Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Säkerhet - hur skyddar man sina filer?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2008-07-09 11:52

Jag har macbook och lösenord när jag loggar in. Jag har även Filevault aktivt med lösenord.
Oftast måste man ange lösen för att väcka datorn. Man måste alltid ange det vid inloggning.

Om nån får tassarna på min ögonsten, kan de komma åt mina filer? Finns det något sätt att totalskydda åtkomst och i så fall vad?

Jag har också ett par externa firewirediskar och har satt lösenord på dem. Hur mycket hjälper det? Kan man skydda de filerna på något sätt ifall de skulle komma i fel händer?

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-09 12:41

I de flesta fall behöver du inte skydda alla filer och allt material - bara det som kan anses vara känsligt. Vi (vårt företag) har valt att ha USB-minnen för allt sådant material. USB-minnen som skyddats med Truecrypt. Det fungerar alldeles umtärkt.

TrueCrypt

Som det tipsats om tidigare så är en krypterad skivavbildning ("disk image") en bra lösning för extra känsliga filer.

Kolla gärna igenom den här tråden, där finns det en del bra råd: Säkerhet om det värsta skulle hända..

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:27
Ursprungligen av Adrian B:

Som det tipsats om tidigare så är en krypterad skivavbildning ("disk image") en bra lösning för extra känsliga filer.

Kolla gärna igenom den här tråden, där finns det en del bra råd: Säkerhet om det värsta skulle hända..

Tack för tipsen

Vad är denna "disk image" och hur gör man det?

om det inte framgick har jag backuper på externa Firewire-diskar. I samtal med LaCie idag (där jag f.ö. pratade med världens OTREVLIGASET STÖRDASTE brud, fick jag veta att mina diskar redan är gamla (ett år typ) och att lösenordskydd var typ helt meningslöst.
Då bör jag i stället ha fingeravtryck-diskar - men det var visst inte heller säkert.

Jag tycker det verkar helt sjukt att betala tusentals kronor för säkerhet som inte är säker...

Men men... i alla fall är det så att det är en sak att bli av med filer - för att förhindra det har jag allt på två ställen.

Sen är det en annan att de kommer i fel händer. Jag har nog inget jättekänsligt egentligen men vill inte att någon obehörig kommer i kontakt med det då det gäller kunduppgifter och även det där med privata (hund-)foton är nog illa även om det inte är hemligt. Ingen jäkel ska kolla på våra privata grejer punkt...

Jag hinner inte springa och köpa nya prylar nu, och kan inte köpa nya varje gång det kommer heller. Så frågan är, hur gör jag det bästa av det jag har just nu?

1 st macbook med aktivt lösenord, samt Filevault på

2 st firewire lacie diskar varav ena är backupad med hjälp av Timecapsule. Det är ett (tydligen helt meningslöst ) lösen aktiverat också.

Vore tacksam för mer utförlig info om ev. nedladdninsbara säkerhetsprogram, "skivavbilder" etc. som ni pratar om . Tack!

En mkt bra backuplösning är väl EN grundsten - varför inte Time machine - så blir det ju gjort.

En annan är att man tar sig en funderare på vad som är hemskast om det hamnar i "fiendehänder" - gör det ngt om det är foton på hunden? Det är väl mera kris att fotona är BORTA för din del än att en tjuv kollar på dem (det kommer han ju inte att göra - han kommer ju sopa HD'n i alla fall)

Känsliga saker (kodnycklar etc) funkar bra att ha på en minnepinne.
inte provat Truecrypt ovan, men det kanske är bra.

Ofta är det inte mer som är känsligt eller mycket känsligt än kanske 4-8GB = 1 bra minnepinne ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 16:08

USB-minnen för känsliga data är nog bra. Men bara om man kommer ihåg att göra backup på dem!

Det är därför jag gillar Time Machine - den gör ju backupper på "allt" hela tiden. Men inkluderar detta dina viktiga USB-minnen?

Själv lägger jag det lilla känsliga data jag har i en krypterad skivavbild på laptopen. Just för att den alltid ska komma med på backupen.

Du skapar dem med programmet Skivvverktyg som ligger i mappen Verktygsprogram i mappen Program.

Du har säkert sätt exempel på dem när du har laddat hem något program. De visas som små vita lådor på skrivbordet när de är monterade.

Apple berättar hur du gör här:
(Mac OS X 10.4): Skapa en skivavbild

Jonte berättar hur du gör det och mera om kryptering på OS X här
Jontes informationssidor

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:51

Tack,
Ursäkta om jag verkar trög nu... men när man skapar en skivavbild måste det betyda att det är just en AVBILD...? Alltså som en krypterad kopia?? Betyder inte det att då även originalfilerna finns kvar? Så jag har en mapp med filerna och sen en avbild med krypterade filer?
Det verkar ju dumt om jag vill skydda filerna, i så fall måste jag sen radera den okrypterade mappen?

Och då undrar jag osökt, är inte Filevault just en kryptering av min hemmapp? Så varför räcker inte det lika bra?

Sorry, förvirrad....

Ursprungligen av aniah:

Tack,
Ursäkta om jag verkar trög nu... men när man skapar en skivavbild måste det betyda att det är just en AVBILD...?

Njae, du kan göra det som en avbild av en annan skiva, t.ex. för att ta backup av en skiva, men det går lika bra att göra en tom skivavbild (eller kort och gott disk image som många säger på svengelska) som du sedan fyller med eget innehåll.

Det blir som en virtuell skiva kan man säga, eftersom man kan montera den och "lura" dator att man stoppat i den lik en CD eller en extern hårddisk.

