man vill visa sin oacceptans.

Nu kan jag heller inte kalla en reklamkupp för "bus"...

Lite kul att Telia/Televerket som för ett antal år sedan, på telefonkioskernas tid, genomförde rätt omfattande "Stoppa sabbet"-kampanjer där dom försökte förmå ungdomar att sluta klottra, nu använder sig av en form av klotter i sin marknadsföring.

Även om det var en självförsvinnande vattenfärg dom använde så tycker jag det sänder lite felaktiga signaler.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Även om det var en självförsvinnande vattenfärg dom använde så tycker jag det sänder lite felaktiga signaler.

Det är inte någon färg. Det är bara vatten.

PS Communication heter reklambyrån som har hittat på kampanjen.

Att bara köra datumet känns lite sökt och analt. Hur många hinner ens lägga märke till det och hur många av dem fattar vad det är frågan om?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-10 13:12
Ursprungligen av thevil:

Det är inte någon färg. Det är bara vatten.

PS Communication heter reklambyrån som har hittat på kampanjen.

Att bara köra datumet känns lite sökt och analt. Hur många hinner ens lägga märke till det och hur många av dem fattar vad det är frågan om?

Det är det som är grejjen - du ska bli nyfiken och fråga om du inte vet.

Ursprungligen av Northwiz:

Det är det som är grejjen - du ska bli nyfiken och fråga om du inte vet.

Ja, det fattar jag. Men att starta en sån här kampanj några timmar innna det sas smäller är lite underligt.

Poängen med den här typen av marknadsföring är att precis som du säger folk börjar fundera och fråga varandra i fikarum och på fotbollsmatchläktare medans det är avblåst. Men då måste man som marknadsförare räkna in en viss ställtid. Det finnas en viss tidsperiod där buzz byggs upp och folk börjar maila varandra länkar på nätet och skicka bilder till sina FaceBook-vänner och MySpace-bekanta.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 20:52
Ursprungligen av thevil:

Ja, det fattar jag. Men att starta en sån här kampanj några timmar innna det sas smäller är lite underligt.

Poängen med den här typen av marknadsföring är att precis som du säger folk börjar fundera och fråga varandra i fikarum och på fotbollsmatchläktare medans det är avblåst. Men då måste man som marknadsförare räkna in en viss ställtid. Det finnas en viss tidsperiod där buzz byggs upp och folk börjar maila varandra länkar på nätet och skicka bilder till sina FaceBook-vänner och MySpace-bekanta.

Jag har ingen aning om hur reklambyrån eller eventbyrån har resonerat med den här kampanjen och jag håller med dig om att med så kort tid inför lanseringen så var det inte särskilt lyckat. Folk hann inte ens bli nyfikna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 22:11

Intressant att det rubriceras som klotter när inte en enda penna/sprayburk har använts...

"Olaga rengöring?"

YouTube - The Reverse Graffiti Project

Som anställd på Sydsvenskan kan jag berätta att jag satt på nyhetsmötet där klottret togs upp för första gången. De flesta hade inte ens sett det, man var tvungen att titta aktivt på marken för att se det. (Trappan på bilden tidigare i tråden var från en annnan plats.)
Men det gick kalla kårar genom de flesta på det mötet. Det kommer hot till Sydsvenskan ofta och bara ett datum utan avsändare känns inte behagligt. Tänk anonymt brev som du får med bara ett datum, ingen avsändare.
Just 11 väcker ju också känslor. Förstår man inte det så tycker jag att man saknar empati.
Tanken att det var en reklamkampanj dryftades på vårt möte, men förkastades ganska snabbt eftersom man kände att man aldrig skulle ge sig på privat egendom. Det stämde helt enkelt inte och det var det som var obehagligt.
Nu visade det ju sig att just den biten antagligen var ett misstag, vilket jag faktiskt tror på. Skulle det vara en del i en medveten strategi hade man gjort det på tidningshus över hela Sverige och inte bara på Sydsvenskan.

Polisanmälan var på gång men när vi fick veta vad det var så kändes det ju ganska onödigt att kasta bort skattebetalarnas pengar på något som Telia redan hade bett om ursäkt för och dessutom betalat dyrt för.

Det jag tycker är mest intressant är att de som "tvättade" dit budskapet hade fått order om att bara göra det på allmän plats. Kanske är det så att de uppfattar Sydsvenskan som allmän plats. En tidning som står i allmänhetens tjänst.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-14 20:50
Ursprungligen av Blueswede:

Som anställd på Sydsvenskan kan jag berätta att jag satt på nyhetsmötet där klottret togs upp för första gången. De flesta hade inte ens sett det, man var tvungen att titta aktivt på marken för att se det. (Trappan på bilden tidigare i tråden var från en annnan plats.)
Men det gick kalla kårar genom de flesta på det mötet. Det kommer hot till Sydsvenskan ofta och bara ett datum utan avsändare känns inte behagligt.

Tack för redogörelsen. Jag har full förståelse för att tidningen reagerade.

Citat:

Tänk anonymt brev som du får med bara ett datum, ingen avsändare.
Just 11 väcker ju också känslor. Förstår man inte det så tycker jag att man saknar empati.

Haha, Yeah, sure!
Al Qaida kommer och spränger en sekund över midnatt helt utan anledning.
Speciellt på den perfekta tidpunkten då huset verkligen är överbemannat.
Det som är mest tvättat här känns som att det är hjärntvätten från maktens korridorer.
Menar inte att verka dryg mot just dig Blueswede, många hade reagerat likadant, och även jag själv (kanske). Men såhär i efterhand tycker jag det är helt klart ett väldigt skrattbart ämne eftersom det är ganska uppåt väggarna att det skulle vara något man på något sätt skulle behöva oroa sig för egentligen.
Att bli rädd för ett datum för att det innehåller siffran 11 är precis vad termen fearology innebär.

Fearology

Bevaka tråden