Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HFS+ partition borta, hur formatera om hela disken när jag inte hittar den?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-07-07 15:54

Jag har en Wester Digital My Book-extern hdd på 1TB, med en fat32-partition på ca 150gig för överföring mellan pc o mac, och resten hfs+ för time machine-backup och filmer. Men nu har hfs+ partitionen "försvunnit" kan man säga. Den visar sig inte på skrivbordet eller i finder. Tänkte formatera om hela disken, det gör inte så mkt, men hru gör jag det när jag inte hittar disken? Börjar bli nervös när jag inte har någon fungerande backup och stör mig när jag inte kan tanka film.

Någon som vet en lösning? Har tillgång till PC ifall det nu skulle hjälpa, kopplade in disken till den men den hittar ju inte HFS+ disken heller.

Har ett vagt minne av att löste liknande problem genom att sätta macen med den externa i target mode(håll nere "t" när du startar upp datorn) och anslut via firewire från en annan mac... Men som sagt var, ett vagt minne...

Kanske om du sätter in windows install skivan i pc'n med disken i så kanske datorn kan formatera om disken. Xp menar jag då....

hehe jaja någon med mer rätta svar skriver till dig, skrev iaf vad jag kunde komma på.. Lycka till!!!

Du säger att du inte ser den i Finder eller på skrivbordet men vad säger "Disc Utility" då? Där borde man ju kunna se även icke-fungernade partitioner.

Tja jag e inte så van MAC användare men jag hade samma problem med en WD MY Book och jag stoppade i installation CDn höll ner C vid boot och när man kommer så långt att man skall installera kan man upp i meny raden välja diskverktyg och där hittade jag den och installerade och formaterade den där. Sen var det inga problem

Ursprungligen av neroman:

Tja jag e inte så van MAC användare men jag hade samma problem med en WD MY Book och jag stoppade i installation CDn höll ner C vid boot och när man kommer så långt att man skall installera kan man upp i meny raden välja diskverktyg och där hittade jag den och installerade och formaterade den där. Sen var det inga problem

"Diskverktyg" var det jag menade när jag skrev "Disc Utility" men jag kom inte ihåg vad det hette på Svenska... :">

Men man behöver inte boota om datorn för att komma åt det, finns bland alla andra program att starta som vanligt. Som sagt en bra idé att prova.

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2008-07-09 16:27

skivverktyg hette det. fungerade alldeles utmärkt att starta i OSet och nu är jag igång igen (dock med en förlorad partition, men det var inget viktigt)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-07-09 20:23
Ursprungligen av keetz:

...(dock med en förlorad partition, men det var inget viktigt)

Oj, men tänk så här istället. Vad om det händer igen, den här gången när du har dödsviktigt info på den partionen. Jag skulle nog försöka gå till botten med problemet.

  • Medlem
  • 2008-07-09 20:48

Disk Warrior fixar alla HFS-problem jag stött på. Om man rycker en disk utan att avmontera först, så kan den bli oläsbar (ovanligt, men kan hända). Det kan också vara något fysiskt fel. Jag skulle hålla disken under uppsikt inna jag lägger ovärderlig data på den.

1
Bevaka tråden