Faktum är att FileVault använder denna teknik*, fast på en större skala så att säga. Den lägger hela din hem-katalog i en stor krypterad skivavbild (men du märker inte det).

(För den mer teknisk intresserade så använder FileVault under 10.4 en enda stor "sparse disk image" medan under 10.5 används "sparse bundle" istället, som ger segment på 8 MB, se mer på Wikipedia).

  • Medlem
  • 2008-07-09 21:01

Ok, så om jag har Filevault på har jag redan gjort vad jag kan för att skydda mina filer...? Eller tycker ni jag ska göra skivavbild också..??

Kan man även kryptera filerna på Firewiredisken?

Om du redan använder FileVault har du ju ett rätt ok skydd, att lägga känslig data på en skivavbild är snarare en lösning om man inte vill använda FileVault.

  • Medlem
  • 2008-07-09 21:07

Ok juste.
Med tanke på hur mycket jag nojar mig för att bära omkring på min bärbara på stan funderar jag nästan på att göra mig av med den. Skönt det skulle vara att inte ha nåt som man är rädd att förlora... :-/

Ursprungligen av aniah:

Med tanke på hur mycket jag nojar mig för att bära omkring på min bärbara på stan funderar jag nästan på att göra mig av med den. Skönt det skulle vara att inte ha nåt som man är rädd att förlora... :-/

Undvik att skaffa en mobil, en cykel och en plånbok i så fall (och en partner för den delen)

  • Medlem
  • 2008-07-10 00:55
Ursprungligen av Adrian B:

Undvik att skaffa en mobil, en cykel och en plånbok i så fall (och en partner för den delen)

Det är i princip vad jag gjort. Mobilen följer med fast med mkt dyr försäkring. Cykel har jag slutat med efter x antal stölder. Plånboken är generllt tom Och partner.. ja det är en historia helt i sig

Ursprungligen av aniah:

Ok juste.
Med tanke på hur mycket jag nojar mig för att bära omkring på min bärbara på stan funderar jag nästan på att göra mig av med den. Skönt det skulle vara att inte ha nåt som man är rädd att förlora... :-/

Jobbar du med känsliga data eller ?

Varför tror du att dina bilder skulle vara så känsliga att det skulle motivera extrema säkerhetsåtgärder? En tjyv är till 99% bara iintresserad av att radera ditt bråt eftersom det ju kopplar ihop honom med dina diskar...han säljer ju dem raderade (om han inte är helt överbedrövligt korkad).

Satsa på att lås in dina externa diskar (skalskydd). Använd en Time Capsule för att ta backup trådlöst (över krypterad överföring). Använd lösenord och krypterad hemmapp på den bärbara och lägg sedan inte det mest känsliga på dess hårddisk.

Om den här känslan av att "förlora känsliga data" är något som överväldigar dig mycket av din vakna tid råder jag dig att söka hjälp för det.

  • Medlem
  • Skellefteå
  • 2008-07-30 11:26
Ursprungligen av aniah:

Ok juste.
Med tanke på hur mycket jag nojar mig för att bära omkring på min bärbara på stan funderar jag nästan på att göra mig av med den. Skönt det skulle vara att inte ha nåt som man är rädd att förlora... :-/

Hanterar du känsliga data så kan den enklaste och bästa lösningen helt enkelt vara att inte förvara, lagra eller hantera denna information i en bärbar dator.

Detta är offtopic, men andan av att ge råd är ett generellt tips är att skaffa ett bra lösenordsprogram som 1Password eller liknande och generera unika lösenord till varje ny sajt du registrerar dig på. Det betyder förstås att om någon låser upp din lösenordssamling så ligger du risigt till, men det betyder också att om någon får tag på ditt lösenord (t.ex. om en sajt du reggat dig på blir hackad) så kan dom inte använda det överallt.

Adrian B: Fast det blir väl också ganska jobbigt? Att kolla upp varje gång, såvida man inte lagrar det i web-läsaren då? Fast det är klart är man nojjig så..

Ursprungligen av klarabara:

Adrian B: Fast det blir väl också ganska jobbigt? Att kolla upp varje gång, såvida man inte lagrar det i web-läsaren då? Fast det är klart är man nojjig så..

Visst, det är förstås enklare med ett lösenord till allt (i alla fall ända tills du får för dig att du måste ändra överallt). Med 1Password är dock allting integrerat med webbläsaren så på din egen dator blir det rätt smidigt. Sitter du på en annan dator är det värre. Dock finns ju tjänsten my1Password som är tänkt att hjälpa, om man vågar lita på den.

Jag förstår dock vad du menar med att ha ett o samma lösen till allting..

Jag provade det där 1password när jag har försökt komma på ett nytt lösen för msn, det levde inte upp till mina förväntningar alls. Kan mac os komma på ett bra lösen åt dig eller är det "bara program" som gör sånt?

Klarahjärtat, kör ingång Program/Verktygsprogram/Nyckelhanteraren.

Här ligger alla lösenord etc som systemet "kommer ihåg".
Weblösenord och Lösen tll nätverk etc. Tror inte Firefox spar sina här....

Se upp med att radera ngt här - du kan verkligen "skita i det blå skåpet" här om man säger så....

Välj arkiv och skapa nytt lösenordobjekt.
resten ger sig självt. Trycker du på nyckeln får du hjälp med förslag...

Wow, Goflorp, du är en klippa!

*har just skaffat ett nytt lösenord*

Kan man gå in där o hämta det ifall man glömt? Borde man låsa Keychain?

Jag är inne där rätt ofta när man glömt bort ngt...

"låsa Keychain"en faller under ....I Dunno... *

* I Dunno , (I Dont know)

1
Bevaka tråden