Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Radera!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-25 00:11

Hej!

Om man ska sälja sin dator kan det va bra o tömma på info först. Hur gör man det säkert?
Jag sålde en PC och använde DBAN som totalraderar (eller eg skriver över) allting o det kan ta ett helt dygn. Hur gör man med mac?

Tack!

Starta Skivverktyg -> markera disk -> fliken "Radera" -> klicka på Säkerhetsalternativ... -> välj nivå som du tycker är lämplig.

Edit: karlan hann före. Men han länkade till den engelska, det finns även en svensk variant: (Mac OS X 10.4) Radera skivor säkert

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-10-25 01:33
Ursprungligen av Adrian B:

Starta Skivverktyg -> markera disk -> fliken "Radera" -> klicka på Säkerhetsalternativ... -> välj nivå som du tycker är lämplig.

Edit: karlan hann före. Men han länkade till den engelska, det finns även en svensk variant: (Mac OS X 10.4) Radera skivor säkert

Yepp, min engelskalärare lärde mig att engelska är mycket tuffare än svenska, och därför skall alla hänvisningar hädanefter ske på engelska

Nä, men skämt åsido, så var det den engelska delen som google letade fram snabbast

Om du sedan installerar ett nytt system kan du avsluta installationen innan du skriver in användarnamn osv. På så sätt kan köparen själv direkt välja namn osv på samma sätt som när datorn var ny.

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:37

Tack för detta.

Är detta sätt att gå tillväga likvärdigt DBan? Ingen chans i världen att komma åt raderade grejer alltså?

PS undrar också om ni har något hum om vad andrahandsvärde bör vara på en Powermac Superdrive 1,67a med 17" skärm, nypris var en miljon kronor - nädå men typ 27000 ca.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-09 20:48

Beror väll på vad du har i den t ex. Hur många diskar? Vilka diskar? Vilken typ av diskar? Hur mycket minne? Vilket minne? Grafikkort? Antar att det är en G5.. 27000 är väll lite i överkant för en gammal G5 1,67 MHz..
Säljes, Stockholm: powermac g5
EDIT: Här är priser på vad vi tar för begagnade Begagnade MAC stationär datorer Hyrcentralen-MacRent

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:55

Alltså det är en Powerbook, jag skrev visst fel...! Och NYpris var ca 27000.
Herregud vad jag ranglar på tangenterna idag.
Jag tror det är 1Gb ram och typ 80gb hårddisk.
Det är nåt med grafiken som gör att den kalllas superdrive. Det var i alla fall den senaste (ja G5) Powerbook-modellen som såldes innan bytet till Inteldiskar.

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:56

Alltså bärbar för att vara övertydligt

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:59

Ok hittade på sätt och vis ett svar. Det är nästan exakt denna Powerbook G4 17", 1.67 GHz, 1 GB minne, 120 GB HDD fast jag tror det var 80Gb hårddisk, i övrigt exakt lika dan.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-09 21:01

Aha. Nu börjar det klarna! Antar att det är en G4 alltså
Grafiken har inget med Super Drive att göra. Super Drive är DVD-brännaren. I PM och MBP så finns det bara Super Drive. Medans i iB och MB finns det också Combo Drive om man inte vill betala för Super Drive..
Tror inte du får mer än 8000 för den. Är rätt så dålig på prissättning jobbar inte med sånt Blocket är rätt bra att titta på Säljes, Stockholm: powerbook g4

  • Medlem
  • 2008-07-09 21:04

Du har nog rätt, helt sjuuuuuukt vad fort man förlorar stålar. Typ ett år har den använts, visserligen flitigt... Jaja, om nån är sugen säg till. Jag har ju nu lärt mig hur man totalraderar den i alla fall så den kommer som ny

  • Medlem
  • Nacka
  • 2008-07-09 21:43

Jepp det är segt. G4-maskinerna har inte lika bra andrahandsvärde som Intel, tyvärr.. Fast den borde väll förbi 2,5 år i alla fall?

1
Bevaka tråden